انتخاب یک نخست وزیر برای دومین دوره در تاریخ دموکراسی بوتان

تهران- ایرنا- برای اولین بار در نظام دموکراتیک بوتان که از ۱۵ سال پیش بر این کشور حاکم شد، یک نخست وزیر برای دومین دوره به این سمت دست پیدا کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، کمیسیون انتخابات بوتان امروز چهارشنبه با انتشار نتایج، اعلام کرد پس از آنکه حزب حاکم حدود دو سوم آرا را به دست آورد، تشرینگ توبگی برای دومین دوره به سمت نخست وزیری رسید.

توبگی رئیس حزب دموکراتیک خلق لیبرال که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ نخست وزیر بوتان بود، طبق آمار رسمی ۳۰ کرسی از ۴۷ کرسی را در انتخابات روز سه‌شنبه به دست آورد.

در سه انتخاباتی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون در این کشور برگزار شده است تا به حال هیچ حزبی دو بار انتخاب نشده بود.

در پی همه‌گیری کرونا رشد اقتصادی مساله اصلی کشور بوتان است. بوتان با شاخص «شادی ناخالص ملی‌» خود شناخته می‌شود. این معیار عواملی مانند تفریح و رفاه عاطفی را شامل می‌شود که در سنجه تولید ناخالص داخلی درنظر گرفته نمی‌شوند.

این کشور با جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر روابط اقتصادی و تجاری عمیقی با همسایه جنوبی خود یعنی هند دارد. هند بزرگترین حامی و شریک اقتصادی بوتان به شمار می‌رود.

بوتان هیچ روابط دیپلماتیک رسمی‌ با چین ندارد، اما در حال مذاکره با پکن بر سر اختلافات مرزی است. هند که مشکلات مرزی خود را با چین دارد، این مذاکرات را از نزدیک زیر نظر گرفته است. این مشکلات مرزی در مناظره‌های انتخابات بوتان مطرح نشد.

در انتخابات پارلمان یا مجلس ملی ۹۴ نامزد از دو حزب سیاسی حزب بوتان تندرل (BTP) و حزب دموکراتیک خلق (PDP) رقابت کردند. این ۹۴ نامزد در دور مقدماتی ماه نوامبر (آبان/ آذر) پیروز شده بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha