رهاورد سفر وزیر میراث فرهنگی به خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - خراسان جنوبی استانی با ۹ اثر ثبت جهانی است که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آن به عنوان قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور یاد کرد و در سفر یکروزه به استان از گشایش‌های نو در این حوزه خبر داد.

به گزارش ایرنا سید عزت الله ضرغامی ظهر شنبه شانزدهم دی ماه از شهرستان گناباد خراسان رضوی به طور زمینی وارد شهرستان قاینات در خراسان جنوبی شد و مورد استقبال معاون عمرانی استاندار، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، فرماندار و امام جمعه قاین قرار گرفت.

وی در اولین اقدام از بازارچه صنایع دستی خضری دشت بیاض در ورودی استان بازدید کرد و درباره مسائل آن با غرفه‌داران، فرماندار قاینات و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به گفت و گو پرداخت.

شهر خضری دشت بیاض در ورودی خراسان جنوبی از سمت مشهد مقدس قرار دارد و مسیر تردد مسافران زیادی بین خراسان رضوی و استان‌های دیگر است.

گشایش‌های نو در قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور + فیلم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس از مسجد جامع قاین بازدید کرد. وی در این بازدید از نزدیک مسائل و مشکلات مرتبط با مرمت این اثر تاریخی، تکمیل نورپردازی و تاسیسات سرمایش و گرمایش مسجد همچنین درخواست‌های مرتبط با مشکلات بافت تاریخی شهر قدیم قاین را مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم را صادر کرد.

مسجد جامع قاین اولین اثر ثبت شده خراسان جنوبی در آثار ملی ایران است. این بنا که در مرکز شهر قاین واقع شده به صورت تک ایوانی در زمینی به مساحت تقریبی ۲ هزار و ۴۷۰ متر مربع و زیربنای هزار و ۵۰ متر مربع بنیان شده است.

از شاهکارهای معماری این مسجد جامع، ایوان اصلی جبهه غربی بناست که با ۱۸ متر ارتفاع و ۱۱ متر عرض، پوشش چهار طاق و سه فضای گنبدی ایجاد شده و گنبد میانی با جذابیت خاص مزین به مقرنس کاری‌های ظریف و زیبا به رنگ‌های متفاوت است.

کهن ترین نوشته تاریخی بنا، کتیبه سنگی است که در بخش فوقانی محراب ضلع جنوب غربی قرار گرفته و نام جمشید بنی قارن، سنه ۷۹۶ه.ق روی آن نقش بسته که احتمالا زمان تجدید بنا و مرمت‌های انجام شده در این نقطه از مسجد جامع قاین است.

گشایش‌های نو در قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور + فیلم

نمادی از تمدن، صلح و همدلی ایرانیان

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در حاشیه بازدید از مسجد جامع تاریخی قاین در جمع خبرنگاران با اشاره به قدمت مسجد جامع قاین گفت: در کنار مسجد آتشکده‌ای مربوط به دوره ساسانی وجود داشته با این معنا که اگر مسجد ساختند به آتشکده نیز احترام گذاشته و با صلح و صفا زندگی می‌کردند.

ضرغامی افزود: زمانی که غرب بویی از تمدن نداشت در ایران ادیان مختلف با همدلی در کنار هم زندگی می‌کردند.

وی گفت: اگر گردشگران خارجی از این آثار بازدید کنند، ایران هراسی که توسط غرب ایجاد شده گمرنگ می‌شود و نگرش مردم جهان به ایران تغییر خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: برای جاذبه‌های گردشگری قاین اعتبارات ملی در کنار اعتبارات استانی مد نظر قرار می‌گیرد.

حریم مسجد جامع قاین بازنگری می‌شود

وی همچنین گفت: گاهی حریم ابنیه تاریخی برای مردم مشکلاتی ایجاد می‌کند که تلاش ما بر رفع این مسائل در کنار حفظ و حراست از هویت ابنیه است لذا حریم مسجد جامع قاین بازنگری خواهد شد. ‌

ضرغامی افزود: خراسان جنوبی رکورد دار ثبت آثار تاریخی و طبیعی در فهرست میراث جهانی است و قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی ثبت جهانی به این معناست که همه مردم در پاسداشت یک اثر سهیم می‌شوند و یک تمدن جهانی است.

گشایش‌های نو در قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور + فیلم

مقصد بعدی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرکز استان و بازدید از پروژه در حال اجرا موزه بزرگ خراسان جنوبی در شهر بیرجند بود که با همراهی استاندار خراسان جنوبی انجام شد. پروژه‌ای که مصوبه آن به ۱۷ سال قبل بر می‌گردد اما عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع امسال با پیگیری و حضور استاندار آغاز شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی برای شروع عملیات اجرایی این موزه ۴۵ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر اول رئیس جمهور به استان و پنج میلیارد ریال از منابع ملی اختصاص یافته است.

هادی شاهوردی افزود: تاکنون ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای فاز ابتدایی این پروژه در اراضی زعفرانیه بیرجند هزینه شده و سال پایان آن ۱۴۰۶ است.

 موزه خراسان جنوبی متناسب با معماری منطقه ساخته شود

ضرغامی هم در این بازدید گفت: با توجه به طراحی موزه بزرگ خراسان جنوبی که در مراحل نخست اجرای طرح قرار دارد باید این موزه متناسب با فرهنگ و معماری منطقه احداث شود.

وی تصریح کرد: برای احداث این موزه از معماری معمولی و ساده استفاده نشود که در این زمینه می‌توان فراخوان داد و از طرح‌های برتر استفاده کرد.

گشایش‌های نو در قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور + فیلم

همچنین وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به ارگ کلاه فرنگی بیرجند رفت که به نماد این شهر مشهور است تا ضمن بازدید از روند مرمت و کاربری این بنای با ارزش تاریخی از نمایشگاه آثار برگزیده دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی هم دیدن کند.

ضرغامی در این مکان گفت: جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی نماد تمدن، معماری و هنر ایرانی است که طی سال‌ها توسط مردم این خطه پرتلاش خلق شده و به یادگار مانده است.

گشایش‌های نو در قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور + فیلم

وی افزود: باید محلی برای نمایش دائمی این عکس‌ها در نظر گرفته شود و در قالب کتاب نفیسی چاپ شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جشنواره ملی عکس میراث ماندگار را یک جشنواره خلاقانه خواند و اظهار کرد: در این جشنواره ظرفیت‌های بی‌نظیر خراسان جنوبی به خوبی در قالب تصاویر زیبا و گویا به تصویر کشیده شده است.

وی از باغ و عمارت اکبریه در بیرجند که یکی از آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی است نیز بازدید کرد و در بازارچه صنایع دستی این مجموعه حضور یافت.

ستاد توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تنها نشستی بود که وزیر با مدیران و فعالان این حوزه برگزار کرد. در این جلسه جمعی از فعالان حوزه گردشگری، فرمانداران بیرجند و طبس، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و نظراتشان پرداختند.

آینده اقتصادی کشور منوط به رونق گردشگری است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست گفت: با توجه به تلاش‌هایی که دشمن برای ایران‌هراسی انجام داد برداشتن روادید ورود به ایران برای برخی کشورها و جذب گردشگران خارجی، ایران‌هراسی را از بین می‌برد.

گشایش‌های نو در قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور + فیلم

وی افزود: نمی‌توان تنها با تکیه بر نفت کشور را اداره کرد و آینده اقتصادی کشور منوط به رونق گردشگری به عنوان صنعتی پاک است.

ضرغامی گفت: برای بسیاری از گردشگران خارجی جاذبه‌های تاریخی و تمدنی بیش از هر جاذبه دیگری ارزشمند است که خراسان جنوبی در این زمینه ظرفیت‌های خوبی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: شرق کشور به ویژه خراسان جنوبی ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری دارد که مقدار کمی سرمایه‌گذاری می‌توان در این حوزه جهش ایجاد کند.

وی شنبه شب در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: توفیق سفر به خراسان جنوبی و بررسی میدانی حوزه‌های ماموریتی را داشتیم. خراسان جنوبی یک رکورد در ثبت آثار جهانی دارد و از این نظر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان به یقین جواب خواهد داد.

رفع مانع از ۵۰ پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری

ضرغامی با تاکید بر اینکه تلاش بر رفع موانع برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را ادامه می‌دهیم افزود: یکی از راه‌های تقویت گردشگری، اطلاع‌رسانی درست برای سرمایه‌گذاری است و در این مدت ۵۰ پروژه بزرگ را رفع مانع کردیم بدون اینکه صاحبان پروژه اعتباری از ما بخواهند.

او گفت: البته برخی پروژه‌ها حداقل اعتباری نیاز دارند تا اقدامات بعدی در حوزه رونق گردشگری صورت گیرد.

مالکیت باغ اکبریه برای مردم است

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درباره مالکیت باغ و عمارت جهانی اکبریه اظهار کرد: مردم بیرجند هیچ نگرانی درباره این اثر جهانی نداشته باشند چرا که مالکیت آن برای مردم و متعلق به فرهنگ آنان است.

ضرغامی درخصوص گردشگری مقاومت در شهرستان طبس و محل شکست نظامی آمریکا گفت: در حوزه گردشگری مقاومت اقدامات خوبی صورت گرفته و مسیرهایی را مشخص کرده‌ایم و دنبال آموزش‌های لازم به آژانس‌های مسافرتی در این زمینه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی یکی از بهترین مقاصد برای گردشگری مقاومت است افزود: برنامه‌ریزی در این مورد انجام خواهد شد.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد تاکنون هزار و ۳۷ اثر به ثبت ملی رسیده است.

پیش از این سه اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت مشترک بین استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و قنات بلده فردوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند نیز به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید و در ردیف روستاهای جهانی قرار گرفت.

سال گذشته با دریافت رای مثبت یونسکو برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران، تعداد آثار ثبت جهانی این استان به پنج اثر افزایش یافت.

شهریور امسال هم چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در پرونده کاروانسراهای ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و به این ترتیب آثار جهانی خراسان جنوبی به ۹ اثر در قالب ۶ گروه رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha