۱۰ درصد جمعیت غربالگری‌شده در مشهد مبتلا به دیابت هستند

مشهد- ایرنا- رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه معادل یک سوم در قالب «پویش ملی سلامت» غربالگری شده‌اند که از این میزان ۱۰ درصد مبتلا به دیابت هستند.

دکتر بابک اقبالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه «پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان ماه امسال آغاز و تا پایان دی ماه تمدید شده است، افزود: از سه میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۳۰ هزار نفر مبتلا به دیابت هستند.

وی بیان کرد: حدود ۲۰ درصد معادل ۲۶۰ هزار نفر از جمعیت غربالگری شده دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبتلا به پرفشاری خون بوده اند.

رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: طبق مطالعات صورت گرفته از هر سه نفر یک مبتلا به فشار خون و از هر هفت نفر یک مبتلا به دیابت شناسایی شده‌اند، درحالیکه ۴۰ درصد آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی افزود: دیابت و فشارخون در مراحل اولیه علائم و علامتی ندارند و به طور معمول هنگامی که بیماران با عوارض شدید بیماری مانند قلبی، مغزی و نارسایی کلیه مواجه می شوند به پزشک مراجعه می کنند.

اقبالی با بیان اینکه عدم کنترل مناسب و به موقع این ۲ بیماری می تواند تهدید کننده سلامت افراد باشد، اظهار کرد: نخستین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین راه ارتقای سطح سلامت، پیشگیری از بیماری است که از این طریق سلامت عمومی جامعه تامین می‌شود.

وی گفت: سبک زندگی سالم مانند تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت کافی، آرامش فکری و دوری از استرس تا حد زیادی در پیشگیری از بروز بیماری دیابت و فشار خون بالا موثر است.

رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: انجام غربالگری بیماریهای دیابت و فشارخون و درمان به موقع مبتلایان در پیشگیری از بروز و تشدید مشکلات و عوارض آن در همان مراحل نخست بیماری نقش بسزایی دارد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha