کمبود محسوس ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد؛ ۴۰درصد فرسوده است

یاسوج- ایرنا- براساس استاندارد کشوری جاده های کوهستانی و برفگیر کهگیلویه و بویراحمد نیاز به ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری سالم و آماده به کار دارد اما اینک فرسودگی و پر هزینه بودن نگه‌داری ماشین‌آلات و راه های کوهستانی به یکی از چالش های جدی راهداران در این استان تبدیل شده است.

ر دنیای امروز حمل و نقل از بخشهای زیربنایی اقتصاد است که با تحت تاثیر قرار دادن فرآیند توسعه اقتصادی را ه و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی شده است.

در حال حاضر حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده درتمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد.

حمل و نقل بخشهای مختلف جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل می‌کند. حمل و نقل واسطه‌ای میان فعالیتهای کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی است. همچنین حمل و نقل در توزیع درآمدها و کاهش نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمد روستانشینان و شهرنشینان نقشی موثر دارد.
بدون وجود شبکه حمل و نقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن به نظر می‌رسد. در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش سیستمهای حمل و نقل در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جا به جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده را انکار کرد.

مطالعات در سطح کلان نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حمل و نقل باعث افزایش رشد اقتصادی کشورها شده و با افزودن بازدهی اجتماعی در سرمایه‌گذاریهای خصوصی موجب سرمایه‌گذاری در زیرساختهای حمل و نقل می‌شود.

صنعت حمل و نقل در ایران نیز طی دوران مختلف، با فراز و فرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر بوده است. با توجه به موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی، ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه‌ای برای ایران دارد. بخش حمل و نقل تاثیر بسزایی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اساس توسعه اقتصادی هر کشور است. حمل و نقل از شاخصهای مهم توسعه یافتگی محسوب شده و نقش مهمی در توسعه دارد.
بخش حمل و نقل به صورت کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر متغیرهای اصلی اقتصاد کشور مانند تولید کل، تولید در بخشهای اقتصادی، اشتغال کل، اشتغال در بخشهای اقتصادی، قیمت در بخشهای مختلف اقتصادی و شاخص هزینه زندگی اثر می‌گذارد. آثار کوتاه مدت شامل آثار مربوط به افزایش یا کاهش هزینه زندگی به طور مستقیم از طریق هزینه‌های حمل و نقل هر خانواده و به طور غیرمستقیم از طریق تاثیر روی قیمت سایر کالاها و خدمات متاثر از قیمتهای حمل و نقل است.

آثار میان مدت شامل تاثیر قیمتهای حمل و نقل روی مصرف خدمات جایگزین از قبیل ارتباطات بوده و آثار درازمدت مربوط به تغییر مبانی محاسبات اقتصادی طرحهای تولیدی و عمرانی است. به طور کلی ترکیب فعالیتهای تولیدی در هر منطقه و به تبع آن ترکیب بافت تولید، ترکیب اشتغال، حجم تولید، حجم درآمد سرانه و سایر متغیرهای اقتصادی می توانند از تغییرات قیمت خدمات حمل و نقل تاثیر بپذیرند.

به گزارش ایرنا، حمل و نقل نقش مهمی در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد و جزء ضروریات از زندگی روزمره به شمار می‌رود و قطعا یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل دستیابی به توسعه همه‌جانبه و گسترش عدالت اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

حضور ماشین آلات پیشرفته و با قابلیت‌های بالا در اجرای پروژه‌های عمرانی زمینه را برای طراحی و اجرای طرح‌های بزرگ فراهم می‌ کند و مهم‌ترین نمود کاهش سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل فرسودگی ناوگان است.

فرسودگی ناوگان در تمام بخش‌های حمل و نقلی کشور دیده می‌شود اما بیشترین اثر فرسودگی ناوگان، بر حمل‌ونقل جاده ای است که مشکلات ترانزیتی هم پیرو آن ایجاد شده است.

کارشناسان حمل و نقل آسان کالا و مسافر برای تحقق رونق صنعت گردشگری، رساندن محصولات تولیدی و صنعتی به بازار مصرف و افزایش ضریب ایمنی را از حداقل مزایای توسعه راه‌های ارتباطی می‌دانند.

تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استان‌های مرکزی به جنوب کشور و قابلیت‌های صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازارهای مصرف اهمیت دوچندانی دارد.

هر ساله بارش برف و کولاک در برخی جاده‌های برون شهری در مناطق سردسیری این استان سبب کند شدن تردد خودروها و انسداد راه ها می شود اما فرسودگی ماشین آلات حوزه راه به دلیل ماموریت های متعدد و عمر بالا، از اصلی ترین معضلات در ارائه خدمات است.

جالب است بدانیم پس از پایان عملیات سخت برف روبی در محورهای استان، راهداران مشغول شست و شوی ماشین آلات (نمک پاش) می شوند.

یکی از راهداران یاسوجی گفت: ما نارنجی پوشان راهداری با ماشین‌های نیمه سنگین و سنگین، گاها با کنار زدن برف‌ها در دل صعب‌العبورترین محورها؛ راه را برای مردم باز می‌ کنیم و برخی مواقع نیز کنار جاده ایستاده و در راه‌ماندگان را به نقاط ایمن هدایت می کنیم، ما عاشقانه خدمت کردن به مردم را دوست داریم.

۴۰ درصد ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد فرسوده است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان طبق استاندارد باید ۵۰۰ دستگاه ماشن آلات راهداری سالم و آماده به کار داشته باشد.

محمد حسین پور ابراز کرد: برای خرید پنج دستگاه ماشین آلات راهداری جدید و همین طور تعمیر، بازسازی و اوورهال راهداری، حدود ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان راهداری برای استان جذب شده و در حال خرید، بازسازی و اوورهال ماشین آلات هستیم.

وی ادامه داد: طبق استاندارد باید در هر ۱۰۰ کیلومتر یک لودر در سطح استان وجود داشه باشد اما اکنون در هر ۴۰۰ کیلومتر یک لودر موجود بوده و این برای استانی که توپوگرافی آن کاملا کوهستانی، برفگیر و صعب العبور است کمبود بزرگی محسوب می‌شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد برای هر کیلومتر راه حداقل ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت جاده هزینه می‌شود در سایر استان‌ها این میزان ۵۰ درصد کمتر است.

حسین پور اضافه کرد: هم اینک ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات داریم که حدود ۴۰ درصد این تعداد واقعا فرسوده است.

حسین پور بیان کرد: با این وجود حدود ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و برای این میزان راه‌ها باید ۵۰۰ دستگاه ماشن آلات سالم و آماده به کار داشته باشیم، بنابر این نیاز به توجه ویژه دولت و مسئولین استانی در این زمینه داریم.

کمبود محسوس ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد؛ 40درصد فرسوده است

پیگیری بازسازی ماشین آلات سنگین خدمات رسان کهگیلویه و بویراحمد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیگیر تعمیر، تغییر و بازسازی ماشین آلات سنگین شهرداری، راهور و دیگر دستگاه های خدمات رسان استان هستیم.

علی محمد روستا عنوان کرد: مصمم به بازسازی و نوسازی ماشین آلات حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، آتش نشانی، اتوبوس اورژانس، تجهیزات مانیتورینگ ثابت و سیار اورژانس و بحران در استان هستیم.

وی تصریح کرد: برای آماده کردن زمینه های لازم برای انعقاد تفاهم نامه و قرارداد برای خرید و بازسازی ماشین آلات حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، آتش نشانی، اتوبوس اورژانس، تجهیزات مانیتورینگ ثابت و سیار اورژانس و بحران پیگیری هایی انجام شده است.

روستا ابراز کرد: با توجه به اینکه متوسط عمر ناوگان حمل و نقل از میانگین عمر معمول (۱۰سال) بالا رفته و ۱۲ دستگاه اتوبوس در مرکز استان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند از ظرفیت این شرکت می‌توان برای نوسازی اتوبوس های فرسوده استان استفاده کرد.

کمبود محسوس ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد؛ 40درصد فرسوده است

وضعیت جاده‌ها و ناوگان حمل و نقل استان به روایت آمار

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون در استان ۶ هزار و ۱۳۸ کیلومتر جاده وجود دارد که از این میزان، حدود ۴۴۰ کیلومتر آن راه اصلی ،۲۰۳ کیلومتر بزرگراه و ۴ هزار و ۴۲۵ کیلومترآن راه روستایی است.

پیمانجو افزود: در کل استان حدود ۸۰ کیلومتر تونل و ۱۰۸ کیلومتر نصب نیوجرسی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در سال جاری ۶۲ کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی انجام گرفته استف از ابتدای سال جاری ۱۰۰ کیلومتر روکش راه‌های روستایی را داشتیم.

عنوان کرد: ۲۰ شرکت فعال حمل و نقل کالا در استان داریم و یکهزار و هفت دستگاه کامیون و ناوگان باربری و ۴۲ شرکت مسافری برون شهری در استان فعال است.

پیمان جو گفت: هم اکنون ۷۴۲ دستگاه سواری ، ۵۱ دستگاه اتوبوس و ۹۶ دستگاه مینی بوس در استان کار جابجایی مسافران را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ۱۳ نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد و امسال افزون بر ۹.۳ میلیون تردد در سطح استان صورت گرفته است و محورهای بابا میدان - یاسوج، یاسوج - اصفهان و یاسوج - شیراز پرترددترین محورها بودند.

۱۳۵ پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۷۰۸ میلیارد تومان در استان فعال است و در بخش روکش ها ۱۲ پروژه راه روستایی با مبلغ اعتباری ۶۰۰ میلیارد ریال که بخشی انجام گرفته و بخشی نیز درحال انجام است.

در حوزه ساخت پاسگاه‌ها و تعمیرات ایستگاه‌های پلیس راه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان و در حوزه تعمیرات و بهسازی راهدارخانه ها ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است و هم اکنون پروژه ها در این حوزه با جدیت در جریان است.

بیش از سه هزار کیلومتر جاده سخت گذر و کوهستانی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این مقدار راه سخت گذر ۲ هزار کیلومتر آن در مناطق روستایی قرار دارد.

هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه های ریلی محروم و جاده های دسترسی برخی نقاط ناهموار است اما نگاهی به راه های ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است.

بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استان‌هاست.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha