کمبود قطار مهمترین چالش پیش روی مترو تهران

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد ایستگاه‌های بهره‌برداری‌شده در یک‌ روند مثبت و رو به‌ جلو بوده است، گفت: یکی از چالش‌هایی که اکنون مترو تهران با آن روبروست فرسودگی ناوگان و کمبود تعداد قطار است.

به گزارش ایرنا از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، مسعود درستی روز شنبه اظهار کرد: با افتتاح ایستگاه شهر جدید پرند، تعداد ایستگاه‌ها به ۱۵۶ و طول شبکه ریلی به ۲۹۶ کیلومتر رسیده و هر سال بر تعداد ایستگاه و طول شبکه افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه خرید واگن شرایط خود را دارد و پروسه آن زمان بر است، افزود: تاخیر هفت ساله در نهایی کردن قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو باعث شد اکنون شاهد یک عقب‌ ماندگی در بحث ناوگان باشیم که به رغم توسعه ایستگاه‌ها، نتوانستیم سرفاصله حرکت قطارها را آنطور که انتظار می‌رود، کاهش دهیم.

کمبود قطار مهمترین چالش پیش روی مترو تهران

درستی ادامه داد: قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو پس از سال‌ها با پیگیری‌های مستمر شهردار تهران به ثمر رسید که با الحاقات آن در متمم قرارداد، میزان واگن وارداتی مورد توافق با کشور چین به ۷۹۱ دستگاه رسیده که ثمرات آن در چند سال آینده در ناوگان مترو پایتخت قابل‌ مشاهده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه در کنار افزایش خطوط و ایستگاه‌ها به جهت خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان و مسافران شهر زیر زمینی پرداختن به ناوگان و همچنین تکمیل پایانه‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، گفت: آخرین ناوگان شبکه مترو ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۹ به این چرخه اضافه شده (تنها دو رام قطار) و پس از آن به علت عدم عقد قرارداد جدید شاهد یک وقفه در تامین واگن هستیم که بهبود شرایط بهره‌برداری از مترو را سخت کرده است.

درستی با تاکید بر اینکه با توجه به توسعه مترو استقبال پایتخت‌نشینان از این مد حمل‌ و نقلی، افزایش چشمگیری داشته و باعث ازدحام جمعیت در این شهر زیرزمینی شده است، یادآور شد: در حال حاضر روزانه ۲.۵ میلیون سفر با ۱۷۱ رام قطار در خطوط هفت‌گانه متروی تهران انجام می‌شود.

کمبود قطار مهمترین چالش پیش روی مترو تهران

وی با اشاره به اینکه بدون افزایش ناوگان امکان کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط وجود ندارد، اضافه کرد: جدا از کمبود ناوگان تعداد ناوگان فرسوده و نیازمند اورهال نیز زیاد است البته در ۲۸ ماه اخیر رشد چشمگیری در زمینه تعمیرات و ارتقای قطارهای مترو را نسبت به سال‌های قبل داشتیم.

درستی افزود: در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷ دستگاه واگن اورهال شده بود اما در ۲ سال گذشته ۲۵۱ دستگاه واگن اورهال شده ضمن اینکه از سال گذشته برای اولین‌بار در تاریخ بهره‌برداری، تعمیرات اساسی قطارهای نسل اول مترو (قطارهای DC) همراه با نوسازی و ارتقا است.

کمبود قطار مهمترین چالش پیش روی مترو تهران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه تاکید کرد: امیدوارم با انجام این اقدامات در سال‌های آینده بتوانیم خدمات‌رسانی مطلوب‌تری در شهر زیرزمینی به مسافران ارائه کنیم.

به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و بیش از ۱۵۰ ایستگاه فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha