۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۳۲
کد خبرنگار: 1541
کد خبر: 85348613
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

کهگیلویه و بویراحمد، در مسیر توسعه پایدار

۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۳۲
کد خبر: 85348613
کهگیلویه و بویراحمد، در مسیر توسعه پایدار

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه و بویراحمد، با برخورداری از ظرفیت های طبیعی و انسانی فراوان، پتانسیل های بالایی برای توسعه اقتصادی و صنعتی دارد. در دولت سیزدهم، توجه ویژه ای به توسعه این استان شده و پروژه های بزرگی در حوزه های مختلف در آن در حال اجرا است.

به گزارش ایرنا کهگیلویه و بویراحمد، با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع، در جنوب غربی ایران واقع شده است. این استان، با داشتن کوه های بلند، دشت های حاصلخیز، جنگل های سرسبز و منابع آبی غنی و نفت و گاز از ظرفیت های طبیعی فراوانی برخوردار است. همچنین، این استان، با بیش از ۷۵۰ هزار نفر جمعیت، از ظرفیت های انسانی قابل توجهی نیز برخوردار است.

با وجود این ظرفیت ها، استان کهگیلویه و بویراحمد، در سال های گذشته، از توسعه اقتصادی و صنعتی کافی برخوردار نبوده است. این امر، به محرومیت های زیادی در این استان منجر شده است.

در دولت سیزدهم، توجه ویژه ای به توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد شده است. در این راستا، پروژه های بزرگی در حوزه های صنعتی، کشاورزی و گردشگری در استان در حال اجرا است.این پروژه ها، علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش تولید، نقش مهمی در توسعه استان خواهند داشت.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، گفت: این اقدامات نوید بخش جهش اقتصادی استان در سال های آینده است.

احسان عسکری، با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت های بالایی برای توسعه دارد، گفت: دولت سیزدهم، توجه ویژه ای به توسعه این استان داشته و در این راستا، پروژه های بزرگی در حوزه های مختلف در آن در حال اجرا است.

وی، توسعه صنعتی و کشاورزی را دو محور اصلی توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: این استان، با برخورداری از منابع طبیعی و انسانی فراوان، پتانسیل های بالایی برای توسعه این دو حوزه دارد.

عسکری، با اشاره به پروژه های بزرگی که در حوزه های صنعتی و کشاورزی در استان در حال اجرا است، گفت: این پروژه ها، علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش تولید، نقش مهمی در توسعه استان خواهند داشت.

کهگیلویه و بویراحمد، در مسیر توسعه پایدار

توسعه صنعتی

یکی از مهمترین محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد، توسعه صنعتی است. در این راستا، پروژه های بزرگی در حوزه صنعت در استان مانند پتروشیمی گچساران، کارخانه قند یاسوج، کارخانه صنایع تبدیلی شهد ناب، کارخانه بیواتانول باشت در حال اجرا است.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد جزییات بزرگ ‌ترین پروژه های سرمایه‌گذاری، اقتصادی و تسریع توسعه ای استان را تشریح کرد و گفت:چهار کارخانه بزرگ به بهره برداری رسید که مهمترین آن کارخانه پتروشیمی گچساران بوده و به زودی اتیلن وارد شبکه می شود و گردش مالی خوبی برای استان ایجاد خواهد کرد.

پتروشیمی گچساران: این پروژه با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن، یکی از بزرگترین پتروشیمی های کشور است. این پروژه در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید و نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان خواهد داشت.

کارخانه قند یاسوج: این کارخانه که نماد صنعت استان است، پس از سال ها تعطیلی، در سال ۱۴۰۲ به چرخه تولید برگشت. این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ تن قند و شکر، زمینه اشتغال برای ۱۴۶ نفر را فراهم کرده است.

کارخانه صنایع تبدیلی شهدناب: این کارخانه که در زمینه تولید رب گوجه فرنگی، کنسروجات و سایر فرآورده های غذایی فعالیت می کند، پس از ۱۲ سال تعطیلی، در سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را از سر گرفت. این کارخانه با تولید رب گوجه فرنگی و آب میوه، زمینه اشتغال برای بیش از ۵۰ نفر را فراهم کرده است.

کارخانه بیواتانول باشت: این کارخانه که در زمینه تولید بیواتانول فعالیت می کند، در دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن بیواتانول، زمینه اشتغال برای ۲۵۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

عسکری گفت: پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام دیگر طرح حوزه اقتصادی است که روی میزان خوراک آن با وزارت نفت در حال رایزنی هستیم.

معاون اقتصادی استانداری بیان کرد: پتروپالایشگاه گچساران دیگر طرح حوزه اقتصادی است که در دوران ساخت برای پنج هزار نفر شغل ایجاد می کند و در دوران بهره برداری یک هزار و ۵۰۰ نفر در آن مشغول خواهند شد.

این پروژه ها، علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش تولید، نقش مهمی در توسعه صادرات استان خواهند داشت.

کهگیلویه و بویراحمد، در مسیر توسعه پایدار

توسعه کشاورزی

استان کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از منابع آبی و خاکی غنی، پتانسیل بالایی برای توسعه کشاورزی و گردشگری دارد. در این راستا، پروژه های بزرگی در حوزه کشاورزی و گردشگری در استان در حال اجرا است.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از احداث ۲ کارخانه زنجیره مرغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه ای در بهمئی و گچساران به عنوان دیگر پروژه های اقتصادی در دست احداث یاد کرد که طی یک تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عسکری همچنین از در دست احداث بودن پنج واحد خوراک آبزیان خبر داد و گفت تا پایان سال دو تا سه مورد از این واحدها به بهره برداری می رسید.

وی از در دست احداث بودن پروژه گاوداری پنج هزار راسی در استان خبر داد و گفت: قبل از دولت سیزدهم ۳۳ هکتار گلخانه در استان وجود داشت اما طی ۲ سال اخیر در قالب پنج شهرک گلخانه ای ۱۳۷ هکتار در حال ساخت و تامین زیرساخت است.

معاون اقتصادی استانداری تصریح کرد: ۱۸هزار تن سردخانه قبل از دولت سیزدهم در استان ایجاد شده که در حال حاضر ۳۶ هزار تن در حال ساخت است که بخشی عمده به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: فاز سوم کارخانه گیاهان دارویی زردبند و سینره تحت عنوان درما کلین در حال انجام است که ایام کرونا خدمات خوبی به مردم ارائه کرد.

توسعه گردشگری

وی افتتاح پروژه موج های آبی در استان را از دیگر طرح های بزرگ در استان دانست و عنوان کرد: این پروژه در زمینه های گردشگری و تفریحات فعالیت دارد.

عسکری با اشاره به ساخت پروژه پل معلق، تله کابین و سورتمه ریلی گفت: فرآیند اداری پل معلق در حال انجام است و مهمترین مجتمع گردشگری کشور خواهد بود.

اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد، نوید بخش جهش اقتصادی این استان در سال های آینده است. این اقدامات، علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش تولید، نقش مهمی در توسعه صادرات استان خواهند داشت.

با بهره برداری از پروژه های بزرگی که در حال حاضر در استان در حال اجرا است، استان کهگیلویه و بویراحمد، در مسیر توسعه پایدار قرار خواهد گرفت.

برای تحقق این هدف، لازم است که اقداماتی در زمینه تکمیل پروژه های در حال اجرا، جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه زیرساخت های استان و آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی انجام شود.با انجام این اقدامات، استان کهگیلویه و بویراحمد، می تواند به یکی از استان های توسعه یافته کشور تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha