افول وهابیت فرصت مناسبی برای افزایش ترویج مکتب اهل بیت (ع) است

قم- ایرنا - رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به فرصت ها و چالش ها در حوزه تبلیغ تشیع و اسلام گفت: با توجه به افول و از دست رفتن موقعیت وهابی‌ها در عربستان، اکنون زمینه و فرصت برای ترویج مکتب اهل‌بیت‌(ع) بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید علی قاضی عسکر روز پنجشنبه در آیین رونمایی از نرم‌افزار علوم حدیث در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم اظهار داشت: تا دو سه سال پیش، وهابیت با تبلیغ‌های مسمومی که در دنیا داشت، خیلی‌ها را فریب ‌می‌داد.

وی در ادامه افزود: اما بعد از قضایای داعش و جنایت‌های صورت گرفته و همچنین شرایط امروز حاکم بر عربستان که موجب کنار زدن وهابی‌ها شده، اکنون زمینه برای توسعه مکتب اهل بیت (ع) در آمریکا و اروپا و کشورهای مختلف فراهم می‌باشد.

قاضی عسکر با اشاره به تولید نرم‌افزار علوم حدیث، این اقدام را در راستای کمک به محققان و پژوهشگران علوم حدیثی بسیار بزرگ و ارزشمند توصیف کرد و بیان داشت: همه پژوهش‌گران دارالحدیث که دارای سابقه‌های خوبی نیز در تحقیق و پژوهش علوم حدیثی هستند، برای همکاری آمادگی دارند.

وی خلاء‌های موجود در علم حدیث را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: حواس‌مان باشد که هر حدیثی را هر جایی نقل قول نکنیم.

وی همچنین ادامه داد: باید بفهمیم که هر کتاب حدیثی برای کدام کشور مناسب است، چرا که هر کشور زمینه‌های خودش را دارد، و این نیازمند کار گسترده از سوی محققان و اندیشمندان حوزه‌های علمیه است تا بتوانیم اندیشه‌های والا را به مردم دنیا معرفی نموده و محبت و عشق اهل‌بیت (ع) را در دل‌ها ایجاد کنیم.

رئیس دارالحدیث در بخش دیگری از سخنان با اشاره به گستردگی فقه شیعه یادآور شد: امروز مسائلی وارد شده که سابقه‌ای در فقه ما ندارد، باید با اصول و محکمات استنباط کنیم، به عنوان نمونه، هوش مصنوعی یکی از همین مسائل است.

قاضی عسکر اضافه کرد: هوش مصنوعی خیلی مطلب دارد که باید از منظر فقهی به آن پرداخته شود، حوزه علمیه ما باید زودتر و جلوتر از زمان حرکت کند.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه، این مسائل برای ما بحران ایجاد کند، محققان و اندیشمندان باید وارد شوند، و کارهای فاخر و بزرگی انجام دهند.

وی  تصریح کرد: باید ما پیش‌دستی کنیم و بگوییم، از هوش مصنوعی این‌گونه می‌شود استفاده کرد، راه‌های انحراف آن را نیز مشخص، و به مردم هشدار دهیم.

تولید نخستین نرم‌افزار کتاب‌خانه‌ای علوم حدیث

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی نور نیز با اشاره به تولید نرم‌افزار کتابخانه‌ای علوم حدیث گفت: این نخستین نرم‌افزار تولید شده در خصوص علوم حدیث و روایت‌های شیعه و سُنی است.

حجت‌الاسلام حجت باشتنی با معرفی این نرم‌افزار خاطرنشان کرد: کتابخانه علوم حدیث یک کتابخانه‌ دیجیتال است، منابع آن متشکل از کتاب‌هایی می‌باشد که ارتباط مستقیم با شناخت، فهم و چگونگی گرفتن حدیث دارد.

وی ادامه داد: این کتابخانه مشتمل بر کتاب‌هایی است که به بیان دانش‌ها و مهارت‌های پیرامونی حدیث در ۲ جنبه سند و متن جهت اعتبارسنجی و فهم حدیث می‌پردازد.

باشتنی نرم‌افزار فوق را شامل مهمترین کتاب‌های علوم حدیث از مولفان شیعه و اهل سنت از قرن سوم هجری تاکنون ذکر کرد و گفت: سعی شده تا در نسخه اول این نرم‌افزار، مهمترین منابع علوم حدیثی عرضه شود، در نسخه‌های بعدی نیز این کتابخانه را جامع‌تر خواهیم کرد که در قالب کتابخانه استاندارد نور و به صورت رومیزی ارائه خواهد شد.

وی همچنین این کتاب‌خانه را مشتمل بر ۳۸۷ عنوان کتاب و ۴۹ عنوان رساله در ۵۵۰ جلد از مهمترین منابع شیعه و اهل سنت دانست و اظهار کرد: این منابع شامل موضوع‌های مختلف علوم حدیث از قبیل تاریخ حدیث، علم رجال، درایه یا مصطلح الحدیث، فقه الحدیث، علل الحدیث و نقد الحدیث است.

مدیر گروه علمی مرکز تحقیقات کامیپوتری نور همچنین دسته‌بندی موضوعی کتاب‌ها را از قابلیت‌های این نرم‌افزار برشمرد و بیان کرد: کتاب‌های در ۲ سطح، دسته‌بندی شده‌اند، سطح اول بیان‌گر موضوع کلی کتاب و سطح دوم نیز مربوط به موضوع‌های جزیی‌تر کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha