العاروری یک چالش جدی برای صهیونیست‌ها بود/ ترورها اسراییل را بیشتر درگیر چالش بقا می‌کند

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: ترور رهبران مقاومت موجب گرایش بیشتر نسل جدید فلسطینی به فرهنگ ایستادگی در برابر رژیم اشغالگر می‌شود و موج بیداری گسترده‌ای که پس از طوفان الاقصی در فلسطین شکل گرفته با شدت بیشتری رژیم صهیونیستی را درگیر چالش بقا خواهد کرد.

عابد اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ترور صالح محمد سلیمان العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس توسط رژیم صهیونیستی و آینده تحولات جنگ غزه متعاقب این مسأله، اظهار داشت: صالح محمد سلیمان العاروری معروف به ابومحمد از رهبران سیاسی و نظامی فلسطین بود که در حمله پهپادی شب گذشته رژیم صهیونیستی به منطقه المشرفیه در ضاحیه جنوب بیروت لبنان ترور شد و به شهادت رسید.

وی گفت: از العاوری به عنوان «مهندس طوفان الاقصی» یاد می شود و ترور وی بخشی از تلاش رژیم برای بدست آوردن حیثیت امنیتی از دست رفته اش پس از طوفان الاقصی به شمار می رود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: ابومحمد که چند روز قبل مصاحبه وی در خصوص پیش بینی ترور رهبران حماس توسط رژیم اسرائیل بازتاب گسترده ای یافته بود، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین بود و در تاسیس گردان‌های قسام نیز نقش مهمی داشت.

وی عنوان کرد: طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ دو مرتبه به اتهام فعالیت در جنبش حماس اسیر و به بازداشت موقت درآمد.

اکبری تصریح کرد: ارتش رژیم صهیونیستی سال ۱۹۹۲ مجددا او را به اسارت گرفت و به اتهام تاسیس گردان‌های قسام در کرانه باختری به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. او سال ۲۰۰۷ آزاد شد اما رژیم صهیونیستی سه ماه بعد مجددا او را به اسارت گرفت و تا سال ۲۰۱۰ در اسارت رژیم بود.

وی ادامه داد: دیوان عالی رژیم صهیونیستی او را پس از آزادی به خارج از فلسطین تبعید کرد. ابومحمد همچنین یکی از اعضای تیم مذاکره کننده حماس در جریان قرارداد مبادله اسرا در سال ۲۰۱۱ موسوم به قرارداد وفاداری به آزادگان بود که به موجب آن در نتیجه پافشاری و استقامت حماس ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی در مقابل گلعاد شالیت نظامی اسیر اسرائیلی آزاد شدند.

فرسایشی شدن جنگ و راهکار رژیم صهیونیستی

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: شهید صالح العاروری اکتبر ۲۰۱۷ به عنوان نایب رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده بود. طی این سال‌ها همواره العاروری به عنوان یک چالش جدی برای رژیم اسرائیل در نظر گرفته می شد و در لیست ترور رژیم قرار داشت.

اکبری اظهارداشت: به نظر می‌رسد با فرسایشی شدن حمله رژیم به غزه و عدم دستیابی به دستاوردی مشخص پس از نزدیک به سه ماه حمله، رهبران رژیم خود را در میانه چالشی جدی می بینند و به دنبال راه برون رفت از این چالش هستند.

وی افزود: در همین راستا و به عنوان یک ایده برای عبور از این سردرگمی لیبرمن وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر خواستار از سرگیری ترور رهبران مقاومت فلسطین شده بود و در دیدار با فرماندهان ستاد مشترک ارتش اسرائیل این موضوع را مطرح کرده بود.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان داشت: در این جلسه که لیبرمن و فرماندهان ستاد مشترک ارتش رژیم اشغالگر قدس در جریان این دیدار پیرامون پاره ای از مسائل امنیتی مربوط به باریکه غزه و لبنان به بحث و تبادل نظر پرداخته بودند ضمن اشاره به جنگ ۵۱ روزه نوار غزه در تابستان سال ۲۰۱۴، تاکید کرده بود که رژیم دیگر توان تحمل هیچ این جنگ فرسایشی را ندارد و باید با ایده‌هایی جبهه جنگ را دستخوش تغییر کند.

ترور با هدف بازدارندگی

اکبری بیان کرد: رژیم صهیونیستی از بدو تاسیس در سال ۱۹۴۸ تا به امروز همزاد تروریسم دولتی و حذف فیزیکی مخالفان خود بوده است. صهیونیست‌ها برای ایجاد «بازدارندگی» و بقا در برابر کشورهای عربی علاوه بر جنگ کلاسیک، به کرات از سلاح «ترور» نیز بهره‌مند برده اند.

وی گفت: آنگونه که سید حسن نصرالله نیز تاکید داشته مقامات رژیم تصور می‌کنند که به وسیله تهدید و ترور می‌توانند بر روی اراده و روند تصمیم گیری رهبران مقاومت فلسطین تاثیر بگذارند، بی‌آنکه درک عمیقی نسبت به فرهنگ «شهادت» و جایگاه این فضلیت در میان مجاهدان فلسطینی داشته باشند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر ترور رهبران سیاسی- نظامی مقاومت نه تنها سبب سست شدن اراده ملت فلسطین نخواهد شد بلکه موجب گرایش بیشتر نسل جدید فلسطینی به فرهنگ ایستادگی در برابر رژیم اشغالگر خواهد شد و موج بیداری جدید و گسترده ای که پس از طوفان الاقصی در فلسطین شکل گرفته با شدت بیشتری رژیم صهیونیستی را درگیر چالش بقا خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha