رسالت روابط عمومی‌های سمنان برای رسیدن به شرایط مطلوب

سمنان - ایرنا - روابط عمومی‌ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان نقشی مهمی در اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی و به دنبال آن تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در موضوع «جهاد تبیین» دارند. انتظار می‌رود اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان سمنان در دوره جدید و برای رسیدن به شرایط مطلوب گام‌های استوار بردارند و منشا خیر و تحولات باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه ارتباطات نوعی از «قدرت نرم» محسوب می‌شود و کسانی که در بخش روابط عمومی فعالیت می‌کنند باید توانایی برقراری ارتباط و قدرت و نفوذ داشته باشند. روز چهاردهم دی ۱۴۰۲ اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان سمنان با برگزاری انتخابات و رای مستقیم اعضاء انتخاب شدند و امید می‌رود خونی تازه به رگ‌های حوزه اطلاع‌رسانی این استان تزریق شود.

در مقطع کنونی با توجه به توسعه شبکه‌های ارتباطات و اطلاع رسانی و ورود رسانه‌های نوین و توسعه فضای الکترونیک، باید فردی توانمند در حوزه روابط عمومی به کار گمارده شود تا بر اساس تحولات سریع در این حوزه حرکت کند؛ چرا که بی‌توجهی به وظایف و ظرفیت‌های این بخش‌ می‌تواند بر تعمیق شکاف بین مردم و خادمان آنان در دستگاه‌های مختلف منجر شود که خسارت‌بار خواهد بود.

روابط عمومی‌ها باید مدیریت و مهندسی ارتباطات را هوشمندانه برای اقناع افکار عمومی بکارگیرند و ارتباطات انسانی خود را در قالب مهارت‌های کلامی و غیرکلامی توسعه دهند، چرا که گسترش شبکه ارتباطی منجر به اعتمادافزایی و افزایش سرمایه های اجتماعی در سازمان می‌شود.

از اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان سمنان انتظار می‌رود در این شورا بیش از پیش در زمینه به‌روزرسانی توانمندی‌های روابط عمومی ‌های این استان تمرکز کنند تا افراد مسوول اطلاع‌رسانی در هر دستگاهی، نسبت به تحقق جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی تلاش‌های سازمان خود دغدغه‌مند باشند و اهتمام ورزند.

با توجه به لازم‌الاجرابودن مصوبات شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان از سوی شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها، امید می‌رود روابط عمومی‌ها در مسیر اطلاع‌رسانی بیش از پیش فعال‌تر شوند تا به رسالت حقیقی خود دست یابند و منویات رهبر معظم انقلاب در مساله «جهاد تبیین» بیشتر و بهتر محقق شود.

بر اساس تبصره سه ماده ۲ آیین‌نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، مصوبات شورای اطلاع رسانی دولت پس از ابلاغ به مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا است.

همچنین بر اساس ماده هشت آیین نامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیات دولت و تشکیل شورای اطلاع رسانی دولت، دستگاه‌های اجرایی در فعالیتهای رسانه ای و تبلیغی موظف به اجرای مصوبات و رعایت سیاست ها و خط مشی های ابلاغی شورا و همچنین شورای استان متبوع خواهند بود.

رسالت روابط عمومی‌های سمنان برای رسیدن به شرایط مطلوب

فاصله زیاد جایگاه روابط عمومی‌ها با شرایط مطلوب

در سال‌های اخیر برای ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها در مراکز مختلف اداری و سازمان و نهادها تلاش‌های قابل توجهی در ابعاد مختلف صورت گرفته، ولی با وجود اهمیت خدمات این بخش و نقش خطیر روابط عمومی‌ها در حوزه ارتباطات، هنوز فاصله فراوانی با شرایط مطلوب وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام عملی است.برای ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها در مراکز مختلف اداری، سازمان‌ها و نهادها تلاش‌های قابل توجهی در ابعاد مختلف صورت گرفته ولی در حوزه ارتباطات هنوز فاصله فراوانی با شرایط مطلوب وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام عملی است.

تخصص و تحصیلات مرتبط، تجربه و توانمندی‌های لازم برای برقراری ارتباط موثر میان سازمان و مخاطبان، از جمله معیارهای یک روابط عمومی کاربلد است و اگر یک مدیر روابط عمومی دارای این معیارها باشد، بدون شک موجب رشد و توسعه سازمان می‌شود.

آینده نگری و خلاقیت در ارتباط با تصمیمات و برنامه‌های سازمان از دیگر موضوع‌های مهمی است که باید مورد توجه روابط عمومی‌ها باشد، یک مدیر روابط عمومی لازم است خلاق و برنامه‌محور باشد و در مدیریت ارتباطات به نیازهای مردم، ذینفعان و منابع انسانی سازمان توجه داشته باشد.

جایگاه روابط عمومی‌ هوشمندترین افراد را می‌طلبد

استاندار سمنان گفت: مدیران و کارشناسان روابط عمومی، خط مقدم تبیین، اقناع سازی، افزایش رضایتمندی و امیدآفرینی هستند و مدیری موفق است که بهترین، توانمندترین، خلاق‌ترین و کنجکاوترین نیروی مجموعه را به عنوان مسوول روابط عمومی دستگاه اجرایی انتخاب کند.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان جامعه هدف بسیار گسترده و مختلفی دارند، بنابراین ضرورت دارد در راستای دستیابی به حضور و مشارکت مطلوب در انتخابات، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی تلاش‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهمرا مدنظر قرار دهند.

استاندار سمنان در یکی از نشست های شورای اداری استان نیز با اشاره به اهمیت موضوع اطلاع‌رسانی و بازگویی دستاوردهای دولت، گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید باذوق‌ترین و هوشمندترین افراد را برای پست روابط عمومی در نظر بگیرند.

رسالت روابط عمومی‌های سمنان برای رسیدن به شرایط مطلوب

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با دولتمردان و تاکید ایشان بر داشتن زبان رسانه‌ای در بیان دستاوردها، افزود: یکی از مباحث دلسوزان نظام اسلامی نیز همین مساله است که چرا دستاوردها برای جامعه و مردم تبیین نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران بهترین، ‌هوشمندترین و باذوق‌ترین فرد را پس از خودشان به عنوان مسوولان روابط عمومی تعیین کنند، ادامه داد: این مساله اهمیت زیادی دارد، گاه برخی مسوولان آنقدر که برای معاونت‌ها اهمیت قائل می شوند، به روابط عمومی توجه لازم را ندارند.

هاشمی با اشاره به اینکه گاهی مدیران نفر دهم دستگاه خود را به عنوان روابط عمومی تعیین می کنند، تاکید کرد: تعیین افراد در حوزه روابط عمومی نباید تنها برای خالی نبودن عریضه باشد و گاه دیده می شود فردی در مناصبی مانند مسوول دفتر و یا دیگر بخش‌ها به عنوان روابط عمومی در نشست‌ها معرفی می شوند.

استاندار سمنان با بیان اینکه نقش روابط عمومی ها با مساله جهاد تبیین گره خورده که نشاندهنده اهمیت این جایگاه است، ابراز کرد: انتظار می رود بیان دستاوردها و اطلاع رسانی‌ها از خدمات فقط به هفته دولت ختم نشود، زیرا وظیفه اصلی مدیران مردم‌داری و مردم‌داری است.

پاسخگو کردن دستگاه‌ها از نقش‌های مهم روابط عمومی‌ها است

معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری سمنان گفت: انتخابات هیات رئیسه شورای روابط عمومی های استان با توجه به اهمیت و نقش روابط عمومی‌ها در تنویر افکار عمومی، پاسخگوکردن دستگاه‌ها و ایجاد زمینه مناسب برای تبادل اطلاعات و آگاهی ‌ها، ضرورت ارتقای وضعیت کیفی این واحدها و لزوم هماهنگی جامع و گسترده میان فعالیت‌های روابط عمومی سازمان‌ها، ادارات، نهادها و شرکت‌ها با حضور ۶۶ نفر از مدیران این بخش در دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

رسالت روابط عمومی‌های سمنان برای رسیدن به شرایط مطلوب

حجت‌الله یحیایی به خبرنگار ایرنا افزود: پس رای‌گیری مستقیم کاغذی و شمارش آرا، مجید محقق، نرگس افضلی، سعیده سادات قدمی، ابوالفضل صیادجو، مهدی عربی، محمدرضا میثمی و مهدی محمدخانی به عنوان اعضای اصلی و محمدمهدی وحدتی و امیر حسینی‌نژاد به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند. ‌

سخنگوی استانداری سمنان ادامه داد: در انتخابات شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان علیرضا استقامت به عنوان خزانه دار و مریم شعبانی نیز به عنوان بازرس هیات رئیسه معرفی شدند.

یحیایی اضافه کرد: اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان سمنان ۹ نفر هستند که استاندار سمنان و در غیاب وی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به عنوان رئیس شورا و معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری به عنوان جانشین و دبیر شورا و هفت نفر دیگر نیز از طریق رأی مستقیم مجمع عمومی برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند.

سمنان که شهره به دارالمرحمه است با هشت شهرستان و مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور از این نظر هفتمین استان محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ به دلیل موقعیت جغرافیایی و همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha