فرود «پرگرین» آمریکا  بر ماه به علت نقص فنی منتفی شد

تهران- ایرنا- شرکت فناوری «استروبوتیک» سازنده اولین فرودگر ماه که روز دوشنبه پس از وقفه‌ای ۵ دهه‌ای از آمریکا پرتاب شد، اعلام کرد که به علت نقص فنی و کاهش سوخت، تلاش برای فرود آوردن این فضاپیما بر سطح ماه را منتفی کرده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سی ان ان»، تنها ساعاتی پس از پرتاب شدن این فضاپیما از پایگاهی در فلوریدا به سمت کره ماه در بامداد روز دوشنبه به وقت شرق آمریکا، این شرکت اعلام کرد که این ماموریت با خطر مواجه شده است.

این فرودگر ماه موسوم به «پرگرین» (باز) به علت مشکلات مربوط به نیروی محرکه، قادر نبوده است که خود را در موقعیتی رو به روی خورشید قرار دهد. این موقعیت نامناسب همچنین موجب شده که این فضاپیما نتواند باتری‌های خود را شارژ کند.

فرود «پرگرین» آمریکا  بر ماه به علت نقص فنی منتفی شد

مشکل باتری حل شد اما استروبوتیک قادر نبود مشکل مربوط به سیستم نیروی رانش فضاپیما را حل کند. این شرکت عصر دوشنبه اعلام کرد که یک نشتی سوخت برای سیستم کنترل رانشگرها ایجاد اشکال کرده و رانشگرها احتمالا تنها برای ۴۰ ساعت دیگر بیشتر قادر به ادامه کار نیستند.

این شرکت همچنین یادآور شد که در حال حاضر هدف آنها نگاه داشتن این فضاپیما در فاصله نزدیک ماه است پیش از اینکه توانایی حفظ موقعیت رو به خورشید از دست برود و انرژی تمام شود.

معنی این وضعیت آن است که فرود بالقوه این فضاپیما بر سطح ماه که برای روز ۲۳ فوریه برنامه ریزی شده بود، منتفی است.

شرکت استروبوتیک حدود ساعت یک بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی هشدار داده بود که یک نقص در سیستم رانش در حال تخلیه کردن سوخت فضاپیما است. اما این شرکت چند ساعت برای تثبیت مساله و ارزیابی گزینه‌ها کار کرد و حتی یک عکس از پرگرین در فضا منتشر کرد. این عکس نشان داد که لایه‌های عایق بیرونی دچار چین خوردگی شده است.

استروبوتیک ساعت ۴ و ۱۲ دقیقه در «ایکس» اعلام کرد که این اولین سرنخ تصویری است که با داده‌های دورسنجی درباره نقص در سیستم رانشی هماهنگی دارد.

این فضاپیما که با نام سریع‌ترین پرنده جهان «باز» (پرگرین) نام گذاری شده است ، ساعت ۲ و ۱۸ دقیقه صبح دوشنبه با یک راکت «والکان سنتور» تولیدی شرکت های بویینگ و لاکهید مارتین پرتاب شده بود. شرکت استروبوتیک مستقر در پیتزبورگ در یک قرارداد ۱۰۸ میلیون دلاری با سازمان فضایی ناسا ، فضاپیمای پرگرین را ساخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha