ساخت محصول استراتژیک «بوسترپمپ‌ با عملگر هوا» در شرایط تحریم

تهران - ایرنا - مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت «بوسترپمپ‌ با عملگر هوا» با وجود اعمال تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و گفت: این محصول یک کالای استراتژیک است و در بیشتر صنایع بالادستی از جمله صنایع نفت و گاز، صنایع دفاع و صنعت فولاد کاربرد دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این محصول راهبردی پیش از این از کشورهای آلمان، آمریکا و هلند وارد ایران می‌شد که امروز با تلاش متخصصان ایرانی بومی‌سازی شد.

کیوان گلزار مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پولاداوژن درباره محصول راهبردی این شرکت که ایردرایو یا پمپ‌ با عملگر هوا هستند، گفت: وجه تمایز اصلی این پمپ این است که برخلاف سایر پمپ‌ها که با برق کار می‌کند با فشار هوا است، بدین ترتیب که هوای فشرده هفت بار به داخل پمپ‌ها می رود و این پمپ‌ها به صورت رفت و برگشتی عمل می‌کنند.

وی افزود: ما پمپ هایی از فشار ۷۰ بار تا فشار چهار هزار بار ساختیم و امکان ساخت پمپ‌هایی با فشار ۱۰ هزار بار را نیز داریم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این پمپ‌ها در بیشتر صنایع بالادستی از جمله صنایع نفت و گاز، دفاعی و فولاد و همچنین در آزمایش های هیدرواستاتیک و فشارسازی کاربرد دارند و در واقع هرکجا که بحث فشارسازی باشد، از این پمپ‌ها استفاده می‌شود.

گلزار تأکید کرد: این پمپ‌ها محدودیتی از لحاظ سیال مورد استفاده ندارند و سیالات آنها می‌تواند آب، روغن و اسیدهای رقیق باشد. یک محصول توسعه‌یافته‌تر از این محصول وجود دارد که به آن بوستر گفته می‌شود به جای سیال مایع، سیال گاز را فشرده‌سازی می‌کند که آن نیز محدودیت فشار ندارد و تا ۲۵۰۰ بار ساخته شده است. در این تجهیزات از گازهای آرگون، هیدروژن، نیتروژن و هلیوم و حتی اکسیژن می‌توان به عنوان سیال گاز استفاده کرد.

وی همچنین گفت: این پمپ یک کالای استراتژیک است، چراکه مبنای ساخت انواع دستگاه‌های آزمایش است، شاید ما نزدیک به ۴۰ مدل دستگاه‌های تست در مدل‌های مختلف برای کاربردهای مختلف داشته باشیم که در همه این دستگاه‌های تست، از این پمپ‌های بوستر استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پولاداوژن ادامه داد: به همین دلیل این پمپ و بوستر یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود که پیش از این باید از آمریکا، آلمان یا هلند وارد می‌شد که از سال ۱۳۹۶ که تحریم‌ها سخت گیرانه شد و ورود این پمپ‌ها به ایران عملاً غیرممکن شد، تصمیم گرفتیم که این پمپ‌ها را بسازیم و توانستیم بعد از یک سال کار تحقیق و توسعه، نخستین نسل از این پمپ را بسازیم و امروز چهارمین نسل این پمپ را ساخته‌ایم.

گلزار با بیان اینکه این پمپ در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، تصریح کرد: نزدیک ۱۰۰ پمپ در صنایع مختلف ایران ارائه کردیم که با توجه به تجربه ۲۰ ساله این مجموعه دانش‌بنیان در ساخت این پمپ‌ها، کیفیت بسیار خوبی را در این پمپ‌ها شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت نمونه ایرانی از بسیاری از نمونه‌های خارجی بهتر است، به عنوان مثال پمپ‌های خارجی نسبت به آلودگی سیال، حساس هستند و زود خراب می‌شوند اما با تمهیداتی که در این پمپ‌ها اندیشیده شده است نسبت به آلودگی، حساسیت کمتری داشته و دوام بیشتری دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha