دلی آرام ازسقف های محکم؛مقاوم سازی۴۲هزار واحد روستایی درکهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- روزگار خانه های کاهگلی و ناایمن که در اثر هر گونه باد و باران و یا سیل و زلزله ای سقفش ترک می خورد، فرو می ریخت و آب به دل خانه ها راه پیدا می کرد رو به پایان است، در کهگیلویه و بویراحمد، استانی که به لحاظ بلاخیزی جزو استان های نخست کشور بوده و حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری آن در روستاها سکونت دارند.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، ایران دهمین کشور بلاخیز دنیا و چهارمین کشور سیل خیز آسیا است و هر ساله سیل و زلزله های شدید خسارت های هنگفتی را در مناطق شهری و به ویژه روستایی به بار می آورد.

دولت تلاش کرده است مسکن روستایی را سازماندهی مجدد کند و خانه های جدیدی را برای مقابله با تهدید زلزله و بلایای طبیعی ایجاد کند.این بناهای جدید در اولویت ماموریت های عمران روستایی قرار گرفته اند.

پس از انقلاب اسلامی سطح زندگی روستائیان و رفاه آن ها بهبود نسبی یافته است، اکنون زمان آن فرا رسیده که وضعیت ساخت و ساز روستایی تغییر کند زیرا زلزله ها و سایر بلایای طبیعی تاثیر زیادی بر بالا بردن هزینه ها دارد.

حدود۵۰ سال پیش مردم روستاهای کهگیلویه و بویراحمد عموما در خانه های خشت و گلی و یا ساخته شده از سنگ، سیمان و گچ و کاملا غیر مستحکم زندگی می کردند و خبری از مقاوم سازی و طرح هادی و آسفالت و صدور سند مالکیت نبود.

جوانان فاقد مسکن و افراد دارای بافت فرسوده روستایی در اولویت تسهیلات

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهمیه ساخت مسکن روستایی در این استان از چهار هزار واحد به هفت هزار واحد افزایش یافته است.

سید زبیر موسوی افزود: این افزایش سهمیه، حاکی از توجه ویژه دولت به تأمین مسکن روستاییان در این استان است.

وی با اشاره به افزایش مبلغ تسهیلات مسکن روستایی گفت: این مبلغ از ۲ میلیارد ریال به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: روستاییان متقاضی ساخت مسکن می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در شهرستان‌های مختلف از این طرح استفاده کنند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات تکمیلی برای واحدهای روستایی، اضافه کرد: تسهیلات تکمیلی به واحدهایی که هنوز در دوره مشارکت هستند و قسط آخر تسهیلات خود را دریافت نکرده‌اند پرداخت می‌شود.

موسوی با بیان اینکه در سال گذشته تعهد ساخت چهار هزار واحد مسکن روستایی در سطح استان انجام شده است، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته عملکرد مطلوبی در زمینه تأمین مسکن روستایی داشته است.

وی ادامه داد: در این طرح جوانان فاقد مسکن و افراد دارای بافت فرسوده روستایی در اولویت پرداخت تسهیلات و ساخت مسکن هستند.

موسوی تصریح کرد: دوران مشارکت تسهیلات اعطایی سه ساله، زمان باز پرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود این تسهیلات پنج درصد است.

وی اضافه کرد: روستائیان متقاضی ساخت مسکن می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در شهرستان‌های مختلف از این طرح استفاده کنند.

اجرای طرح هادی در ۵۵۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عمران و آبادی و بهبود شرایط رفاهی مردم نیازمند طرح‌ها و برنامه‌های ویژه است که یکی از آن‌ها طرح هادی روستایی است.

موسوی عنوان کرد: تعداد یک هزار و ۷۰۰ روستا در کل استان وجود دارد که ۷۲۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است و در اولویت برنامه‌های بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی قرار دارند و برای آن‌ها تهیه طرح هادی صورت گرفته است.

وی افزود: هم اینک در بیش از ۵۵۰ روستای استان اجرای طرح هادی انجام شده و با اعتباراتی که در استان برای روستاها هزینه شده آمار قابل قبولی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نقشه برداری ۵۲ روستا انجام و طرح بازنگری و تهیه محدوده ۷۲ روستا محقق شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه عمران روستایی ۱۹٠ هزار متر مربع زیرسازی، ۲۳٠ هزار متر بیس ریزی و ۵۴٠ هزار متر مربع آسفالت اجرا شده و در بحث جذب قیر رتبه اول کشور را این استان کسب کرده است.

موسوی عنوان کرد: همچنین در حوزه تسهیلات بازسازی واحدهای آسیب دیده پوشش یکهزار و ۴۹ واحد انجام گرفت.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می‌کنند و از این رو برنامه‌ریزی در حوزه روستایی تأثیر بسزایی در بخش زیادی از جمعیت این استان دارد.

نقش بنیاد مسکن در توانمند سازی روستائیان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح "منظومه روستایی" به منظور توانمندسازی مردم روستا در زمینه‌های اشتغال و معیشتی در ۱۱۲ روستای این استان تاکنون اجرا شده است.

موسوی بیان کرد: طرح "منظومه های روستایی" فعالیت جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد است که در قالب این طرح توانمندسازی مردم روستا در زمینه های اشتغال، معیشتی، اقتصادی و عمرانی دنبال می شود.

موسوی تصریح کرد: هم اکنون طرح توسعه منظومه روستایی در قالب ۳۸ پروژه در دست اجراست.

وی اضافه کرد: در این طرح براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت و ظرفیت های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه هایی طراحی می شود.

موسوی اضافه کرد: این طرح ها در زمینه پرورش قارج، پرورش کرم میلورم، پخت نان محلی، پرواربندی، کشت تمشک، فرآوری محصولات باغی، پرورش زنبور عسل، مرغ بومی و یونجه است.

وی بیان کرد: به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح ۱۹ کانون آبادانی و هفت صندوق خرد محلی نیز تشکیل شد.

موسوی افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و بالا بردن سطح تولید از مهمترین چشم اندازهای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

وی ابراز کرد: طرح توسعه پایدار منظومه روستایی با مشارکت بنیادمسکن انقلاب اسلامی، جهاد کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد و سایر دستگاه های متولی اجرا می شود.

۱۴ هزار مسکن در کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۴ هزار واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن، بافت فرسوده و خانه های روستایی در مناطق مختلف استان و با پیشرفت فیزیکی بین ۱۰ تا ۸۵ درصد در دست ساخت است.

محمد راستا اظهار کرد: از این تعداد ۸۰۰ خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن، بافت فرسوده و خودمالکی همزمان با دهه فجر به متقاضیان کهگیلویه و بویراحمدتحویل می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه چهارساله مسکن این استان احداث ۴۸ هزار خانه در قالب طرح های مختلف مسکن است.

راستا ثبت نام کنندگان اولیه برای دریافت مسکن در استان کهگلویه و بویر احمد را ۶۰ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر تایید نهایی شده و واجد شرایط هستند.

هدف اصلی دولت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن کمک به ساخت مسکن برای مردم به ویژه محرومان، کاهش هزینه‌های تهیه مسکن، گره گشایی از مشکلات مردم و حمایت از قشر جوان برای تشکیل زندگی مشترک است.

براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد از جمعیت روستایی این استان طی ۴۰ سال گذشته با کاهش ۴۳ درصدی رو به رو بوده است.

این آمار نشان می دهد در ۴۰ سال قبل ۸۷.۳۰ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کردند اما با مهاجرت به شهرها جمعیت روستایی استان در سال ۹۵، به ۴۴.۳۰ درصد رسیده است .

بیشترین تراکم جمعیت استان بنابر آمار موجود در شهرستان بویراحمد است. تراکم نسبی جمعیت شهرستان بویراحمد در سال ۱۳۹۰ در هر کیلومتر مربع ۵۹ نفر بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۷۰ نفر در کیلومتر مربع رسیده است .دلیل اصلی این تراکم بالا ، مهاجرت درون استانی از سایر شهرستان‌ها و مناطق روستایی به این شهرستان اس

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha