اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی از نقاط قوت بودجه است

سمنان - ایرنا -نماینده دامغان در مجلس گفت: در نظر گرفتن ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی با ارز ترجیحی که به معیشت مردم کمک می‌کند و پیشگیری کننده از گرانی بی حد و حصر است از نقاط قوت بودجه است.

علی‌اکبر علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان و ۱۸ درصدی کارمندان، کاهش اختیاری درآمد فروش نفت، از جمله موارد مطرح شده و نقاط قوت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی پرداخت ۲۰ درصد بدهی دولت به تامین اجتماعی به منظور تامین منابع همسازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق مستمری‌بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی از دیگر نکات ارزشمند مورد توجه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

وی اضافه کرد: در نظر گرفتن ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی با ارز ترجیحی عمدتا برای اقلام دارویی و نهاده‌های دامی پیش‌بینی شده که به معیشت مردم کمک می‌کند و پیشگیری کننده از گرانی بی حد و حصر است.

به گفته وی، پیش‌بینی یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان در مدت کوتاه از دیگر نقاط ارزشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

وی بیان کرد: سال زراعی گذشته چهار و نیم میلیون تن و امسال ۱۱ میلیون تن گندم خرید تضمینی شد و پیش‌بینی می‌شود سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ این میزان خرید افزایش یابد.

اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی از نقاط قوت بودجه است

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم از همان زمان آغاز به کار چند اصل برای لایحه بودجه در نظر گرفته بود که از جمله موارد آن کم کردن فاصله حقوق بین حداقل و حداکثر دریافتی بود.

وی بیان کرد: در ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم فاصله بین حداقل و حداکثر حقوق ۲۱ برابر بود و اکنون این فاصله به ۶ برابر رسیده است.

وی ادامه داد: مقابله با فرار مالیاتی از دیگر موارد مد نظر مجلس یازدهم بود و دولت را موظف به هوشمندسازی مالیات بدون فشار به محرومان کرد و نتیجه این اقدام شناسایی ۲هزار و ۵۰۰ مودی مالیاتی شد.

علیزاده تصریح کرد: گرفتن مالیات از صاحبان ثروت، خانه‌ها و خودروهای لوکس، افرادی که ادعای کار فرهنگی دارند، مانند چاپ کتاب درسی و سلبریتی‌ها از موارد مدنظر مجلس یازدهم و دیده شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

وی بیان کرد: جهش معافیت مالیاتی برای دریافتی حقوق از ۷۰ به ۱۰۰ میلیون ریال، تاکید بر حسابرسی شرکت‌های دولتی و حسابرسی بیش از یکهزار و ۱۰۰ واحد از جمله دستاوردها است که همین رویه شفاف‌سازی مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مورد توجه است.

وی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه ، ۱۱ هزار و ۲۲۰ هزار میلیارد ریال از تامین بودجه را به دریافت مالیات اختصاص داده است، گفت: طبق بررسی‌ها دولت ۴۶ و یک دهم درصد از تامین بودجه را به دریافت مالیات مرتبط کرده است.

علیزاده بیان کرد: مجلس این موضوع را در دست بررسی دارد تا عدالت مالیاتی رعایت شود و پایه مالیاتی اضافه نشود و بی‌رویه مالیات گرفته نشود.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی مجلس مردمی است، بیان کرد: موضوع مالیات با حساسیت بررسی و به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گفته علیزاده، فرار مالیاتی زیادی در کشور وجود دارد، که ممکن است تامین درآمد مالیاتی از این بخش باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha