ورزش زنان از مولفه‌های مهم ارتقای سلامت خانواده و جامعه است

زنجان - ایرنا - مسوول کمیته ورزش زنان و خانواده هیات ورزش‌های همگانی استان زنجان گفت: ورزش و فعالیت بدنی زنان در همه گروه‌های سنی از مولفه‌های مهم ارتقای سلامت زنان، خانواده و جامعه است.

مریم سکاکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز باید بیش از پیش به سلامت زنان به عنوان محور اصلی و ستون خانواده اهمیت دهیم و در راستای سلامت خانواده و جامعه گام برداریم.

وی اضافه کرد: امروزه سلامت و رفاه اجتماعی زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تأثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روز افزون یافته است.

این کارشناس ادامه داد: سلامت زنان در برگیرنده رفاه جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و معنوی آنهاست و تحت تأثیر عوامل فیزیولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار دارد.

مسوول کمیته ورزش زنان و خانواده هیات ورزش های همگانی استان زنجان تاکید کرد: یکی از مولفه های بسیار مهم در حفظ و ارتقای سلامت زنان، ورزش و فعالیت بدنی است.

وی اظهار داشت: زنان در تمام گروه های سنی کودکی، نوجوانی، دوران باروری، دوران بارداری و پس از یائسگی و سالمندی با توجه به شرایط جسمی و روانی می توانند از مزایای ورزش بهره مند شوند.

به گفته سکاکی، فعالیت های جسمانی دختران باید از سنین پایین شروع شود چرا که مادران فردا هستند و به واسطه این شرایط نقش کلیدی در وضعیت سلامت خود، خانواده و جامعه پیرامونشان ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه داشتن جامعه‌ای سالم در گرو سلامت زنان، مادران و دختران آن جامعه است تصریح کرد: بیماری هایی نظیر پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت، سرطان های زنان، سندرم پیش از قاعدگی، افسردگی، اضطراب، بیماری های قلبی عروقی و غیره در زنانی که ورزش می کنند نسبت به کسانی که فعالیت بدنی ندارند، کمتر است.

سکاکی افزود: ورزش در دوران بارداری موجب کاهش مشکلات شایع این دوران نظیر درد کمر و پشت، یبوست، تهوع و استفراغ، بی خوابی، بی اختیاری ادرار، استرس و افسردگی می شود.

وی با بیان اینکه ورزش دیابت بارداری و فشار خون را نیز کاهش می دهد، گفت: در زنانی که در دوران بارداری ورزش می کنند طول مدت زایمان کاهش یافته و میزان نیاز به سزارین کمتر می شود.

این مسوول یادآور شد: علاوه بر مزایای ورزش برای مادران، تحقیقات، اثرات مثبت آن بر جنین را نیز اثبات کرده است.

مسوول کمیته ورزش زنان و خانواده هیات ورزش های همگانی استان زنجان توصیه کرد: بانوان حداقل سه روز در هفته در مجموع ۱۵۰ دقیقه و یا نیم ساعت در تمام روزهای هفته که می تواند سه دوره ۱۰ دقیقه ای باشد و مزایای آن مشابه ۳۰ دقیقه ورزش مداوم است،‌ ورزش و فعالیت بدنی انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha