۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۲۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85346480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایتی از یک خبر I خط و نشان جنگی دو کره برای هم

تهران- ایرنا - پس از تنش‌های طولانی مدت بین کره شمالی و کره جنوبی، از دو روز پیش مرز دریایی دو کشور نیز با تشدید خصومت‌ها مواجه شد و دو طرف در جزیره‌ای که در مرز مورد مناقشه قرار دارد ساعت‌ها به همدیگر شلیک کردند. این درگیری باعث ترس از وقوع جنگ بین دو کشور رقیب شد و بار دیگر تنش در کل منطقه شبه جزیره شدت گرفت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری، اقدام کره شمالی به شلیک توپخانه‌ای به سمت منطقه حائل، که از جمعه (۱۶ دی ماه جاری) آغاز و به مدت دو روز ادامه داشت تشدید ناآرامی در شبه جزیره کره را فراهم آورد و واکنش‌هایی را در سطح جهانی به همراه داشته است.

به باور کارشناسان، این اقدام اخیر کره شمالی که در گرماگرم برگزاری رزمایش‌های مشترک کره جنوبی و ایالات متحده رخ داده است روز به روز بر شدت تنش در منطقه می‌افزاید و دستیابی به راه‌حلی مسالمت آمیز برای مناقشات دو کره را دشوارتر کرده است.

از سوی دیگر کره جنوبی، آمریکا و ژاپن نیز روز یکشنبه (۱۷ دی ماه) در بیانیه مشترکی نشست افتتاحیه گفت‌وگوی سه جانبه خود موسوم به «هند و اقیانوسیه»، برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را محکوم کرده و آنچه که «ادعای غیرقانونی» چین در دریای جنوبی خوانده شد را زیرسوال بردند.

در بیانیه این نشست که با حضور چانگ بیونگ وون معاون وزیر خارجه کره جنوبی و همتایان آمریکایی و ژاپنی وی، دانیل کریتنبرینک و یاسویرو کوبه برگزار شد، آمده است که سه کشور ادامه توسعه برنامه‌های موشکی هسته‌ای و بالستیک کره شمالی، رشد همکاری‌های نظامی با روسیه و نقض و سوءاستفاده‌های حقوق بشری را محکوم می‌کنند.

پیشینه
خبرگزاری یونهاپ روز یکشنبه (۱۷ دی ماه جاری) گزارش داد که کره شمالی در این روز در حال انجام رزمایش واقعی در ساحل غربی شبه جزیره کره است.این سومین روز از فعالیت‌های نظامی تمرینی پیونگ یانگ در سواحل غربی است که واکنشی به اتحاد فزاینده نظامی همسایه جنوبی با ژاپن و آمریکا به شمار می آید.

در تاریخ ۱۵ دی ماه جاری، ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی این کشور، یعنی کره شمالی، حدود ۲۰۰ گلوله توپخانه‌ای را از آب‌های سواحل غربی خود شلیک کرده و از این رو به مردم ساکن جزیره غربی خود دستور داده شده است از بلافاصله این منطقه را به صورت اضطراری تخلیه کنند.

رئیس ستاد مشترک ارتش می گوید این شلیک‌های توپخانه‌ای از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح (به وقت محلی) از دماغه جانگسان در شمال جزیره بانگ نیونگ در شمال کره جنوبی، و دماغه دونگسان در شمال جزیره یون پیونگ در مرز غربی کره جنوبی صورت گرفته است. در واقع این گلوله‌ها به منطقه حائل دریایی در شمال خط مرزی یعنی همان مرز دریایی ۲ کره شلیک شده‌اند.

این در حالیست که این منطقه حائل در توافقنامه نظامی بین این ۲ کشور در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ برای کاهش تنش‌های مرزی تعیین شده است که این اقدام به نوعی نقض این توافق به شمار می آید.

ارتش کره جنوبی همچنین روز شنبه (۱۶ دی ماه) اعلام کرد که پیونگ یانگ حدود ۶۰ شلیک توپخانه‌ای به سمت ساحل غربی داشته و برای دومین روز متوالی مانورهای شلیک مستقیم را در نزدیکی مرزهای غربی انجام داده است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی می گوید این شلیک توپخانه‌ای را در مناطق ساحلی جنوب غربی کره شمالی به مدت یک ساعت و از ۴ بعد از ظهر (به وقت محلی) تشخیص داده است.

روایتی از یک خبر I خط و نشان جنگی دو کره برای هم

این اقدام کره شمالی واکنش آمریکا را نیز به دنبال داشت. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای با اشاره به شلیک‌های توپخانه‌ای اخیر کره شمالی به منطقه حائل میان دو کره و سواحل غربی این منطقه، از پیونگ یانگ خواست از ایجاد تنش در شبه جزیره کره خودداری کند.

به گزارش شبکه خبری کی‌بی‌اس، در این بیانیه با تاکید بر مواضع مشترک واشنگتن، سئول و توکیو در خصوص تعامل با پیونگ یانگ، آمده است: واشنگتن با همکاری کره جنوبی، ژاپن و سایر شرکای خود برای ایجاد یک اجماع بین‌المللی در مقابله با نقض مداوم و مکرر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از سوی کره شمالی تلاش خواهد کرد.

به استناد گزارشهای خبری، در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان-آذر) نیز، سئول در اعتراض به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره جاسوسی نظامی پیونگ یانگ تا حدی این قرارداد را به حالت تعلیق درآورد و پس از آن کره شمالی نیز این توافقنامه را لغو کرد.

اهمیت موضوع

«کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی نیز روز یکشنبه (۱۷ دی ماه) در واکنش به تنش‌های اخیر این کشور با کره جنوبی اعلام کرد که پیونگ یانگ هر تحریکی را به سرعت با «غسل تعمید آتش» پاسخ خواهد داد.

کیم یو جونگ در اظهاراتی بیان کرد: اجازه دهید یکبار دیگر تاکید کنم که ارتش ما آماده شلیک است.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی ۱۵ دی ماه نیز در گزارشی به بازدید کیم جونگ اون از کارخانه تولید پرتابگرهای موشک‌های بالستیک قاره پیما اشاره کرد و نوشت رهبر کره شمالی در این بازدید بر افزایش ظرفیت تولید پرتابگرهای تسلیحات این کشور تدابیری اتخاذ و تاکید کرده است که این کارخانه نقش مهمی در تقویت توانمندی نظامی پیونگ یانگ دارد.

در این دیدار، رهبر کره‌شمالی بر ضرورت افزایش بازدارندگی هسته‌ای این کشور برای رویارویی نظامی با دشمن خود تاکید کرد.

روایتی از یک خبر I خط و نشان جنگی دو کره برای هم

همچنین در گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی آمده است به دلیل وضعیت وخیم کنونی که لازمه آن آمادگی بیشتر کره شمالی برای رویارویی نظامی با دشمن است، کیم جونگ اون ماموریت های این کارخانه را اعلام کرده است.

کیم جونگ اون همچنین با تاکید بر نیاز به تولید انواع پرتابگرهای تسلیحات تاکتیکی و راهبردی، ماموریت‌های فوری و بلند مدت تولید پرتابگرها و افزایش ظرفیت تولید این کارخانه را نیز بیان کرده است.

ماه آوریل سال گذشته میلادی (فروردین-اردیبهشت) نیز، کره شمالی یک موشک قاره پیمای «هواسونگ-۱۸» را برای اولین بار به شکل آزمایشی و ۲ موشک دیگر را نیز در ماه های ژوئیه (تیر-مرداد) و دسامبر (آذر-دی) پرتاب کرد.

این کشور به طور کلی در سال گذشته میلادی پنج موشک بالستیک قاره پیما پرتاب کرد که یک رکورد محسوب می شود.

این اقدامات در حالی صورت گرفته است که در جلسه پایان سال حزب کره شمالی، کیم جونگ اون بر ضرورت افزایش آمادگی جنگی برای بازدارندگی از اقدامات "بی سابقه" درگیری های تحت هدایت آمریکا تاکید کرده است و برنامه‌هایی را برای پرتاب سه ماهواره شناسایی نظامی دیگر و تقویت زرادخانه هسته‌ای این کشور در سال جدید میلادی اعلام کرده است.

ارزیابی
نگاهی به تحولات اخیر نشان می دهد این شلیکهای پی در پی از سوی کره شمالی پس از آن انجام شد که ارتش کره جنوبی ۱۴ دی ماه جاری در گزارشی اعلام کرد سئول و واشنگتن، یک رزمایش مشترک را در نزدیکی مرز با کره شمالی برگزار کرده‌اند تا آمادگی رزمی مشترک خود را بیش از پیش تقویت کنند.

در این رزمایش لشکر پیاده نظام کره جنوبی و تیم رزمی تیپ ضربتی آمریکا در این رزمایش حضور دارند که از ۲۹ دسامبر(۸دی) در شهر مرزی پوچئون در ۴۶ کیلومتری شمال شرق سئول آغاز شد و تا ۱۴ دی ادامه دارد.

از دیگر سو، با تشدید تنش در شبه جزیره کره و اظهارات اخیر خواهر رهبر کره شمالی، حفظ صلح و استقرار در این منطقه به یک مسئله ضروری تبدیل شده است.

به باور کارشناسان، رویارویی با تنش‌ها از طریق راهکارهای نظامی، تنها به مشکلات بیشتری منجر خواهد شد و احتمال افزایش ریسک‌ها و تهدیدها افزایش خواهد یافت.

مشاهده تاریخچه رویدادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که حضور نظامی نه‌تنها نقش حیاتی در حل مشکلات داخلی نداشته، بلکه به تشدید ناپایداری و تنش‌ها منجر شده است.

از این رو، برای مقابله با تشدید تنش در این منطقه، اولویت باید به تداوم گفت‌وگوهای دیپلماتیک داده شود. همکاری همه طرفین در جهت یافتن راه‌حل‌های مشترک و پایدار، به تأمین صلح و ثبات در این منطقه بسیار ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha