پایان اختلافات مرزی چهار روستای کجور نوشهر پس از ۱۷ سال

نوشهر- ایرنا - اختلافات مرزی روستاهای " کندلوس، گیل کلا، میرکلا و پیده" بخش کجور نوشهر با گذشت حدود ۱۷ سال که همزمان با اجرای طرح هادی آشکار شده بود، روز گذشته با پادرمیانی مسوولان امر پایان یافت.

به گزارش ایرنا، بنا به گفته مسوولان امر همین اختلافات و کش و قوس ها منجر به آن شد که اهالی این روستاها از مزیت های طرح هادی محروم بمانند و طبق مستندات موجود از آنجایی که تمامی نقاط روستایی بخش کجور به جز این روستاها از چنین مزیتی بی بهره شده اند.

طرح هادی از سال ۱۳۷۷ در دولت وقت تصویب و مسوولیت اجرای این طرح بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار کرد.

این طرح در بخش کوهستانی کجور نوشهر پس از بلای طبیعی زلزله هشتم خرداد ماه سال ۱۳۸۳ عملیات اجرایی آن در نقاط روستایی این خطه یکی پس از دیگری کلید خورد.

طرح هادی روستایی طرحی است که به عنوان نقشه راه برای گسترش و توسعه روستا تهیه می شود که علاوه بر اصلاح و ساماندهی بافت موجود، به نحوه استفاده از اراضی روستایی در جهت ایجاد سکونت گاه ها روستایی برای عملکردهای مسکونی، تجاری، زراعی، تولیدی، تاسیساتی را تعیین می کند.
این طرح با اهداف مشخص توسط وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز در روستا، اقدام به تصویب یک سری قوانین کرده است.

وزارت راه و شهرسازی با اجرای این قوانین به دنبال توسعه و عمران در روستاها با لحاظ نمودن شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی برای برقراری عدالت است تا همه ساکنین با بهره مندی از تسهیلات بتوانند از رفاه بیشتری برخوردار شوند و روند ساخت و ساز در روستاها با برطرف شدن موانع، به راحتی صورت پذیرد.

هدف اصلی این طرح برای ساماندهی و اجرای فیزیکی صحیح ساخت و ساز در روستاهاست که بر اساس نظارت بنیاد مسکن بر ساخت و سازها و جلوگیری از هرج و مرج و پراکندگی در ساخت خانه می باشد و مالکین به صورت خودسرانه اقدام به ساخت و ساز ننمایند تا با اجرای این طرح وضعیت خانه های روستایی بهبود پیدا کند.

پایان اختلافات مرزی چهار روستای کجور نوشهر پس از ۱۷ سال

ارائه تسهیلات بانکی دراز مدت کم بهره در حوزه ساخت بناهای مسکونی، تولیدی و رفاهی از دیگر مزیت های طرح هادی در روستاهاست که متاسفانه اهالی این روستاها این سال ها از آن محروم بودند اجتماعی بپردازند و علاوه بر تامین رفاه خانواده خود منبعی برای اشتغال و کسب درآمد و حتی توسعه گردشگری در روستاهای خود شوند.

در این پیوند بخشدار کجور گفت : تحقق این خواسته یکی از آرزوهای دیرینه اهالی این روستاها بود که در سایه هم افزایی میان مسوولان به ویژه رئیس حوزه قضایی، جهاد کشاورزی و معتمدان ریش سفید منطقه پس از سال ها نتیجه داد.

جواد عارفی نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اهالی این روستاها با گذشت حدود ۱۷ سال از اجرای طرح هادی در روستاهای کجور به علت اختلافات مرزی شدید متاسفانه از مزیت های این طرح بی بهره بودند و دودی که به خاطر این مساله به چشم آن ها رفت.

وی اظهار کرد : طبق مستندات موجود و گزارش ها در دهه ۹۰ چندین بار برنامه ریزی شده بود که طرح هادی در این روستاها اجرایی شود منتهی به خاطر این اختلافات مرزی این تصمیم ها اثر گذار نبود.

وی با اشاره به نشستی که بابت این موضوع روز گذشته با حضور مسوولان مربوط و شماری از ریش سفیدان، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران در بخشداری برگزار شد، ادامه داد: در این نشست پس از ارائه دیدگاه ها، تبادل نظر و دیدگاه ها نتیجه آن منجر به آن شد که تجمیع طرح هادی در این روستاها تصویب شود.

بخشدار کجور تصریح کرد : با این مصوبه شاهد رفع سردر گمی و بلاتکلیفی ناشی از رفع این اختلافات مرزی در منطقه بوده و امیدوارم پس از سیر مراحل قانونی و فراهم شدن طرح تهیه نقشه هادی و تصویب آن در این روستاها بوده پروانه های ساخت بناهای مسکونی، تولیدی و بهبود فضای کسب و کار در این نقاط روستایی صورت گیرد.

بخش کجور نوشهر با برخورداری از ۶۴ نقطه روستایی و پارچه آبادی و ۲ نقطه شهری در غرب مازندران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha