لااقل رکعت آخر به جماعت برسم+فیلم

تهران- ایرنا- «من به قدقامت یاران نرسیدم/ ای کاش لااقل رکعت آخر به جماعت برسم» روایتی از شهادت نامه سردار حاج قاسم سلیمانی است که هنرمندان موسیقی آن را بازگو کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا بامداد ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ با دستور مستقیم رئیس جمهور وقت آمریکا در فرودگاه بغداد هدف حمله ارتش تروریستی ایالات متحده قرار گرفت و به همراه جمعی از همراهان خود به شهادت رسید.

بر اساس اعلام نیروی قدس سپاه، در این حمله تروریستی در مجموع ۱۰ نفر شهید شدند. سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانی‌نیا از شهدای همراه سردار سلیمانی هستند.

شهید سلیمانی در طول دوران فرماندهی خود با سازماندهی نیروهای مقاومت در منطقه غرب آسیا، محور مقاومت را در کشورهای منطقه ایجاد کرد و به تقویت آن پرداخت. دوران ۲۲ ساله فرماندهی شهید سلیمانی در نیروی قدس دوران شکوفایی این نیرو و حضور موثر آن در منطقه قلمداد می‌شود.

نهادهای مختلف فرهنگی و هنری تاکنون با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری؛ تولید انیمیشن، مستند، آثار موسیقایی و نمایشی یاد و نام سردار سلیمانی را گرامی داشتند و سعی کردند بخشی از ابعاد و شخصیت این سردار والامقام را با زبان هنر روایت کنند.

امسال چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی است و به این مناسبت شامگاه سه‌شنبه- ۱۲ دی ماه- همزمان با شب شهادت وی، سمفونی «به قدقامت یاران» با حضور خانواده شهید سلیمانی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات، محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی و جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت رونمایی شد.

لااقل رکعت آخر به جماعت برسم+فیلم

این اثر با مشارکت معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و انجمن موسیقی ایران تولید شده است.

در توضیح سمفونی «به قدقامت یاران» آمده است: «این کار را برای خورشید آماده کرده‌ایم. از زبان آنان که خود را پیش کشِ خورشید کرده‌اند. آنانی که برای رسیدن به سرمنزل مقصود، با شهادت دست برادری دادند که قدشان بشکند اما سروقامتان یادها و یادگاران ما باشند. هنوز هم دست منحوس استکبار در کمین «رضی»‌هاست اما چه باک.»

سمفونی «به قدقامت یاران» به رهبری نصیر حیدریان روی صحنه رفت، در ابتدا ارکستر سرود جمهوری اسلامی را با همراهی گروه کُر اجرا کرد، سپس قطعه «راپسودی ایرانی» با آهنگسازی میلاد آقایی اجرا شد که این قطعه یادآور آثار حماسی و قطعه «نی‌نوا» به آهنگسازی حسین علیزاده بود.

لااقل رکعت آخر به جماعت برسم+فیلم

در بخش دوم، سید محسن حسینی خواننده در صحنه حضور پیدا کرد و ارکستر، قطعه «به قد قامت یاران» را با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی میلاد آقایی، در سه بخش؛ دفاع مقدس، دفاع از حرم و شهادت اجرا کرد، در بخش اول این قطعه؛ انگشتر عقیق حاج قاسم که در زمان شهادت در انگشتش بود، در نمایشگر تالار وحدت، به نمایش گذاشته شد که از آسمان به سمت زمین آمد و در ادامه نمادهای دفاع مقدس همچون فشنگ به همراه گل به نمایش گذاشته شد. طنین و رنگ صدای خواننده این بخش با روایت شهادت سردار سلیمانی تناسب داشت و تداعی کننده سوگواری بود.

در شعر بخش سوم قطعه «به قد قامت یاران» چنین آمده است:

«زود بیدار شدم تا سر ساعت برسم

باید این بار به غوغای قیامت برسم

من به قدقامت یاران نرسیدم ای کاش

لااقل رکعت آخر به جماعت برسم

آه مادر! مگر از من گناهی سر زد

که دعا کردی و گفتی به سلامت برسم

طمع بوسه مدار از لبم ای چشمه که من

نذر دارم لب تشنه به زیارت برسم

سیب سرخی سر نیزه است دعا کن من نیز

این چنین کال نمانم به شهادت برسان»

پس از پایان این بخش خواننده و اعضای ارکستر مورد تشویق قرار گرفتند و حسینی دست حیدریان رهبر ارکستر را بوسید.

لااقل رکعت آخر به جماعت برسم+فیلم

در بخش پایانی این سمفونی، گروه کُر و امیرحسین سمیعی خواننده (و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در صحنه حضور پیدا کردند و قطعه «آتش به جای سنگ» با شعری از محمدمهدی سیار و آهنگسازی و خوانندگی سمیعی اجرا شد، ابتدا گروه کُر مطلعی از این شعر «بگذار در فلاخنت آتش به جای سنگ/رقص هزار شعله سرکش به جای سنگ» را با موضوع غزه و طوفان الاقصی خواندند و سپس خواننده با گروه کُر همراهی کرد.

سمفونی «به قدقامت یاران» ادای دین هنرمندان به شهیدسلیمانی بود و در تلاش بود تا ابعاد شخصیتی او را با زبان هنر روایت کند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این اجرا حضور دوباره اعضای سابق ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه و نمایش تصاویری مرتبط با قطعات در حین اجرا بود.

لااقل رکعت آخر به جماعت برسم+فیلم

سال گذشته نیز روایت موسیقایی «سربازنامه» همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا زاکانی شهردار تهران، فاطمه سلیمانی فرزند شهیدسلیمانی، محمدعلی بهمنی شاعر و جمعی دیگر از مسئولان، هنرمندان و خانواده معظم شهدا در تالار وحدت رونمایی شد.

«سربازنامه» منظومه‌ای بلند و حماسی سروده افشین علا در رثای حاج قاسم سلیمانی است که با خوانندگی و آهنگسازی پرواز همای به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد مکتب حاج قاسم -حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی در قالب آلبوم موسیقی منتشر شده است.

آلبوم موسیقی «سربازنامه» شامل ۱۳ قطعه؛ «آرش»، «دشمن»، «پرتاب»، «مرز وطن»، «پیر قبیله»، «حلقه وصل»، «سیاوش دیگر»، «رفیق خفته در خون»، «پیاله خون»، «تفنگم»، «خدا و میهن»، «اشک عالم» و «پیر تاریخ» است.

همچنین آلبوم پوئم سمفونی «سرباز» نیز سال ۱۴۰۰ به یاد سردار شهید قاسم سلیمانی براساس اشعاری از علی محمد مودب و آهنگسازی آرمان مهربان با رهبری آرش امینی، خوانندگی امیرحسین سمیعی و اجرای ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در ۶ قطعه؛ «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله اکبر» و «فتح» توسط مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید و منتشر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha