سهم چهارمحال و بختیاری از بخشندگی خورشید

شهرکرد-ایرنا- ارتفاع بالای چهارمحال و بختیاری از سطح دریا تا حدود ۲ هزار متر، یک فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه تولید انرژی خورشیدی است.

به گزارش ایرنا، خورشید یک منبع انرژی پایان ناپذیر و از سوی دیگر قدرتمندترین منبع انرژی است که با آن می‌شود به انرژی پاک دست یافت و نور آن یا انرژی خورشیدی می‌تواند برای گرمایش، روشنایی و خنک کردن خانه‌ها و ساختمان‌ها، تولید برق، گرم کردن آب و انواع فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

فناوری مورد استفاده برای به دست آوردن و جمع آوری انرژی خورشید به طور دائم در حال تحول است، از جمله این فناوری‌ها لوله‌های آبگرم کن پشت‌بام، سلول‌های فتوولتائیک و آرایه‌های آینه است.

به گفته برخی از کارشناسان، انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی ارزان، پاک، و بدون اثر مخرب زیست محیطی است که از دیرباز به روش های گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

کارشناسان می‌گویند: یکی از مهمترین عوامل توسعه نیروگاه های انرژی خورشیدی ارتفاع است و مهمترین عامل فیزیکی در مکانیابی پتانسیل سایت نیروگاه، ارتفاع آن از سطح دریا است. مناطق مرتفع به دلیل دریافت انرژی زیاد دارای پتاسیل بالاتری نسبت به مناطق قرار گرفته در دشتها هستند که میزان جذب و یا بازتابش انرژی حرارتی پرتوهای خورشیدی در لایه‌های بالایی جو کاهش و انرژی دریافتی خورشید افزایش می‌یابد.

برآورد تابش نور خورشید رسیده به سطح زمین کاربردهای فراوانی در معماری، مهندسی انرژی، کشاورزی و هیدرولوژی دارد و بیشترین تغییر در تابش توسط توپوگرافی و ذرات موجود در تروپسفر صورت می‌گیرد و باعث ایجاد مؤلفه‌های تابش مستقیم، تابش پخشیده و بازتابیده می‌‍شود.

سهم چهارمحال و بختیاری از بخشندگی خورشید

ارتفاع چهارمحال و بختیاری برای تولید انرژی پاک

با توجه به ارتفاع قابل قبول چهارمحال و بختیاری از سطح دریا و مرتفع بودن، این استان می‌تواند به یکی از مهمترین مناطق تولید انرژی پاک در کشور تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در زمان حاضر ۶۱ نیروگاه فعال خورشیدی با حدود هفت مگاوات ظرفیت تولید در این استان در حال بهره‌برداری است.

مجید فرهزاد در گفت وگو با ایرنا افزود: از این تعداد نیروگاه فعال خورشیدی در حال بهره‌برداری ، سه واحد نیروگاهی با قدرت تولید بالای ۱۰۰ کیلووات و ۵۸ نیروگاه نیز با قدرت تولید کمتر از ۱۰۰ کیلووات در حال تولید و بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری در خصوص مزایای نیروگاه‌های خورشیدی گفت: انرژی خورشیدی در دسترس، بدون آلودگی و خطرات زیست محیطی است.

وی تولید نکردن گازهای گلخانه‌ای، نیاز نداشتن به سوخت‌های فسیلی در مقایسه با نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی، نصب و بهره‌برداری بسیار آسان و در زمان بسیار کوتاه و تامین برق پاک تجدیدپذیر در هر روز از سال حتی در روزهای ابری به مقدار محدود را از جمله قابلیت‌های نیروگاه‌های خورشیدی عنوان کرد.

فرهزاد یادآور شد: با توجه به اینکه پنل‌های نیروگاه‌های خورشیدی بیش از ۳۰ سال قابل استفاده و بهره‌برداری هستند در عمل به تعمیرات و نگهداری نیازی ندارند و به طور تقریبی در هر مکانی قابل نصب هستند.

وی ادامه داد: هر چند هزینه‌های اولیه برای تهیه تجهیزات، پنل‌های خورشیدی و نصب به طور معمول زیاد بوده و بازگشت سرمایه طولانی است با این حال، با کاهش هزینه‌های این نیروگاه‌ها در ۱۰ سال گذشته، انرژی خورشیدی هر روز مقرون به صرفه‌تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر برای احداث نیروگاه‌های خانگی در حد پنج کیلو وات، طرحی با عنوان طرح حمایتی از سوی نهادهای مسوول در حال انجام است.

وی یادآور شد: در صورتی که مشترک داری انشعاب برق باشد می‌تواند تا ۲ برابر ظرفیت انشعاب با هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق به احداث نیروگاه در پشت بام منزل خود اقدام کند.

سهم چهارمحال و بختیاری از بخشندگی خورشید

توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر

معاون هماهنگی شرکت برق منطقه‌ای استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای سیاست دولت در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر؛ مناقصه‌هایی از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با حضور معاون وزیر نیرو برگزار می‌شود که در پنجمین مناقصه احداث ۱۱۵ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی برای چهارمحال و بختیاری مصوب شد.

سید محمد رضا نوحی در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس مناقصه انجام شده در ۲ ساختگاه شامل شهرستان‌های شهرکرد اراضی بهرام‌آباد و بروجن دشت مرجن به میزان هر کدام ۵۰ مگاوات تعریف شده است.

وی اظهار داشت: براساس مناقصه انجام شده قرار است هر یک از این نیروگاه‌های تجدیدپذیر در چهارمحال و بختیاری در زمینی به مساحت حدود ۷۵ هکتار احداث شود.

معاون هماهنگی شرکت شرکت برق منطقه‌ای استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: افزون بر این پنج مگاوات در منطقه شوراب صغیر، هفت مگاوات سیمان شهرکرد و سه مگاوات دیگر در شهرستان بروجن احداث می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی چهارمحال و بختیاری از سوی بخش خصوصی را ۲۸هزار و ۷۵۰ ملیارد ریال اعلام کرد.

نوحی با تاکید بر ضرورت تامین زمین مناسب برای احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی تا پیک سال آینده صنعت برق افزود: با توجه به ناترازی انرژی برق در فصل تابستان احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پایان دولت سیزدهم و بهره‌برداری از چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات تا سال آینده از جمله سیاست‌های وزارت نیرو به شمار می‌رود که باید زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم شود.

به گفته معاون هماهنگی شرکت شرکت برق منطقه‌ای استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: در همین ارتباط زمین‌های مناسب مورد نظر برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تولید انرژی الکتریکی در استان‌ها مشخص و به امضای استانداران می‌رسد به شرکت ساتپا ارسال می‌شود.

سهم چهارمحال و بختیاری از بخشندگی خورشید

پنل‌های خورشیدی در چادر عشایر

انرژی پاک خورشید برای تولید برق در مناطق عشایری نیز با استفاده از پنل های کوچک و قابل حمل اکنون در دسترس قرار دارد.

بر اساس مصوبه دوم اول سفر رییس‌جمهور به استان باید ۲ هزار پنل خورشیدی در اختیار عشایر استان قرار داده شود و برای تامین این ۲ هزار پنل خورشیدی یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال(۱۴۰ میلیارد تومان) اعتبار اختصاص یابد که پس از برگزاری مناقصه خرید و تامین آن به مرور در بین عشایر درون و برون کوچ استان توزیع می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای برنامه‌های حمایتی دولت در بخش عشایری گفت: ۵۰ پکیج مولد برق خورشیدی بین خانوارهای عشایری این استان توزیع شد.

محمد محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این تعداد ۳۰ پکیج خورشیدی بین خانوارهای عشایری روستای لِبد بخش بازفت شهرستان کوهرنگ و ۲۰ پکیج بین خانوارهای عشایری شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا توزیع شده است.

وی افزود: قرار است یک‌هزار پکیج مولد برق خورشیدی تهیه و بین عشایر شهرستان کوهرنگ توزیع شود.

محمودی تصریح کرد: توزیع پکیج‌های خورشیدی با هدف ارتقای رفاه عشایر، جلوگیری از قطع درختان و بهره‌مندی از انرژی پاک و تجدیدپذیر انجام می‌شود.

محمودی تصریح کرد: در سال‌جاری ۴۰ میلیارد ریال برای خرید پکیج‌های خورشیدی و توزیع آن‌ها بین عشایر مختلف چهارمحال و بختیاری اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و ارتفاع برخی از مناطق آن به ۲ هزار متر از سطح دریا می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha