۲۴ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85349571
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۰ روستای دورافتاده آزادشهر در مسیر پایداری آب آشامیدنی

گنبدکاووس- ایرنا- توزیع عادلانه امکانات و دسترسی همه مردم ایران به آب آشامیدنی سالم، یکی از اهداف دولت سیزدهم است که در این راستا طرح تکمیل شبکه انتقال آب آشامیدنی به ۱۰ روستای محروم و دورافتاده آزادشهر با سرعت در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، استان گلستان آبشارها، چشمه‌ها و رودخانه‌های متعدد و جنگل‌های سرسبزی دارد اما کاهش چشمگیر بارندگی‌ بر اثر تغییر اقلیم و خشک شدن منابع آبی در چند سال اخیر باعث شده تا مشکلات کم آبی گریبانگیر ساکنان این دیار هم شود.

اقدامات دولت سیزدهم برای تامین آب آشامیدنی پایدار بخش قابل توجهی از اهالی حدود ۲ میلیون نفری گلستان ساکن در مناطق شهری و روستایی با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله «سد نرماب چهل چای مینودشت، آبرسانی به روستاهای نوار شمالی و مرزی، شیرین‌سازی آب دریا و تقویت شبکه آب شرب مناطق شهری» در حال انجام است که یکی از نتایج آن، پایان دغدغه روستاییان در دسترسی به آب آشامیدنی سالم خواهد بود.

مردم شهرستان ۱۰۰ هزار نفری آزادشهر با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی‌ و خشکسالی، درگیر مشکلات تنش آبی هستند و طبق اعلام مدیر امور آب و فاضلاب این شهرستان، مردم شهر آزادشهر ۴۰ لیتر در ثانیه و ۱۰ روستای «قره‌سو، سیب‌چال، خوش‌ییلاق، وطن، رحیم‌آباد، حاجی‌نبی، مرزبن، سبزواری‌ها، قرخلر و ساتلیخ‌بای» ۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارند که برای جبران آن اجرای طرح‌های اصلاح و تکمیل شبکه و خطوط انتقال در دستور کار قرار دارد.

داود سوخته‌سرایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: برای جبران مشکل کمبود آب آشامیدنی شهر آزادشهر قبل از سال جدید یک حلقه چاه با آبدهی ۱۵ لیتر در ثانیه وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

وی اظهار کرد: مردم شهرهای نوده خاندوز و نگین شهر این شهرستان در حال حاضر مشکل ندارند و با همراهی خیران تلاش می‌کنیم تا پایان امسال مشکلات آبی ۱۰ روستای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب رفع شود.

۱۰ روستای دورافتاده آزادشهر در مسیر پایداری آب آشامیدنی

مدیر امور آب و فاضلاب آزادشهر افزود: به عنوان نمونه برای روستای «مرزبن»، چشمه جدید در اختیار این اداره قرار گرفته و خطوط انتقال موجود به طول ۸۰۰ متر اصلاح می‌شود و برای روستای «سبزواری‌ها» هم قبل از اجرای آسفالت، عملیات لوله‌گذاری و اصلاح شبکه به طول هزار و ۵۰ متر در حال انجام است.

سوخته‌سرایی ادامه داد: برای روستاهای «قرخلر و ساتلیخ بای» هم عملیات لوله‌گذاری از مخزن روستای عطابهلکه به طول سه کیلومتر که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تکمیل خواهد شد و برای روستاهای «خوش ییلاق و وطن» هم چشمه جدید و اصلاح خطوط انتقال انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: با بهره‌برداری از چشمه‌های جدید و حفره چاه میزان دبی آب در شبکه توزیع افزایش می‌یابد و اصلاح شبکه و تعویض لوله‌های فرسوده از ترکیدگی و هدر رفت آب جلوگیری می‌کند.

پیشرفت ۶۰ درصدی عملیات اجرای خطوط انتقال در چهار روستای شهرستان آزادشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان هم از پیشرفت ۶۰ درصدی اجرای شبکه توزیع و خطوط انتقال در چهار روستای آزادشهر خبر داد و گفت: کمبود آب، افت فشار و فرسودگی شبکه آبرسانی از معضلات روستاهای «مرزبن، سبزواری‌ها، قرخلر و ساتلیخ‌بای» است که اهدای لوله پلی اتیلن توسط خیر آبرسان با هدف تامین آب پایدار، روند پایداری آب شرب در این مناطق را تسریع می‌بخشد.

ابوالفضل رحیمی افزود: با اتمام عملیات آبرسانی به این روستاها ۹۴۷ خانوار با جمعیت سه هزار و ۶۶۸ نفر از آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایرنا، مشکلات کمبود منابع آب و تهیه و توزیع آب آشامیدنی، سالهاست اهالی گلستان را رنج می‌دهد که حل این مشکل یکی اولویت‌های ویژه مدیران ارشد دولت سیزدهم در استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha