۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۵۱
کد خبر: 85347674
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورق خوردن برگی جدید در روابط چین و مالدیو

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۵۱
کد خبر: 85347674
ورق خوردن برگی جدید در روابط چین و مالدیو

تهران-ایرنا-وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با سفر امروز «محمد مویزو» رئیس جمهور مالدیو به پکن، تاکید کرد که روابط دو کشور در نقطه شروع تاریخی جدیدی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با سفر محمد مویزو رئیس جمهور مالدیو به پکن، تاکید کرد که روابط دو کشور در نقطه شروع تاریخی جدیدی قرار دارد.

موزیو قرار است امروز (دوشنبه ۱۸ دی) تا جمعه (۲۲ دی) برای دیدار مقامات چینی به پکن سفر کند. انتظار می رود سفر وی که برای اولین بار پس از به قدرت رسیدن در ماه نوامبر انجام می شود، منجر به افزایش روابط دو کشور شود.

بسیاری از رسانه های خارجی با اشاره به سنت شکنی موزیو، اظهار داشتند که وی نخستین رئیس جمهور مالدیو است که پیش از سفر به هند، به چین سفر می کند.

مویزو که از منظر رسانه های هندی و غربی فردی طرفدار چین محسوب می شد و انتظار داشتند سیاست های خارجی وی بر روابط یا پکن یا دهلی نو استوار باشد، اما این گمانه‌زنی‌ها کاملا این حقیقت را نادیده گرفته‌اند که مالدیو یک کشور مستقل با منافع و نیازهای مشروع است. همانگونه که مویز قبلا گفته، مالی هیچ تمایلی برای ورود به رقابت ژئوپلتیکی میان قدرت‌های بزرگ ندارد و با تمام کشورها از جمله هند و چین همکاری خواهد کرد.

غربی ها انتظار دارند که هنگامی که روابط مالدویو با کشورهای غربی یا حتی هند گسترش یافت، روابطش را با چین محدود کند، اما پکن روابط با مالی را توسعه می‌دهد نیازمند این نیست که این کشور روابط را با کشوری دیگر قطع یا محدود کند.

مالدیو، مقصد گردشگری مردم چین

مالدیو در نگاه مردم چین یک مقصد گردشگری مهمی است و هیچگاه به عنوان یک «میدان نبرد» برای رقابت میان قدرت‌های بزرگ به آن نگاه نکرده‌اند.

چین از سال ۲۰۱۰ تا همه‌گیری جهانی کرونا، برای گردشگرانی که می خواستند به مالدیو سفر کند، پرواز های را به صورت چارتر یا مستقیم از ۹ شهر بزرگ مانند پکن، شانگهای و گوانگجو به مقصد مالی برقرار کرده بود و همچنین از سال ۲۰۲۳ نیز دوباره پروازهای از سرگرفته شد. و بر همین اساس، ۱۰ درصد از کل گردشگران ورودی مالدیو را چینی ها تشکیل داده اند.

ورق خوردن برگی جدید در روابط چین و مالدیو

مویزو در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری شینهوا گفته بود که وی متقعد است که تعداد گردشگران چینی که به مالی سفر می کنند به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حتی ممکن است که این تعداد به دوران قبل از همه گیری کرونا برسد.

وانگ لیکسین سفیر چین در مالی با اشاره به از سرگیری پروازهای مستقیم، اجرای سیاست های بدون روادید «چین- مالدیو» و توافق نامه بین پکن و مالی، تاکید کرد: در طول یک سال گذشته، ما مشترکا برای توسعه روابط دو کشور تلاش کردیم و برای توسعه مبادلات علمی و مردمی بورسیه چین را دانشگاه های مالدیو ایجاد کردیم.

همکاری چین و مالدیو در چارچوب طرح «یک کمربند، یک جاده»

ورق خوردن برگی جدید در روابط چین و مالدیو

چین و مالدیو در طول ده ساله اخیر همکاری های خود را در چارچوب «یک کمربند، یک جاده» گسترش داده اند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در همین رابطه اظهار داشت: در طول دهه گذشته، روابط دوجانبه عمیق تر شده و همکاری های عملی بین دو کشور در زمینه های مختلفی در چارچوب طرح «یک کمربند، یک جاده» به نتایج ثمربخشی رسیده است.

پکن و مالی مشترکا در جهت توسعه زیر ساخت‌ها و نیازهای مردم این کشور از جمله «پل دوستی چین-مالدیو»، فرودگاه بین‌المللی «ولانا»، مسکن و مراکز بهداشتی همکاری کرده اند. که این همکاری‌ها نشان از دوستی، ‌ صداقت، سود متقابل میان چین و کشورهای همسایه است.

وانگ لیکسین سفیر چین در مالی در این رابطه اظهار کرد: مالدیو یکی از اولین کشورهایی بود که به طرح ابتکاری «یک کمربند، یک راه» پیوست و گاه های مهمی در جهت توسعه همکاری های دو جانبه میان دو کشور در زمینه‌ای زیرساخت، کشاورزی و اقتصاد آبی برداشته است.

وی افزود: با نگاهی به آینده، پکن مایل به گسترش مبادلات و تعاملات با مالی، ارتقای درک متقابل و پایه محکم حمایت عمومی برای توسعه پایدار روابط دو کشور است.

موسی ضمیر وزیر امور خارجه مالدیو با اشاره به اینکه چین برای استقبال از سال جدید «اژدها» آماده می شود، تاکید کرد که ما در پیوند دوستی خود مطمئن و مثبت هستیم.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha