۶۰ درصد از جمعیت شاهرود و میامی در «پویش سلامت» شرکت کردند

شاهرود - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: ۱۱۰ هزار و ۵۱ نفر معادل ۶۰ درصد از جمعیت شهرستان‌های شاهرود و میامی در اجرای طرح «پویش سلامت» شرکت کردند.

حسین شیبانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای «پویش سلامت» برای افراد بالای ۱۸ سال انجام می‌شود، اظهار کرد: تعداد ۱۹۸ هزار نفر در شهرستان‌های شاهرود و میامی مشمول این طرح می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دیابت و پرفشاری خون در مراحل اولیه بدون علامت هستند، افزود: پس از تشخیص، بیمارانی که در مرحله پیش و یا قطعی دیابت و فشارخون باشند به متخصصان مربوطه معرفی می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: از این تعداد یکهزار و ۸۳۹ نفر در مرحله پیش فشار خون و ۷۴۳ نفر در مرحله فشار خون قطعی قرار داشتند. یکهزار و ۱۸۱ نفر در مرحله پیش دیابت هستند و ۴۰۴ بیمار دیابت قطعی تشخیص داده شدند.

وی با اشاره به اینکه این طرح در تمامی مراکز جامع سلامت، پایگاه و خانه‌های بهداشت این شهرستان در حال انجام است، ابراز کرد: ایستگاه‌های سیار در بیمارستان‌ها، اداره‌ها، سازمان‌ها و شهرک‌های صنعتی برای اندازه گیری فشارخون و دیابت افراد فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه برای افراد دارای این بیماری‌ها در کلینیک‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود پرونده تشکیل می‌شود، ابراز کرد: اقدام‌های لازم به منظور کنترل‌های بعدی و بررسی سلامت دستگاه قلب و عروق به طور مستمر برای این بیماران انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تاکید کرد: اصل اساسی «پویش سلامت» در مرحله پیش و قطعی تشخیص دیابت و پرفشاری خون کنترل و مراقبت مستمر پس از آن است. دیابت و پرفشاری خون ۲ عامل اصلی و خطرآفرین بیماری‌های قلبی و عروقی و نارسایی‌های کلیوی هستند.

شهرستان‌های شاهرود و میامی با ۵۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، گستره زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

ارتباط دیابت و فشار خون با سلامت

به گزارش ایرنا، در پویش ملی سلامت در واقع شناسایی بیماریهایی غیرواگیر به ویژه دیابت و فشار خون در افراد مدنظر است. بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه مرگ ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند. ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد.

«احتمال دیابت» به قند خون بالای ۱۲۶ و «احتمال پرفشاری خون» عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه یا به اصطلاح ۱۴ روی ۹ به بالا محسوب می شود.

وزارت بهداشت و درمان پیش‌بینی کرده است با اجرای پویش ملی سلامت بتوان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.

پویش ملی سلامت به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان از مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) سمنان آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha