۱۵ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۴۳
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85343613
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هواشناسی سمنان: اوایل هفته ارتفاعات استان برفی است

سمنان - ایرنا - اداره کل هواشناسی استان سمنان با صدور هشدار نارنجی از بارش برف در ارتفاعات و سردشدن هوا در روزهای ابتدایی هفته پیش رو خبر داد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز جمعه به رسانه‌ها اعلام کرد: با توجه به ناپایداری جوی هشدار سطح نارنجی اعلام می‌شود که مربوط به روزهای شنبه و یکشنبه است.

ایرج مصطفوی، نوع مخاطره در قالب این هشدار سطح نارنجی را بارش باران و برف و کولاک با شدت بیشتر در ارتفاعات و نواحی شمالی و کوهستانی عنوان کرد و ادامه داد: مه‌آلودگی و کاهش دید به ویژه در محورهای شمالی استان دور از انتظار نیست.

وی به سردشدن هوا طی روزهای شنبه و یکشنبه اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش محسوس دمای هوا بین چهار تا هشت درجه سانتیگراد در استان به همراه وزش باد شدید در غالب نقاط به ویژه در نواحی شمالی پیش‌بینی می‌شود.

مصطفوی تاکید کرد: منطقه اثر این سامانه ناپایدار جوی ارتفاعات و مناطق شمالی استان سمنان است و اختلال در تردد محورها به ویژه در نواحی شمالی و گردنه‌ها به دلیل بارش برف کولاک، مه‌آلودگی و لغزندگی و یخبندان کاهش دید افقی به ویژه در محورهای شمالی استان پیش‌بینی می‌شود.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری به ویژه در گردنه‌های برف‌گیر، مجهزبودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان، لایروبی جویها، کانالها و آبراهها، پاکسازی دهانه پلها، خودداری از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، آمادگی راهداری برای برفروبی در گردنه ها و نقاط سردسیر، پرهیز از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از چرای دامها در نواحی مرتفع، و پرهیز از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه کاره، به همراه تمهیدات پیشگیرانه لازم در بخش کشاورزی، مهمترین توصیه های هواشناسی استان سمنان است.

هشدار نارنجی هواشناسی به معنای اقدام ضروری و احتمال خسارت گسترده زیاد است.

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر در محور غربی- شرقی کشور از این استان عبور می‌کنند.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha