سهام عدالت متوفیان بعد از ۱۸ سال زنده شد؛ بروکراسی اداری دوباره جانش را گرفت!

یاسوج- ایرنا- سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است، ظرف این سال‌ها، بسیاری ازصاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است و با توجه به ارزش روز آن برخی از وراث افرادمتوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند اما بروکراسی ها و سخت گیری های بی مورد اداری باعث شده مردم عطایش را به لقایش ببخشند.

به گزارش ایرنا، سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

طی این سال‌ها، بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. طبق اعلام رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری بیدار به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است.

سامانه مربوط به سهام عدالت متوفیان سامانه «میراث» نام دارد. عملکرد این سامانه «تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان» است. تعداد متوفیان مشمول بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد وراث بیش از ۱۵ میلیون نفر باشند. این سهام بیش از ۱۸ سال انباشت شده و از سال ١٣٨٤ تاکنون باقیمانده است.

طبق گفته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۵ سال گذشته بیش از سه میلیون نفر از سهامداران عدالت فوت شده‌اند که وراث باید برای تعیین تکلیف سهام عدالت آنها اقدام کنند.

۵۵۳ هزار نفر در استان از سهام عدالت برخوردارند و سه هزار و ۶۰۰ متوفی کهگیلویه و بویراحمد باید برای دریافت سهام عدالت اقدام کنند اما آنگونه که شواهد پیداست و مردم اذعان دارند بسیاری از ادرات در شهرستان های مختلف استان سخت گیری های بسیار و بی موردی از متقاضیان دارند که باعث نگرانی آن ها شده است.

یکی از این افراد که هفته گذشته برای سهام عدالت متوفی در شهرستان کهگیلویه اقدام کرده، گفت: از اهالی روستای سرفاریاب هستم و مسیر این روستا بسیار ناهموار است و پیگیری هایی برای انتقال سهام متوفی انجام داده ام اما هر روز بهانه ای می تراشند و امان ام را از رفت و آمدهای بی مورد گرفته اند.

یکی دیگر از افراد حاضر در اداره دارایی کهگیلویه نیز گفت: ادارات آنقدر سخت گیری می کنند که ترجیح می دهیم بی خیال انتقال سهام شویم می طلبد چاره ای اساسی اندیشیده شود.

این فرد روستایی تصریح کرد: همه مدارک بر اساس آنچه اداره کار و رفاه خواسته تهیه کردم ولی آنقدر رفتم و آمدم از کافی نت، به دادگستری از دادگستری به شوای حل اختلاف از اینجا به اداره دارایی و دوباره از دارایی به شورای حل اختلاف که پشیمان شده ام و از خیرش گذشتم.

برادرم پشیمان شده؛ می گوید این سهام را نخواستم

یکی دیگر از روستاهای شهرستان کهگیلویه در این زمینه و ناراضی از بروکراسی های اداری برای پیگیری و دریافت سهام عدالت نیز گفت: ابتدا برادرم که این خبرش را دیده و شنیده بود خیلی خوشحال شد و با ذوق و شوق پیگیری کرد اما در ادامه و با بروکراسی های اداری و سخت گیری ها پشیمان شده است و می گوید که اگر قرار است این همه آزارمان دهند از هیرش می گذرم.

او می گوید: آنچه که در خبرها دیدیم و اداره کار و رفاه اجتماعی در این زمینه گفت با آنچه که در عالم واقعیت است زمین تا آسمان تفاوت دارد و بسیاری از خانواده های متوفیان از ادمه کار پشیمان شده اند.

سهام عدالت متوفیان بعد از ۱۸ سال زنده شد؛ بروکراسی اداری دوباره جانش را گرفت!

سهام عدالت متوفیان بعد از ۱۸ سال زنده شد؛ بروکراسی اداری دوباره جانش را گرفت!


خانواده های ۳۶۰۰ متوفی کهگیلویه وبویراحمدبرای دریافت سهام عدالت اقدام کنند

مدیرامور رفاهی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جزئیات دریافت سهام عدالت از سوی خانواده های متوفیان، گفت: خانواده سه هزار و ۶۰۰ متوفی در سطح استان برای دریافت سهام عدالت اقدام کنند.

علی دانشی درباره چگونگی انتقال سهام متوفیان به وراث، اظهار کرد: این افراد باید در ابتدا به دادگاه مراجعه و قیمی را مشخص کنندف انحصار وراثت انجام دهد، در کافی نت احراز هویت کنند و در نهایت در بانک ملی یا تجارت انتقال سرمایه بدهند.

این افراد باید در ابتدا به دادگاه مراجعه و قیمی را مشخص کنندف انحصار وراثت انجام دهد، در کافی نت احراز هویت کنند و در نهایت در بانک ملی یا تجارت انتقال سرمایه بدهند.

وی افزود: ۵۵۳ هزار نفر در استان از سهام عدالت برخوردارند که ۲۱۶ هزار نفر از آنها در شهرستان بویراحمد هستند.

مدیرامور رفاهی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به ثبت نام جدید سهام عدالت توسط جاماندگان، تصریح کرد: هم اینک در مجلس مصوب شده که برای جاماندگان حتما سهام عدالت اختصاص می یابد و مردم نگرانی نداشته باشند.

دانشی ابراز کرد: ضمن اینکه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی ره به صورت خودکار در همان نهاد سهامشان ثبت نام می شود.

سهام عدالت متوفیان بعد از ۱۸ سال زنده شد؛ بروکراسی اداری دوباره جانش را گرفت!

مردم باید مراحل قانونی را طی کنند

مدیرعامل سهام عدالت شهرستان بویراحمد گفت: افراد دارای سهام عدالت شده اند و کسی که فوت شده از دسترس ما خارج شدهو طبق قانون باید مراحل اداری را طی کند تا کسی از وراث اعتراضی نداشته باشند.

سمیرا حکمتی نیک با اشاره به برخی سختگیری ها، افزود: کارهای انحصار وراثت مربوط به دادگاه و دیگر ارگان هاست و مربوط به این سازمان نست.

وی تاکید کرد: در این شهرستان ۳۶۳ هزار نفر سهام عدالت دارند.

سهام عدالت متوفیان بعد از ۱۸ سال زنده شد؛ بروکراسی اداری دوباره جانش را گرفت!

کلاه گشاد برخی کافی نت ها بر سر مردم

حکمتی نیک تصریح کرد: برخی کافی نت ها در استان از موضوع سهام عدالت سو استفاده می کنند به گونه ای که به مردم می گویند ما شما را ثبت نام کرده ایم و مبلغی را از آن ها اخذ می کنند.

مدیرعامل سهام عدالت شهرستان بویراحمد ابراز کرد: یک کد به فرد مراجعه کننده می دهند و ادعا می کنند وی ثبت نام شده در حالی که اینگونه نیست و مردم را فریب می دهند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ابتدا باید دولت اعتباری را مشخص و به مردم بدهد، در این باره از مردم می خواهیم از دادن این هزینه ها به کافی نت ها خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، طرح توزیع سهام عدالت در سال ۱۳۸۴ در دستور کار دولت نهم قرار گرفت و در مرحله اول مقرر شد که به مددجویان نهادهای حمایتی و رزمندگان فاقد شغل و درآمد دفاع مقدس سهام عدالت تخصیص داده شود ولی در مراحل بعدی اقشار دیگری مانند روستاییان ، فرهنگیان ، کارکنان و بازنشستگان دستگاههای اجرایی و لشکری، خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، کارگران ساختمانی ، زنان سرپرست خانوار و سایر گروهها نیز سهام عدالت واگذار گردید.

در مجموع در کل کشور ۴۹۱۴۸۷۷۵ نفر سهام عدالت به اقشار مختلف تخصیص داده شد و در استان کهگیلویه وبویراحمد ۵۵۱۵۲۳ نفر سهام عدالت دریافت نموده اند و در حال حاضر سهام عدالت مردم به دو روش مستقیم و غیر مستقیم آزاد سازی شده است.

سامانه میراث برای متوفیان سال‌های ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ سهام عدالت بازگشایی شده تا فرایند انتقال سهام به وراث تسریع یابد.

تمامی فرایند ثبت نام در سامانه میراث در شعب شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب رایگان بوده و وراث نیازی به پرداخت وجه ندارند.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب (بانک ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت، فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

در صورتی که وراث متوفیان سهام عدالت تا اوایل اسفندماه امسال مدارک خود را در سامانه میراث ثبت کنند، می‌توانند تمام سود سنوات سال‌های گذشته را دریافت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha