هشدار در مورد احتمال پیروزی گروههای راست افراطی در انتخابات آتی پارلمان اروپا

تهران-ایرنا- شبکه یورونیوز با تحلیل آمار نظرسنجی یوروپ الکتس، در مورد محبوبیت روبه گسترش گروه‌های راست‌گرای افراطی در کشورهای اروپایی و افزایش احتمال پیروزی این احزاب در پارلمان اروپا هشدار داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این شبکه خبری اروپایی، ‌نظرسنجی‌ها، شش ماه پیش از انتخابات اتحادیه اروپا، نتایج رضایت‌بخشی برای دو گروه راست‌گرا در پارلمان اروپا پیش بینی می‌کنند. ماتئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا، رئیس لیگ پوپولیستی و راست‌گرای ایتالیا، در کنار مارین لوپن، رهبر راست‌گرایان فرانسوی در این رقابت‌ها حضور دارند.

نظرسنجی یوروپ الکتس (Europe Elects) در ماه دسامبر (آذرماه) نشان داد که گروه راست افراطی هویت و دموکراسی (ID) و محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) در صورت تشکیل یک ائتلاف، می‌توانند از آرای کافی برای مقابله با حزب راست میانه خلق اروپا- بزرگترین گروه این پارلمان- برخوردار شوند.

این نظرسنجی همچنین پیش‌بینی کرد ائتلاف غیررسمی بین حزب راست میانه‌روی مردم اروپا (EPP)، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ میانه (S&D) و لیبرال میانه‌روی «نو اروپا» (RE) همچنان اکثریت مطلق خود را با ۴۰۴ کرسی از ۷۰۵ کرسی، ‌حفظ خواهد کرد.

با این حال، اگر حمایت‌ها از احزاب راست افراطی اروپا همچنان افزایش یابد، ‌ممکن است این ائتلاف در آینده با رقابتی سخت روبرو شود.

بر اساس نظرسنجی یوروپ الکتس، ‌گروه هویت و دموکراسی (ID) ۱۲ درصد از کرسی‌ها - بالاترین سطح از فوریه ۲۰۲۰- را به دست آورده است. مارین لوپن، رهبر کمپین ملی فرانسه و ماتئو سالوینی معاون نخست وزیر ایتالیا - هر دو از مخالفان برجسته اتحادیه اروپا- متعلق به این حزب هستند.

محبوبیت محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) نیز اندکی افزایش یافته‌ و به ۱۱ درصد رسیده است. موقعیت این گروه با موفقیت انتخاباتی اخیر حزب عضوش برادران ایتالیا (Brothers of Italy)، به رهبری جورجیا ملونی اولین نخست وزیر زن ایتالیا در اکتبر ۲۰۲۲ بهبود یافت. گفتنی است حزب قانون و عدالت لهستان و حزب راست افراطی ووکس(Vox) اسپانیا نیز به محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) تعلق دارند.

نتایج این نظرسنجی‌ها هشدارهای جدی برای احزاب اصلی اروپا به همراه داشته است. با این حال گفته می‌شود موانعی از جمله اختلافات ایدئولوژیک در مورد جنگ اوکراین و مهاجرت برای اتحاد احزاب راست افراطی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha