فعالیت پرنده فروشی‌های غیرمجاز در قرچک ممنوع شد

قرچک- ایرنا- سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری قرچک گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بروز خسارت به واحدهای پرورش ماکیان، از فعالیت پرنده‌فروشی‌های غیرمجاز و سیار در شهرستان قرچک جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید قیصرپناه روز شنبه در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در محل فرمانداری قرچک برگزار شد، اظهار داشت: همه ساله با شروع فصل سرما، مقابله با شیوع بیماری به ویژه در کانون‌های تجمع پرندگان و مرغداری‌ها، به عنوان یکی از موضوع مهم در ستور کار مدیریت شهرستان قرار می‌گیرد تا ضمن پیشگیری از بروز خسارت به پرورش‌دهندگان، مردم نیز با خطر بیماری مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه تاکنون این بیماری در قرچک مشاهده نشده است، خواستار همکاری جدی دستگاه‌های مسئول با شبکه دامپزشکی شد و گفت: لازم است ضمن جلوگیری از تماس پرندگان مهاجر با طیور بومی، نسبت به کنترل تردد خودروهای حامل طیور زنده اقدام جدی صورت گرفته و از فعالیت پرنده فروشی‌های غیر مجاز و دوره گرد در شهرستان جلوگیری شود.

آنفلوانزای فوق حاد طیور، بیماری ویروسی است که دربین حیوانات و بیشتراز همه در میان پرندگان مشاهده می‌شود. شیوع این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه گیری در میان آنها می‌شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می شوند وبوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل واز طریق بزاق، و فضله بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند منتقل می شود.

در نوع خفیف آنفلوانزای مرغی،ابتلابه بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم،بیماری به سرعت درمیان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود.

این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردکها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس وسابقه تماس دریک هفته قبل ازمرگ پرندگان آلوده یا درمرحله واگیری و یا سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ۳۸ درجه از علایم بیماری آنفلوانزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.

قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha