پا به رکاب در مسیر نهال‌کاری + فیلم

بندرعباس - ایرنا - کرامت عزیززاده جهانگرد دوچرخه سوار ایرانی و سفیر سلامت و همیار طبیعت و محیط زیست کشورمان، آبان‌ماه امسال با هدف طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت پا به رکاب در مسیر نهال‌کاری گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزیززاده ۵۳ ساله اهل شهر آستارا در استان گیلان از سال ۱۳۸۱ سفر با دوچرخه به دور ایران و کشورهای جهان را آغاز کرده‌ و طی این سال‌ها رکاب زنی با هفتمین دوچرخه‌اش را تجربه می‌کند. عضو سازمان‌های مردم نهاد از جمله حامیان محیط زیست، سفیران آب، سفیران صلح و دوستی، انجمن حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، جمعیت هلال احمر و عضو فعال فدراسیون دوچرخه‌سواری است.

این سفیر صلح و دوستی با اشاره به اینکه باید برای سلامت نسل حاضر و آینده به فکر فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ کاشت درخت و احترام به محیط زیست و نجات زمین بود، به خبرنگار ایرنا گفت: در این ۲۲ سالی که سفرهایم را به دور ایران و کشورهای جهان آغاز کردم، وقتی جاده‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، جنگل‌ها، طبیعت و ... را دیدم با خدای خودم عهد بستم، من یک ایرانی باشم و کاری کنم که دل مردم ایرانم را شاد کنم.

عزیززاده بیان کرد: وقتی سفرهایم را شروع کردم، سختی‌ها، تشنگی‌ها، گرسنگی‌ها، گرما و سرما و همه مشکلات را به جان خریده‌ام؛ اما آن علاقه و عشقی که به وطنم، به خاکم و به ایرانم داشتم، آن خوبی‌ها، محبت‌ها و مهمانوازی‌های مردم خوب ایران را دیدم، دوست داشتم که یک هم‌وطن خوبی باشم و به عشق هم‌وطنم رکاب بزنم؛ چرا که هر جای ایران سرای من است.

وی که در سفر جدیدش به استان‌ها مسافتی حدود ۶ هزار کیلومتر را رکاب زده است، یادآور شد: باید کاری کنیم که فرزندانمان برای سربلندی ایران و داشتن محیط زیستی سالم تلاش کنند، کاری کنیم که سفیرانِ شایسته برای ملت بزرگ ایران باشیم.

آشتی مردم و دانش‌آموزان با طبیعت راهبردی موفق برای صیانت از محیط زیست

این حامی و دوستدار محیط زیست کشورمان با اشاره به اینکه آشتی دادن مردم با طبیعت راهبردی موفق برای صیانت از محیط زیست است، اظهار کرد: مردم ایران با طبیعت غریبه هستند؛ دوست دارم که مردم به طبیعت بها بدهند، به درخت کاشتن بها بدهند، طریقه کاشت درخت و مراقبت از طبیعت باید در کتاب‌های درسی مدارس گنجانده شود تا فرزندان‌مان از همان دوران کودکی تا دانشگاه، طریقه درخت کاشتن و مراقبت از طبیعت را یاد بگیرند و با طبیعت مهربان باشند.

طریقه کاشت درخت و مراقبت از طبیعت باید در کتاب‌های درسی مدارس گنجانده شود تا فرزندان‌مان از همان دوران کودکی تا دانشگاه، طریقه درخت کاشتن و مراقبت از طبیعت را یاد بگیرند و با طبیعت مهربان باشند.وی ابزار کرد: زمین ما مقدس است و باید قدر آن را بدانیم، وقتی به کوه، طبیعت و جنگل می‌رویم و می‌بینیم که پُر از آت و آشغال است، دل‌مان به درد می‌آید. ای کاش به فرزندان‌مان یاد بدهیم که این جا وطن ماست، این جا خانه ماست و این ثروت‌ها و نعمت‌های خداوندی جزو سرمایه ملی ما هستند که باید از آن‌ها مراقبت و مواظبت کنیم؛ باید تلاش کنیم جامعه سالمی داشته باشیم و برای ترویج ورزش و مبارزه با اعتیاد فرهنگ‌سازی کنیم.

این فعال محیط زیست کشورمان تصریح کرد: محیط زیست‌مان مشکل دارد و باید همه باهم در سراسر کشورمان درخت بکاریم تا ریزگردها و گرد و خاک‌ها که برای سلامتی مان مضر است، از بین برود.

عضو فعال فدراسیون دوچرخه سواری ایران و عضو فعال جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی ایرانیان یادآور شد: فرهنگ دوچرخه سواری را رواج دهیم، به فرزندان‌مان دوچرخه بدهیم، دولت و مسوولان متولی، این وسیله نقلیه را به صورت قسطی و با قیمت ارزان در اختیار مردم و به‌ویژه معلمان و دانش‌آموزان قرار دهند تا با دوچرخه در سر کار و سرکلاس درس حاضر شوند.

عزیززاده خاطرنشان کرد: هدف سفرم در واقع پویش درختکاری در راستای طرح ملی یک میلیارد درخت است، هر استان و هر منطقه‌ای که می‌روم با حضور هلال احمر، دانش‌آموزان، دانشجویان، روستائیان، کشاورزان و ورزشکاران درخت می‌کارم و این تروج فرهنگ درختکاری است که باید به درخت کاشتن بها دهیم.

وی به صراحت گفت: باید از همین امروز شروع کنیم؛ فردا دیر است. امروز باید همه و همه کار جهادی برای ایران و سربلندی، سرسبزی و آبادانی ایرانمان انجام دهیم، چون این سخن رهبر انقلاب است....

سفیر اهدای خون گیلان اضافه کرد: همچنین از دیگر شعارهای سفرم «ترویج اهدای خون اهدای زندگی» است؛ باید فرهنگ سازی کنیم که مردم ما برای نیازمندانِ بیمارمان خون بدهند که هم برای سلامتی و هم برای نجات بیمارانمان خوب است.

وی ادامه داد: اکنون به ۱۷ استان کشور سفر کرده‌ام و هرجا رفته‌ام به اهداکنندگان خون گُل اهدا کرده‌ام، درخت کاشته‌ایم و عکس یادگاری گرفته‌ایم.

این رکاب زن از خزر تا خلیج فارس اظهار کرد: برای چندمین بار است که به بندرعباس و استان هرمزگان می‌آیم و شعارهای مختلفی داشتم؛ در مورد خلیج همیشه فارس ایران، حمایت از سه جزایر ایرانی، حمایت از مدافعان سلامت، حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و درحال حاضر نیز در حمایت از ترویج درختکاری و حمایت از ترویج اهدای خون اهدای زندگی رکاب می‌زنم.

ملیت هیچ کشوری را قبول نکردم

سفیر صلح و دوستی ادامه داد: وقتی به ترکیه رفتم مردم این کشور از لباسی که پوشیده بودم «لباس هلال احمر»، خوش‌شان آمد و گفتند می‌توانید با پرچم ما و با پاسپورت بین المللی که به شما می‌دهیم، به هر جای جهان که بتوانید سفر کنید اما در جواب گفتم که من ایرانم را دوست دارم، عاشق ایرانم هستم، عاشق خاک ایرانم، عاشق مردم ایرانم و هیچ‌گاه ملیت ام را به خاطر پول و یا هر چیز دیگری نمی‌فروشم؛ به ۷۲ کشور جهان سفر کرده‌ام اما ملیت هیچ کشوری را قبول نکردم.

ایرانی مهربان و صلح طلب است؛ وقتی دیدند شعارمان صلح و دوستی بوده و در بنری که همراهم بود «شعار بنی آدم اعضای یکدیگر اند» حک شده است، خوششان آمد و برای ما هدایا آوردند و عذرخواهی کردند.

وی گفت: مردم ما مهربان و مهمان‌نواز هستند و پذیرای گردشگران و توریست‌ها هستند، باید همه با هم برای سربلندی ایرانی سرسبز و شاداب تلاش کنیم و ایران‌مان را آباد کنیم.

برنامه‌های سفیر سلامت و همیار طبیعت در هرمزگان

پا به رکاب در مسیر نهال‌کاری + فیلم

عزیززاده اظهار کرد: در روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه به استان هرمزگان آمدم، در دانشگاه‌ها، منابع طبیعی، هلال احمر، انتقال خون و مدارس این استان درخت کاشتم.

وی گفت: از مسوولان شهرداری‌ها خواستارم در حاشیه شهرها یک قطعه زمین انتخاب کنند تا افراد به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلفی همچون روز دانش‌آموز، تولد، ازدواج عروس و داماها و غیره درخت بکارند؛ در این راستا شهرداری‌ها، منابع طبیعی، جنگل‌داری، محیط زیست، جهادکشاورزی و آموزش و پرورش نیز همکاری کنند.

این درختکار و حامی محیط زیست کشورمان ابراز کرد: این کار فرهنگی و خداپسندانه (درختکاری) نه تنها موجب جذب توریست و گردشگر شده بلکه تفریح و سرگرمی را برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد و هم موجب آبادانی و سرسبزی شهر و کشورمان می‌شود.

عزیززاده یادآور شد: برای گوش دادن به صدای پرندگان، قفس نخرید، درخت بکارید اگر ما درخت داشته باشیم پرنده هم زیاد می‌شود، آلودگی‌ها هم کم می‌شود و موجب پمپاژ اکسیژن در فضا می‌شود.

برای گوش دادن به صدای پرندگان، قفس نخرید، درخت بکارید اگر ما درخت داشته باشیم پرنده هم زیاد می‌شود، آلودگی‌ها هم کم شده و موجب پمپاژ اکسیژن در فضا می‌شود.در سفره هفت سین روز عید، به جای سبزه نهال بذاریم و در روز طبیعت (۱۳ فروردین) این نهال‌ها را در دل طبیعت بکاریم؛ که با ترویج این حرکت هر ایرانی یک درخت، به تعداد جمعیت کشورمان در سطح ایران نهال غرس می‌شود.

وی گفت: به بچه‌هایمان بیاموزیم که چگونه زندگی کنیم، چه‌طور با طبیعت و محیط زیست‌مان مهربان باشیم، چه طور با حیوانات مهربان باشیم و چه طور رانندگی کنیم؛ این‌ها اثرگذار است؛ باید کاری کنیم که خوبی‌هایمان را به فرزندانمان یاد بدهیم.

عضو سفیران اهدای خون و عضو سفیران حامیان محیط زیست کشورمان خاطرنشان کرد: زندگی ام را برای ایرانم، برای وطنم، برای خاک مقدسم گذاشتم؛ چون از مردم ایران بسیار خوبی دیدم و دوست دارم برای وطنم کاری انجام دهم. اگر هموطنم شاد است، من هم شادم و اگر گریان است، من هم گریانم.

کرامت عزیززاده در پایان این مصاحبه به رسم یادبود یک درخت در باغچه خبرگزاری ایرنا دفتر بندرعباس کاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha