شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو سه کشور برتر جهان اسلام است

بجنورد-ایرنا- دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتابخانه های عمومی کشور از نظر تعریف و ارایه خدمات نوین در ردیف کشورهای پیشرو قرار دارد و جزو سه کشور جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رمضانی روز سه شنبه در نشست با کتابداران استان خراسان شمالی اظهار کرد: ایران از نظر شبکه کتابخانه های عمومی در منطقه غرب آسیا رتبه اول و در آسیا دارای رتبه پنجم است.

وی افزود: همچنین کشورمان از نظر شبکه کتابخانه های عمومی در دنیا در ردیف ۲۰ کشور اول است که موقعیت بسیار مناسبی دارد.

رمضانی اولویت نهاد کتابخانه های عمومی کشور را تقویت هویت کتابخانه‌ها عنوان کرد و گفت: موقعیت نهاد باید از نظر ساختار و فعالیت ها در سطح جامعه شناخته شود که این مهم را باید با اطلاع رسانی در رسانه ها عملیاتی و همچنین باید جایگاه قانونی آن را در حاکمیت تقویت کرد.

وی ادامه داد: اقداماتی در سال های اخیر در راستای اصلاح قانون تأسیس، اصلاح آیین نامه اجرایی قانون، پیگیری تصویب سند ملی ترویج خواندن، حل مشکلات ساختار نهاد انجام شده است که امیدواریم مشکلات به مرور کاسته شوند.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: کشورهای شمال اروپا از نظر تنوع و ارایه خدمات در بخش های مختلف از جمله آموزشی، فرهنگی و هنری پیشرو هستند و کتابخانه های ایران نیز با این کشورها رقابت می کند چرا که ظرفیت در این زمینه ایجاد شده و این مهم نتیجه تلاش همکاران و کتابداران است.

فعالیت ۱۲۴ باب کتابخانه مشارکتی در زندان ها

وی ادامه داد: ۱۲۴ باب کتابخانه به صورت مشارکتی در زندان های سطح کشور فعال شده است که این فضاها خوشبختانه بسیار فعال هستند، ایجاد کتابخانه ها در مجموعه زندان ها در حالی شکل گرفته که دستگاه ها و سازمان های دیگر در چنین فضاهایی اقدامات کمتری دارند.

رمضانی بر عمومی بودن کتابخانه ها تأکید کرد و گفت: تفاهم هایی را با ارتش برای ایجاد کتابخانه در پادگان ها، سازمان بهزیستی، و سایر سازمان ها باید داشته باشیم تا این مهم در سطح کشور بیشتر گسترش یابد و آحاد جامعه از جمله سالمندان، کودکان، نوجوانان و جوانان و گروه های خاص از جمله توانجویان زیر پوشش بهزیستی نیز از ارایه خدمات بهره مند شوند.

وی افزود: تلاش می کنیم تا از فضاها و سالن های کتابخانه ها برای اکران فیلم، نمایش تئاتر، فعالیت گروه های موسیقی و سایر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی استفاده کنیم تا افراد بیشتری از خدمات نهاد کتابخانه های عمومی کشور بهره مند شوند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر ایجاد نظام رتبه بندی و درجه بندی کتابخانه های عمومی و کتابداران نیز اشاره کرد و گفت: هدف این طرح انگیزه برای فعالان این حوزه است و در این طرح بین کتابخانه های روستایی و مرکزی تفاوتی قائل نیستیم چرا که هدف ارایه خدمات و فعالیت های اثرگذار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha