ابراز نگرانی انگلیس درباره نقض قوانین بین‌المللی در جنگ غزه

لندن- ایرنا- وزیر امور خارجه انگلیس بعد از گذشت سه ماه از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، با ادبیاتی محتاطانه اعلام کرد که نسبت به نقض قوانین‌بین المللی در این باریکه نگران است.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون این مطلب را روز سه‌شنبه در نشست با حضور روسای کمیته‌های پارلمان انگلیس مطرح کرد. وی درابتدا تلاش کرد تا از ارائه پاسخ مستقیم به سووالات نمایندگان طفره برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در پاسخ به سوالی درباره اهمیت فشار بر رژیم صهیونیستی برای اتصال مجدد جریان آب و برق در غزه این طور ادعا کرد: من وکیل نیستم. نظر من این است که آنها باید جریان آب را وصل کنند زیرا در شمال غزه، درگیری‌ها تمام شده است و انتقال آب و برق بیشتر به این منطقه، کار بسیار خوبی خواهد بود.

هنگامی که رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی از او پرسید آیا درباره نقض قوانین بین‌المللی در جنگ غزه، توصیه‌هایی را از سوی مشاوران دولت دریافت کرده است یا خیر، ادعا کرد: من نمی توانم تک تک کاغذهایی را که جلوی من گذاشته می‌شود، به یاد بیاورم.

کامرون سپس ادامه داد: اما آیا من نگران این هستم که اسرائیل اقدامی انجام دهد که ممکن است ناقض قوانین بین‌المللی باشد؟ بله، البته که من نگران هستم.

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از این گفت‌وگو، از سخنان زیپی هوتولی سفیر رژیم صهیونیستی در لندن که ادعا کرده بود راه‌حل موسوم به دو دولتی مُرده است و ارتش رژیم اسرائیل برای نابودی حماس تمام مساجد، خانه‌ها و ساختمان‌های شهری را در غزه از بین خواهد برد، انتقاد کرد و گفت: امیدوارم که این اظهارات موضع اسرائیل نباشد، چون اشتباه است.

هوتولی هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای مدعی شد که جنگ در غزه تا زمانی که تمام زیرساخت‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نابود نشود، ادامه خواهد داشت. وی با بیان این ادعا که حماس در یک شهر تونلی زیرزمینی پنهان شده است. گفت: تمام مدارس، مساجد، ساختمان‌های مسکونی و زیر ساختمان‌های غزه که به تونل‌های زیر زمینی حماس دسترسی دارند، هدف قرار خواهند گرفت.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی با حمایت تمام عیار کشورهای غربی برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و توقف عملیات نیروهای مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌انداخته و هزاران فلسطینی غیرنظامی را به شهادت رسانده است.

دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینی‌ها، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. ریشی سوناک با بیان این ادعا که آتش‌بس فوری، نیروهای مقاومت فلسطینی را جسورتر می‌کند، به این شرط که حملات موشکی حماس متوقف و اسرای صهیونیستی آزاد شوند از آنچه «آتش‌بس پایدار» نامیده، اعلام حمایت کرده است.

وی با این حال از سوی افکار عمومی و به ویژه نمایندگان ارشد حزب حاکم این کشور تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد تا با اصلاح موضع لندن نسبت به تحولات فلسطین، از آتش‌بس دائمی در غزه و کمک به پایان بحران انسانی در این باریکه حمایت کند.

بر اساس گزارش‌ها تاکنون افزون بر ۲۳ هزار فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده‌اند. در همین حال برنامه جهانی غذا با انتشار گزارشی هشدار داده است که در صورت ادامه درگیری‌ها، غزه با قحطی روبرو خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha