۱۴ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85343807
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دفاتر تحول اجتماعی در ۵۶ شهر و ۳۳۰ محله کشور تشکیل شد

رشت - ایرنا - رئیس کارگروه حاشیه نشینی و مناطق حاد و بحرانی وزارت کشور با بیان اینکه در ۵۶ شهر کشور در قالب ۳۳۰ محله دفاتر تحول اجتماعی تشکیل شده است، گفت : در استان گیلان هم مرکزیت اقدام مشترک برای ۶ محله استان در ۲ شهر رشت و انزلی از امروز آغاز شد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم نورمحمدی عصر پنجشنبه در جلسه کارگروه حاشیه‌نشینی گیلان گفت: در محلات هدف وزارت کشور باید برای ارتقای ۱۰ عرصه از جمله معنویت و اخلاق، هویت محلی، امنیتی و انتظامی، حقوقی و قضایی، سلامت اجتماعی و بهداشت، اقتصادی و معیشتی، خدمات اجتماعی، سبک زندگی، علمی و تربیتی همه دستگاه‌ها و نهادهای مردمی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی عنوان کرد: دستگاه‌های دولتی و گروه‌های مردمی در شهر رشت با کمک به‌هم خالصانه پای کار هستند و در همه این عرصه‌ها منابع دولتی، مالی و حمایتی باید به کمک این گروه‌ها مردمی آمده تا مشکلات این مناطق برطرف شود.

وی اضافه کرد: اعتبارات و منابعی که دولت به این بخش اختصاص داده از سرفصل کنترل آسیب های اجتماعی است و تفاوت این برنامه با برنامه های دولت‌های پیشین آن است که در بودجه هر دستگاهی به صورت نشان‌دار و محله محور تعیین شده که چه اقدامی در هر محله انجام شود و گروههای مردمی نیز در این اقدام و نظارت به مجموعه دولت کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: میرزا کوچک خان جنگلی سالها پیش در گیلان فعالیت محله محور را در زمان خود برای تحول در شرایط مردم انجام داد و ضمن انقلابی‌گری ایستادگی کرد و ارائه خدمات اجتماعی به مردم را از ایجاد مدرسه نظامی تا بیمارستان عهده‌دار شد.

نورمحمدی تصریح کرد: در صد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور آیین نامه طرح تحول اجتماعی و تاسیس دفاتر مربوطه مصوب شد این دفتر پایگاهی برای همه دستگاهها و گروه های مردمی مداخله کننده در محلات هدف است که امروز برخی به آنها حاشیه و حاشیه نشین می گویند در حالی که ما چیزی به عنوان حاشیه نداریم بلکه این محلات متن و هویت شهرها هستند ونظام هویتی هر شهر و استان از طریق این محلات شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در شهرهای رشت وانزلی هرکدام یک دفتر تحول اجتماعی تاسیس شده است، افزود : مردم این محلات که از آنها به عنوان حاشیه نام می برند مردمی مستضعف، معتقد و سالمی هستند که برخی از آسیب ها بر آنها عارض شده است اما باید این میزان آسیب ها را باکمک گروههای مردمی و نیز دولت بصورت ۲جانبه حل کنیم.

وی تصریح کرد: با صدای بلند اعلام می کنیم دولتها به تنهایی نمی توانند در این زمینه و رفع مشکلات این مناطق و محلات که کم هم نیستند موفق عمل کنند و باید به توان ظرفیت مردم اتکا کنند.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه بند «ه» مصوبه ماده ۸۵ اخذ شد و در شورای اجتماعی و نیز سازمان برنامه و بودجه، اندک بودجه هایی در این زمینه نشان‌دار شد.

نورمحمدی در ادامه به دستگاه‌ها توصیه کرد: به کمک گروههای مردمی بیایند زیرا تجربه هشت سال جنگ تحمیلی نشان داده که هرجا مردم پای کار باشند مسائل بهتر حل و فصل می شود و همان مردم مدافع انقلاب خواهند بود.

وی اولویت های اقدام در این دفاتر تحول را ۱۰ عرصه اعلام کرد و افزود: در شورای اجتماعی عرصه هایی که باید در محلات هدف اجرا شود شامل معنویت اخلاق، هویت محلی، کالبدی، زیرساختی، امنیتی، انتظامی، حقوقی، قضایی، سلامت اجتماعی و بهداشت، سبک زندگی، علمی، تربیتی، اقتصادی معیشتی و خدمات اجتماعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha