۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵
کد خبر: 85346329
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افشای رسوایی مالی در حزب مطرح ژاپن و دستگیری نماینده مجلس

تهران-ایرنا- به دنبال افشای خبر رسوایی مالی در حزب لیبرال دمکرات ژاپن، یکی از نمایندگان مجلس کشور و عضو این حزب به اتهام دریافت رشوه امروز (یک‌شنبه ) دستگیر شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو نیوز، یوشیتاکا ایکداد به برداشت بیش از ۴۰ میلیون ین (۲۷۶ هزاردلار) از منابع مالی حزب حاکم لیبرال دموکرات متهم شده است.

این دستگیری در زمانی انجام شده است که این گروه درون حزبی موضوع برداشت صدها میلیون ین از منابع حزبی که از جمع آوری کمک های مالی بدست آمده را در گزارش های تامین مالی سیاسی برای انتقال به اعضای خود، پنهان کرده و گمان می رود این مبلغ در یک دوره پنج ساله تا سال ۲۰۲۲ در مجموع حدود ۵۰۰ میلیون ین باشد، که طبق قانون کنترل وجوه سیاسی، مدت محدودیت آن منقضی نشده است.

این خبرگزاری ژاپنی افزود: چندین قانون گذار این کشور که عضو حزب لیبرال بوده اند، بخشی از درآمد فروش بلیت برای چندین رخداد را به جیب زده اند، که مجموع آن در این دوره به حداقل ۸۰ میلیون ین رسیده است.

این جناح ها به طور سنتی سهمیه هایی را برای قانونگذاران برای فروش بلیط های حزب تعیین می کنند که معمولا به ارزش ۲۰هزار ین است. و در برخی گروه‌ها، اگر قانون‌گذاران از اهداف خود فراتر بروند، وجوه اضافی به عنوان یک نوع کمیسیون به آنها بازگردانده می‌شود.

پنهان کردن بخشی از درآمد حاصل از صندوق‌های سیاسی می‌تواند تا مجازات پنج سال حبس یا جریمه‌ای افزون بر یک میلیون ین را در ژاپن موجب شود.

بروز رسوایی مالی در حزب مطرح ژاپن و دستگیری نماینده مجلس

این رسوایی مالی پس از شکایت کیفری مبنی بر اینکه پنج جناح حزب لیبرال ژاپن، از جمله چهارمین جناح بزرگی که فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور تا اوایل دسامبر ریاست آن را برعهده داشت، از انتشار درآمدهای حاصل از احزاب جمع آوری کمک های مالی سیاسی خودداری کرده بودند، بوجود آمد.

بر اساس همین گزارش، ۹۹ نفر از اعضای «فراکسیون آبه» مظنون به دریافت وجوه هستند، اما گفته می شود که ایکدا به طور قابل توجهی بیشتر از دیگران دریافت کرده است.

دادستان ها دفاتر فراکسیون‌«آبه» و «ایکدا» را برای جمع آوری اسناد و سایر مطالب مرتبط با این اتهامات بازرسی کرده و در حال تحقیق در مورد دخالت قانونگذاران ارشد، از جمله برخی که به عنوان دبیرکل فراکسیون فعالیت می کردند، هستند، زیرا گمان می رود آنها از جریان پول در این گروه مطلع بودند.

تسویوشی تاکاگی دبیرکل فراکسیون، هیروکازو ماتسونو سخنگوی سابق دولت و یاسوتوشی نیشیمورا وزیر سابق تجارت ژاپن،همه به صورت داوطلبانه مورد بازجویی قرار گرفته اند.

کیودو نیوز تاکید کرد که دادستان این کشور در حال تحقیق و بازجویی از توشیهیرو نیکای دبیرکل سابق حزب لیبرال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha