اولین مرکز رصد فرهنگی استانی کشور در سمنان ایجاد می‌شود

سمنان - ایرنا - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اولین مرکز رصد فرهنگی استانی کشور، در شاکله جدید این شورا، در سمنان ایجاد می‌شود.

سیدمجید امامی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارگروه رصد فرهنگی که مسوولیت آن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مرکز رصد فرهنگی مرکزی ایجاد شد.

وی مرکز رصد فرهنگی را مرکز تحلیل و به‌هم‌رسانی داده‌های فرهنگی و اجتماعی در هر استان برشمرد و ادامه داد: سمنان اولین استانی است که در شاکله جدید شورای فرهنگ عمومی کشور و با استقبال استاندار، مرکز رصد فرهنگی مستقل و زیرمجموعه شورای فرهنگی عمومی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: سمنان استانی فرهنگی و دارای تمدنی بزرگ است و فرصت های فرهنگی متعددی دارد. شورای فرهنگی عمومی مجمع و پارلمان فرهنگی هر استان است، و مبنایی برای تبدیل فرصت‌ها به بستری برای مدیریت بسیاری از آسیب‌ها محسوب می‌شود.

امامی، سمنان را طریق‌الزیاره و کانون محبین اهل بیت(ع) دانست و تاکید کرد: توجه مسافران عبوری به بقاع متبرکه نوادگان اهل بیت(ع) و همچنین شهدای بزرگوار این استان که به خاطر عمق معنویت شهره ملی هستند، در این استان قابل توجه است و ضرورت دارد در نظام و مدیریت گردشگری و تصویر استان این مساله ترسیم شود.

وی درباره کاربرد مرکز رصد فرهنگی زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی، گفت که تمام دستگاه های داده‌های فرهنگیِ تولیدکننده داده‌های ثبتی و غیرثبتی باید نتیجه داده‌های خود را برای تصمیم‌سازی به صحن شورای فرهنگ عمومی بیاورند و کار تجمیع داده و تحلیل اطلاعات برعهده مرکز رصد فرهنگی در استانها است و سمنان اولین استان استقبال‌کننده از راه‌اندازی این مرکز محسوب می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: به این ترتیب، تصمیمات فرهنگی در استان از این پس بدون رصد فرهنگی نخواهد بود و از این مسیر، کارآمدکردن شورای فرهنگی عمومی نیز محقق می‌شود.

نقش دستگاه‌های فرهنگی در جهاد تبیّن برای انتخابات

امامی خاطرنشان کرد: انتخابات حداکثری نیازمند ترویج نگاه و نگرش فرهنگی است و به تعبیری جهاد تبیّن بر جهاد تبیین مقدم است تا قوه تشخیص اخبار دروغ از اخبار واقعی در جامعه ایجاد شود که به برگزاری انتخابات هرچه باشکوه تر کمک می‌کند.

وی افزود: کار دستگاه های فرهنگی عضو شورای فرهنگ عمومی این است که باید ظرفیت‌های خود را صرف جهاد تبیین و جهاد تبیّن در مسیر انتخابات حداکثری کنند.

تغییر آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی استان‌ها

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه آیین نامه شورای فرهنگی عمومی استانها در ستاد مهندسی فرهنگی کشور تغییر کرده است و به زودی به استانها ابلاغ می شود، ادامه داد: در ابلاغ جدید، اعضای شورای فرهنگی عمومی تغییر کرده‌اند و اعضای حقیقی سه برابر شده، تنوع اعضا در حوزه اجتماعی، قرآنی و جامعه بانوان دقیق‌تر شده است و دستگاه های موازی به نفع دیگر دستگاه‌ها تغییر کرده اند، سایر دستگاه ها نیز با حق رای و به تشخیص روسا می توانند به صورت موضوعی در جلسات شرکت‌داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی، یادآور شد: دبیر شورای فضای مجازی استانها نیز در آیین‌نامه جدید شورای فرهنگ عمومی استانها اضافه شده است تا مباحث در فضای مجازی را مدیریت کند.

وی افزود: پنج کارگروه الزامی در قالب شورای فرهنگ عمومی استانها فعالیت خواهند کرد و روسای آنها معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها و دبیر آنها به صورت موضوعی، یکی از دستگاه‌های اجرایی است.

وی درباره استفاده از همه ظرفیت‌ها به سود مباحث فرهنگی، ابراز کرد: پدیده نوظهور اتباع افغانستانی در کشور وجود دارد که به هر دلیلی و با هر میزان از رسمت در استانها زندگی می‌کنند.

امامی افزود: بیش از ۶۷۰ هزار دانش آموز افغانستانی با ظرفیت نظام اسلامی در حال تحصیل هستند، در صورت رصد و آسیب‌شناسی دقیق، این مبحث فرصتی برای تعالی فرهنگی کشور می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در سفری ۲ روزه علاوه بر نشست شورای فرهنگی استان سمنان، در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های دامغان و شاهرود نیز حضور خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha