۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۲۸
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85346702
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیرعامل آبفای همدان: آب انتقالی از سد تالوار اُزُن زنی می‌شود

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه ازن زنی طعم و بوی موجود در آب را برطرف می کند گفت: بحث ازن زنی در تصفیه خانه شهید بهشتی با هدف بهبود کیفیت آب از یک هفته پیش شروع شده است.

به گزارش ایرنا، ازن زنی یک فرآیند ضد عفونی است که می‌توانیم از آن برای تصفیه آب آشامیدنی از طریق افزودن ازن استفاده کنیم.

فرهاد بختیاری فر روز یکشنبه در بازدید خبرنگاران از مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب در شهر همدان، اظهار کرد: آب منطقه ای استان همدان درصدد است، ازن زنی را به کل پروژه تالوار تعمیم دهد و اگر مشکلاتی در طعم و بوی آب همدان باشد به تدریج حل و کیفیت آب بهتر و نارضایتی برطرف می شود.

وی با بیان اینکه کنترل و کیفیت پایش آب مورد تاکید استاندار همدان است، افزود: مساله کمبود آب را در سال گذشته با تمام وجود احساس کردیم و کار بزرگی از آبرسانی تالوار به همدان انجام شد و اکنون یک هزار و ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه برای همدان پمپاژ می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: اکنون به کمیت مورد نظر برای انتقال آب رسیده ایم و کسری آب همدان جبران شده است اما طبیعتا با توجه به اینکه منبع آب جدید همدان متفاوت است و با منبع آب در سد اکباتان تفاوت دارد این دو با هم قابل مقایسه نیست هر چند هر دو آب استاندارد هستند و مورد تایید آزمایشگاهها و دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

وی یادآور شد: طعم متفاوت به ساختار متفاوت زمینی شناسی که آب از آنجا تامین می شود، بر می گردد. بالادست سد اکباتان از سنگ های گرانیتی است که قابلیت حل شدن در آب را ندارند و حتی این کانی ها باعث تصفیه آب هم می شوند.

بختیاری فر با اشاره به اینکه تالوار حوزه آبریزی بزرگتری دارد و از لحاظ تشکیلات زمین شناسی با سد اکباتان متفاوت است، افزود: آب تالوار در تصفیه خانه شیخی جان نیز به حد استاندارد می رسد.

وی با اشاره به اینکه اگر آب تالوار نبود منبع جایگزینی نداشتیم، افزود: مسوولان در پی اضافه کردن منابع جدید آب به تالوار هستند که کیفیت آب همدان ارتقا پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان ادامه داد: آب تالوار با آب چاههای همدان اختلاط پیدا می کند، ۳۰۰ لیتر در ثانیه از چاه های بهار و ۱۵۰ لیتر در ثانیه از عباس آباد و تصفیه خانه الوند و حدود ۶۰ لیتر در ثانیه از رودخانه خاکو در دره مرادبیک برای آب شهر استفاده می شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آب و فاضلاب تلاش دارند که کیفیت آب را ارتقا ببخشند.

بختیاری فر تصریح کرد: برخی درصدد هستند از فضای موجود سوءاستفاده کنند و شیرینی تامین آب شرب همدان پس از ۱۸ سال را به کام مردم همدان تلخ کنند.

وی یادآور شد: عده ای مردم را تشویق به خرید از مراکز تصفیه آب محلی می کنند و هدف آنها این است که عملکرد آبرسانی استان را زیر سوال ببرند.

مدیر عامل آبفای استان همدان گفت: آبی که به دست مردم می رسد برای هر مترمکعب ۱۰هزار ریال است اما کسانی که دستگاههای تصفیه آب غیرمجاز برپا کرده اند هر مترمکعب آب را ۶ میلیون ریال به مردم می فروشند یعنی یک متر مکعب آب را ۶۰۰ برابر بیشتر از آبی که وزارت نیرو و دولت قیمت تعیین کرده است از مردم پول می گیرند.

وی بیان کرد: مراکز عرضه غیرمجاز آب را از منابع نامشخصی با تانکر می آورند و با دستگاههای تصفیه کلیسم و منیزیم آن را حذف می کنند و به ظاهر سختی آب پایین می آید و احساس می شود از آب شهر سبک تر است اما از نظر بهداشتی مورد تایید نیست و با تانکری آورده می شود که مخصوص آب شهری نیست.

بختیاری فر بار میکروبی اینگونه آب ها را بسیار بالا دانست که گند زدایی نمی شود و ادامه داد: وزارت نیرو متولی تامین و توزیع آب است و دولت اجازه دخالت دیگران را به خاطر سلامتی نمی دهد.

وی تاکید کرد: با همکاری سازمان صمت، نیروی انتظامی و اتاق اصناف و دستور دادستانی مراکز توزیع آب غیرمجاز پلمب شد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان همدان بیان کرد: نیازی به دستگاه تصفیه نیست مردم با خیال راحت آب بهداشتی را استفاده کنند.

وی گفت: طرح انتقال آب از سد تالوار در حال تکمیل شدن است و با تمام شدن طرح کیفیت آب بهتر می شود.

مدیرعامل آبفای همدان: آب انتقالی از سد تالوار اُزُن زنی می‌شود

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان با بیان اینکه ۳۸ درصد کاهش بارش داشته ایم و هیچ پوشش برفی در بالادست نداریم و وضعیت خطرناک است ادامه داد: مشکل شهر همدان حل شده است اما سال آینده در برخی شهرستانها و روستاها تنش آبی خواهیم داشت.

وی گفت: در قرارداد اول با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با پنج هزار و ۹۰ میلیارد ریال ۱۶۰ روستا تحت پوشش آبرسانی قرار گرفته است که پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و جزو ۱۰ استان اول کشور در زمینه آبرسانی روستایی هستیم و آبرسانی ۸۰ روستا آماده بهره برداری است.

بختیاری فر تصریح کرد: در قرارداد دوم جهاد آبرسانی ۲۰۰ روستای دیگر برای آبرسانی اضافه شد که ۹۰ هزار میلیارد ریال منعقد شد که کل روستاهای دارای تنش آبی تعیین تکلیف شدند و شروع این قرارداد پس از دهه فجر است.

مدیر عامل شرکت آبفای استان همدان تاکید کرد: مدیریت مصرف باید جدی گرفته شود ۶ شهر و حدود ۱۰۰ روستا در سال آینده پیش بینی می شود که دچار تنش آبی شوند که از قبل کارهای لازم از جمله حفر چاه ، تجهیز چاهها و انتقال خط برق انجام شده است.

وی افزود: کارهای اجرایی برای تامین آب برخی شهرستانها از جمله فامنین، اسدآباد، برزول، کبودرآهنگ و تویسرکان در حال انجام است که چهار هزار میلیارد ریال اعتبارات استانی و ملی است و معادل همین رقم از وزارتخانه اعتبار می گیریم که تنش آبی را کاهش دهیم.

بختیاری فر با اشاره به اینکه استان همدان کمترین میزان هدر رفت آب را دارد ، ادامه داد: در حال نشت یابی آب با استفاده از سیستم پهپادی و ماهواره ای در شهرستان اسدآباد هستیم.

وی درباره اعتبارات اصلاح شبکه آبرسانی در استان همدان گفت: این اعتبارات استانی است که حدود سه میلیارد ریال است و درصدد استفاده از اعتبارات ملی هستیم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha