۲ هزار هکتار از اراضی دیم گیلان زیرکشت محصولات کشاورزی رفت

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اجرای طرح جهش تولید برای نخستین بار در دیمزارهای استان در سال جاری گفت: تاکنون ۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان زیرکشت محصولات کشاورزی رفت.

صالح محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید در پنج هزار هکتار از اراضی دیم ابلاغ شده‌است، اظهار کرد: آماده‌سازی سه هزار هکتار دیگر از اراضی دیمزار برای کشت محصولات کشاورزی در دست انجام است.

وی خاطر نشان کرد: در اجرای طرح جهش تولید کشت محصولات گندم، جو، نخود، عدس، گیاهان علوفه‌ای، گیاهان روغنی و گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است.

محمدی با تشریح بخش‌های مختلف طرح جهش تولید گفت: آموزش به بهره‌بردارن، ارتقا عملیات خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت، ارتقا عملکرد تولید، اعطای تسهیلات با سود پایین در بخش ماشین‌آلات کشاورزی شامل کودکار و بذرکار کشت مستقیم، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، سم‌پاش و غیره از جمله بخش‌های این طرح است.

وی با اشاره به اختصاص ۲۸ سهمیه برای دریافت تسهیلات در بخش ادوات کشاورزی در طرح جهش تولید دیمزارها به استان گیلان خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۰ متقاضی از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای معرفی به بانک عامل تشکیل پرونده داده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها شامل پروژه‌های مختلف از جمله کشت بر خلاف شیب و عمود بر شیب، کشاورزی حفاظتی، بذرمال کردن بذور مصرفی و با محور آموزش و ترویج در سطح روستاها در حال انجام است.

محمدی؛ یارانه بیمه را یکی از ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و ادامه داد: کشاورزان فعال در جهش تولید می‌توانند از یارانه بیمه‌ای نیز برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه اجرای کشت قراردادی در کنار طرح جهش تولید در دیمزارها انجام می‌شود، اضافه کرد: طرح جهش تولید در اراضی دیم در شهرستان‌های رودبار، سیاهکل، رودسر و تالش در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، ارتقا عملکرد تولید در اراضی دیمزار با اولویت حفظ خاک، حفظ بقایا و افزایش تولید با کشاورزی حفاظتی را از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها عنوان کرد و گفت: با توجه به پایین بودن میانگین تولید در دیمزارها امید است تا با این‌ چنین طرح‌ها، آموزش و استفاده بهینه از نهاده‌ها بتوان شاهد افزایش تولید در دیمزار شد.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در اجرای این طرح با سازمان جهاد کشاورزی همکاری می‌کند.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند، گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha