۲۵ درصد اعتبار سفر دولت به خراسان‌شمالی در حوزه کتابخانه‌ها جذب شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت، تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان از محل سفر دولت ابلاغ شده بود که تاکنون ۲۵ درصد آن جذب شده است.

مهدی آریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۳۷ میلیارد ریال اعتبار سفر دولت برای ساخت، تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های استان جذب شده است.

وی افزود: از مجموع این میزان اعتبار ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز کتابخانه های مرکزی اسفراین و آشخانه هزینه شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی تصریح کرد: همچنین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری از کتابخانه ایور، ۱۰ میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل کتابخانه سنخواست و هفت میلیارد ریال نیز برای ساخت و تکمیل کتابخانه تیتکانلو هزینه شده است.

آریان خاطر نشان کرد: کتابخانه های سنخواست و تیتکانلو اکنون ببیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به ارتقای سرانه تعداد کتاب و منابع فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان، گفت: اینک در کتابخانه های عمومی استان یک میلیون و پنج هزار جلد کتاب وجود دارد که این شاخص نسبت به پارسال پنج درصد رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی تصریح کرد: سرانه تعداد کتابخانه ها به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت محاسبه می شود که این سرانه در خراسان شمالی ۱۱۴ جلد است.

وی سرانه کتاب براساس استانداردهای «ایفلا» ۱۵۰ جلد کتاب و در ۱۵ کشور برتر دنیا را ۶۳۰ جلد کتاب عنوان کرد.

آریان تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان را نیز ۶۱ هزار نفر دانست و یادآور شد: استاندارد ایفلا در شاخص نرخ عضویت در کتابخانه های عمومی ۱۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر است که این شاخص در خراسان شمالی ۶.۹۵ است.

۷۷ باب کتابخانه عمومی در خراسان شمالی وجود دارد که هفت باب از این تعداد در دولت سیزدهم اجرا شده است.

خراسان شمالی یک میلون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha