۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲
کد خبر: 85347330
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کام تشنه سد الغدیر و نوشدارویی برای آب شرب ساوه

ساوه - ایرنا - سدالغدیر ساوه به عنوان مهمترین منبع تامین آب شرب این شهر در پی کاهش بارندگی های سال آبی جاری هم اکنون با افت شدید ذخیره آب مواجه شده و این تنش دست اندرکاران را برای تامین آب شرب پایدار به تکاپو انداخته است.

به گزارش ایرنا، حال و روز سد الغدیر ساوه به عنوان منبع تامین کننده ۶۰ درصد آب شرب ساوه در سال آبی جاری به علت کاهش بارندگی و رسیدن حجم ذخیره آن به کمتر از هفت درصد خوش نیست به طوریکه هم اکنون تنها ۱۹ میلیون متر مکعب از ظرفیت ۲۷۰ میلیون مترمکعبی آن آب دارد.

این کاهش ها از قرار گیری ساوه در بحران اساسی تامین آب شرب حکایت دارد و علاوه بر آن براساس اعلام شرکت آب منطقه ای استان مرکزی حجم ورودی آب به سد ساوه هم اکنون ۴۰۰ لیتر در هر ثانیه است که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۰۰ لیتر در هر ثانیه بود.

تداوم این روند باعث بروز نگرانی در بین برخی از شهروندان شده اما مسوولان می گویند برای رفع این نگرانی ها و عبور از بحران به ویژه در فصل گرم و پیک مصرف شهر ۳۲۰ هزار نفری ساوه چاره اندیشی ها را از هم اکنون آغاز کرده اند.

در صورت عدم تحقق بارندگی ها برنامه ریزی برای جایگزینی منابع زیرزمینی بجای سدالغدیر برای تامین آب شرب ساوه آغاز شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار کرد: پیش تر و قبل از پاییز امسال حدود ۷۰۰ لیتر در هر ثانیه از نیاز آب شرب شهر ساوه از سد الغدیر و ۳۵۷ لیتر در هر ثانیه از چاه های آب شرب تامین می شد.

حشمت اله عباسی اظهار کرد: اما شرکت آب و فاضلاب بعد از عدم تحقق بارندگی ها در فصل پاییز و رسیدن حجم آب ذخیره سد الغدیر به کمترین میزان آن با تقویت استفاده از منابع آبی چاه های آب شرب این روند را تغییر داد و ظرفیت استفاده از سد را به ۳۰۰ لیتر کاهش داده است.

وی میزان آب شرب مصرفی شهر ساوه در پیک مصرف (فصل گرما) را حدود یک هزار و ۱۴۴ لیتر در هر ثانیه اعلام کرد و گفت: با توجه به روند فعلی بارش ها و کاهش حجم آب ذخیره سد الغدیر، در صورت عدم تحقق بارندگی ها برنامه ریزی برای جایگزینی منابع زیرزمینی بجای سدالغدیر برای تامین آب شرب ساوه آغاز شده است.

کام تشنه سد الغدیر و نوشدارویی برای آب شرب ساوه

برنامه‌ریزی برای تامین منابع پایدار آب شرب سد الغدیر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی یادآور شد: در صورتی که هیچ آبی از سد الغدیر برداشت نشود در پیک مصرف با کمبود ۷۴۴ لیتر در هر ثانیه مواجه خواهیم شد که برای جلوگیری از این چالش به دنبال افزایش ظرفیت چاه ها با حفر چاه های جدید و احیای چاه های قبلی هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در این شهر ۲۷ حلقه چاه آب شرب حفر شده وجود دارد اضافه کرد: ۹ حلقه از این چاه ها کاملا خشک و ۱۸ حلقه دیگر نیز با افت دبی مواجه شده اما در حالت کلی امکان تامین ۳۵۷ لیتر آب در هر ثانیه از این چاه ها وجود دارد.

عباسی گفت: شرکت آب و فاضلاب تقویت منابع آبی از محل چاه های آب شرب را در سه بخش دنبال می کند که ابتدا به دنبال احیای چاه هایی دچار افت دبی با شست و شوی داخل جداره است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود با شست و شوی این چاه ها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر در هر ثانیه به ظرفیت تامین آب اضافه شود یادآور شد: در دومین گام نیز افزایش عمق ۹ حلقه چاه خشک شده از ۲۰۰ متر به ۲۵۰ متر در دستور کار است.

حفر ۱۹ حلقه چاه جدید

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی، حفر ۱۹ حلقه چاه جدید سومین راهکار این شرکت برای تامین آب شرب پایدار شهر ساوه بوده که حفر سه حلقه چاه آب با ترک تشریفات مناقصه ای آغاز شده است.

تلاش می شود با هماهنگی دستگاه ها و نهادها تامین آب شرب مردم ساوه در گرو تامین اعتبارات نباشد اما منابع مالی مهمترین ابزار تحقق طرح های عمرانی است

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود روند حفاری این سه حلقه در یک ماه آینده به اتمام برسد، یادآور شد: میزان برآورد آب تامین شده از این چاه ها نیز حدود ۱۰۰ لیتر در هر ثانیه است که می توان با برداشت آب، زمستان و عید را بدون مشکل عبور کنیم.

عباسی خاطر نشان کرد: برای سه حلقه چاه دیگر مناقصه برگزار و پیمانکار تعیین شده و برای ۱۴ حلقه چاه دیگر هم روند شناسایی پیمانکار با برگزای مناقصه در حال انجام است تا در یک ماه آینده نهایی شود.

وی گفت: در صورت عدم بارندگی، با حفر ۱۹ حلقه چاه جدید، افزایش عمق ۹ حلقه خشک شده و بهسازی ۱۸ حلقه درحال بهره برداری، تمام آب شرب مورد نیاز ساوه در فصل گرم و پیک مصرف از منابع چاه های در اختیار تامین خواهد شود.

کام تشنه سد الغدیر و نوشدارویی برای آب شرب ساوه

برآورد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی اجرای طرح

وی با بیان اینکه بر اساس برآورد اولیه شرکت آب و فاضلاب برای تحقق کامل این برنامه نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است افزود: هم اکنون درصد ناچیزی از این اعتبار تامین شده است انتظار می رود مسوولان استانی و کشوری همکاری بیشتری در تخصیص این اعتبار داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: این اعتبار برای حفاری، تجهیز، برقرسانی، ایجاد خط انتقال آب شرب از چاه های جدید به تصفیه خانه هزینه می شود که سرعت اجرای طرح بستگی به میزان اعتبارات تخصیص خواهد داشت.

وی یادآور شد: هرچند تلاش می شود با هماهنگی دستگاه ها و نهادها تامین آب شرب مردم ساوه در گرو تامین اعتبارات نباشد اما منابع مالی مهمترین ابزار تحقق طرح های عمرانی است.

نیاز سالانه آب شرب این شهر حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب است که در شرایط نرمال آبی، سد ساوه با حدود ۱۴ میلیون مترمکعب سهم ۶۰ درصدی برای تامین آن دارد و بقیه نیاز شهر شامل ۱۱ میلیون مترمکعب (۴۰ درصد) هم از طریق چاه های عمیق تامین می‌شود.

استان مرکزی از ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می‌شود و در بخش شهری ۳۳۷ هزار مشترک و در روستاها ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha