وزیر علوم در زنجان و افتتاح سکوی ابری هوش مصنوعی/هشدار سازمان سنجش به داوطلبان

تهران- ایرنا- دانشجویان بیشتر دانشگاه‌ها در هفته سوم دی ماه یا مشغول امتحانات یا در تعطیلی پیش از امتحانات بودند، وزیر علوم این هفته به دانشگاه زنجان رفت و سکوی ابری هوش مصنوعی را افتتاح کرد، سازمان سنجش نسبت به سوءاستفاده از نام این سازمان توسط برخی افراد هشدار داد و معاونت فرهنگی‌ وزارتخانه هم اسامی نمایش‌های بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ رو به پایان است و دانشجویان مشغول برداشت آنچه طی یک نیم سال تحصیلی کسب کرده‌اند. تقویم دانشگاهی بسیاری از دانشگاه‌های تهران نشان می‌دهد، زمان امتحانات فرا رسیده و در عموم دانشگاه‌ها تا هفته اول بهمن ادامه دارد.

در همین حین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همراه با رییس جمهور و هیات‌دولت سیزدهم در دومین سفر به زنجان شنبه (۱۶ دی) و در سفری یک‌روزه میهمان مردم زنجان بود. محمدعلی زلفی‌گل در این سفر پس از بازدید از شهرستان ماهنشان در دانشگاه زنجان حضور یافت و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام دانشگاه، از استخر و خوابگاه دانشجویی این دانشگاه بازدید کرد. همچنین در این سفر نخستین سکوی ابری هوش مصنوعی شمال‌غرب کشور در دانشگاه زنجان با حضور وزیر علوم افتتاح شد.

سکوی ابری هوش مصنوعی به عنوان ابر رایانه امکان استفاده ۱۵۰ کاربر از امکانات پردازنده‌ای و گرافیگی در حوزه هوش مصنوعی را با سرعت بالا فراهم می کند. همچنین در این بازدید، پروژه محوطه‌سازی دانشکده معماری با مساحت ۷۵۰۰ مترمربع که با صرف بیش از چهار میلیارد تومان آماده بهره برداری شده بود، به افتتاح رسید.

افتتاح ساختمان آموزشی گروه علوم ورزشی با ۱۸ میلیارد تومان اعتبار که ساخت آن ۲۸ سال قبل آغاز شده بود از دیگر برنامه های وزیر علوم در دانشگاه زنجان بود. ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی، متشکل از مرکز اسناد و سالن جلسات در ۲ طبقه به ارزش بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال توسط زلفی‌گل بهره برداری شد.

پس از بهره‌برداری از طرح‌های افتتاحی، وزیر علوم ضمن شرکت در جلسه شورای دانشگاه زنجان و استماع سخنان مدیران این دانشگاه راهنمایی‌های لازم را برای رفع موانع و تلاش بیش از پیش ارائه کرد.

وی سپس برای سرکشی از میز خدمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان رفت و از مراجعات مردمی و گزارش های دریافتی به میز خدمت مطلع شد. حضور به همراه رییس جمهور در شورای برنامه‌ریزی و اداری استان زنجان پایان‌بخش برنامه‌های وزیر علوم در این سفر بود.

وزیر علوم در زنجان و افتتاح سکوی ابری هوش مصنوعی/هشدار سازمان سنجش به داوطلبان

فرهنگ را نمی‌توان با نسخه واحد اداره کرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز این هفته به دانشگاه فنی و حرفه‌ای رفت و در بیستمین نشست تخصصی معاونان فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه در محل سالن جلسات دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی تهران گفت: ماهیت فعالیت‌های فرهنگی با دیگر فعالیت‌ها در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی متفاوت است. حوزه فرهنگ را نمی توان با یک دستورالعمل و نسخه‌ای واحد اداره کرد و پوشش داد.

عبدالحسین کلانتری در این نشست افزود: ماهیت فعالیت‌های فرهنگی با دیگر فعالیت‌ها در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی متفاوت است و نمی‌شود با یک دستورالعمل و نسخه ای واحد تمام این حوزه را اداره کرد و پوشش داد.

وی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای را جزو برترین‌های پروژه راهیان نور دانست و تصریح کرد: کمیت و کیفیت اعزام دانشجویان این دانشگاه به سفر معنوی راهیان نور قابل تقدیر است و این امر، بر اساس نگاه حمایتی و پشتیبانی ویژه مدیریت این دانشگاه محقق شده است.

تبیین سیاست‌های معاونت فرهنگی، نگاه جامع به ابعاد مختلف سفر راهیان نور، توجه و مشارکت در انتخابات پیش رو، نشاط سیاسی در دانشگاه، بهره‌مندی از ابزارها، قالب‌ها و روش‌های جدید در حوزه‌های فرهنگی و مدل‌های هوشمند از دیگر محورهایی بود که کلانتری به آنها اشاره کرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این نشست در سخنانی با تشریح خاستگاه تأسیس دانشگاه‌ها در منطقه، دانشگاه را در دنیا پیشران اقتصاد و توسعه کشورها خواند و گفت: دانشگاه نبض، زیربنا و برون‌داد حوزه فرهنگی است.

عرفان خسرویان تصریح کرد: تبیین پیشرفت‌های دولت سیزدهم بخش عمده‌ای از وظایف حوزه فرهنگی است که باید با تعامل مناسب با اساتید، این مساله در سطح دانشگاه و جامعه تسری یابد. در حوزه فرهنگی به محصولات فرهنگی نیاز داریم. ابزارهای فرهنگی کم است و باید برای توسعه فرهنگی و برنامه‌هایمان پیوست فرهنگی داشته باشیم.

وزیر علوم در زنجان و افتتاح سکوی ابری هوش مصنوعی/هشدار سازمان سنجش به داوطلبان

هشدار سازمان سنجش به داوطلبان

سازمان سنجش آموزش کشور هم در اطلاعیه‌ای با هشدار نسبت به سوءاستفاده مؤسسات سودجو و شبکه‌های مجازی از نام و اعتبار این سازمان اعلام کرد: استفاده از عنوان «سنجش» در نام و نشان برخی مؤسسات به معنی وابستگی و صدور مجوز فعالیت توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای این مؤسسات نیست.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو هشدارهای متعدد مبنی بر سوءاستفاده مؤسسات کلاهبردار و سودجو به اطلاع می‌رساند استفاده از عنوان «سنجش» در نام و نشان برخی مؤسسات به معنی وابستگی و صدور مجوز فعالیت توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای این مؤسسات نیست.

در ادامه این اطلاعیه سازمان سنجش به مواردی اشاره کرد و تاکید کرد: به عنوان نمونه فروش نمونه سؤالات آزمون‌ها و دفترچه سؤالات شبیه سازی شده یا ارسال جزوات و انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان که برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود با استفاده از نام و اعتبار سازمان سنجش آموزش کشور مصداق کلاهبرداری و تخلف بوده و داوطلبان گرامی باید توجه کنند تنها درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مورد تأیید این سازمان است.

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: این سازمان هیچ‌گونه فعالیتی در کانال‌های پیام‌رسان‌های خارجی (تلگرام، اینستاگرام و... و.) ندارد و داوطلبان برای کسب اطلاعات لازم و دسترسی به اطلاعیه‌های صادره می‌توانند از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، هفته‌نامه اطلاع‌رسانی پیک سنجش یا کانال‌های اطلاع‌رسانی داخلی سروش، آی‌گپ، گپ، بله و ایتا به آدرس‌های مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام کنند.

این سازمان به داوطلبان و خانواده های آنان توصیه کرد که در برخورد با اینگونه تبلیغات، رفتار آگاهانه داشته باشند و فریب القاب و عناوین مرتبط با عنوان سازمان سنجش را نخورند و در صورت مشاهده هرگونه تبلیغات انتفاعی یا ادعای وابستگی این مؤسسات و شبکه‌های مجازی به سازمان سنجش آموزش کشور، مراتب را به این سازمان اطلاع دهند.

انتصاب رییس پارک علم و فناوری لرستان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی امین طاهری گراوند را به مدت چهار سال به عنوان رییس پارک علم و فناوری استان لرستان منصوب کرد. زلفی گل در این حکم با اشاره به تعهد، تخصص و تجربه طاهری گرواند و پیشنهاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برای انتظاب او به عنوان رییس پارک علم و فناوری استان لرستان ابراز امیدواری کرد که با توجه به راهبردهای اساسی دولت مردمی، وی نقش شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری و نوآوری به ویژه توسعه پارک و مراکز رشد و حل مشکلات پیش روی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان مستقر در پارک ایفا کند.

در این حکم، محورهایی همچون تعامل و تکامل هم‌افزا با استانداری، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، صنایع خصوصی و دولتی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پارک به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات مورد نیاز توسعه کسب و کار شرکت ها و واحدهای فناور، بسترسازی نرم افزاری و سخت افزاری برای ظهور و بروز نوآوری، مشارکت و ایفای نقش موثر در ارتقای زیست بوم نوآوری و فناوری منطقه، طراحی ساز و کار لازم جهت تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح و حوزه های مختلف مورد نیاز پارک علم و فناوری و توجه ویژه به معضل بیکاری و تلاش برای ایجادطرح های اشغال زایی دانش بنیان و تغییر فرصت کار جونی به کار آفرینی مورد تاکید قرار گرفته است.

بر اساس اعلام وزارت علوم، امین طاهری گراوند عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان با مرتبه دانشیار است و پیش از این مدیر امور آموزشی این دانشگاه و رییس مرکز آموزش عالی کوهدشت بوده است.

وزیر علوم در زنجان و افتتاح سکوی ابری هوش مصنوعی/هشدار سازمان سنجش به داوطلبان

افزایش تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی یورَپ

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) هم اعلام کرد: ۷۱ موسسه ایرانی طبق گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی/ University Ranking by Academic Performance یا «یورَپ/ URAP» در میان سه هزار موسسه برتر جهان قرار گرفتند. دانشگاه صنعتی خاورمیانه در ترکیه این نظام رتبه‌بندی را به نام رتبه‌بندی مدیریت و روزآمد می‌کند.

دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۳ یورَپ، با رتبه ۲۳۱ جهانی در جایگاه نخست ملی جای گرفته است. دانشگاه‌های علوم پزشکی گلستان، هرمزگان، تخصصی فناوری‌های نوین آمل، ولیعصر رفسنجان، ایلام، صنعت نفت و علوم و فنون مازندران در ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی نبودند و به تازگی در ویرایش ۲۰۲۳ در میان برترین‌های جهان جای گرفته‌اند.

در ویرایش پیشین این نظام، ۶۴ مؤسسه ایرانی در میان برترین‌های جهان جای گرفته بودند. در نمودار یک روند سالانه شمار مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است.

یورَپ از نظام‌های رتبه‌بندی جهانی است که مؤسسه‌های جهان‌تراز را شناسایی و جایگاه آنها را در برابر یکدیگر ارزیابی می‌کند. شمار مقاله‌ها، شمار استنادها، شمار کل انتشارات، بهره‌وری علمی، تأثیر پژوهشی، و همکاری جهانی؛ ۶ سنجۀ کلیدی نظام یورپ برای ارزیابی مؤسسه‌های آموزش عالی هستند.

وزیر علوم در زنجان و افتتاح سکوی ابری هوش مصنوعی/هشدار سازمان سنجش به داوطلبان

معرفی ۱۸ نمایش راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

همچنین در این هفته ۱۸ نمایش راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامل نمایش‌هایی از ۱۴ دانشگاه دولتی، علمی‌کاربردی و واحدهایی از دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شدند.

بخش تئاتر دانشجویی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در این دوره با مشارکت و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با نمایش‌هایی از دانشجویان دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، پیام نور خراسان شمالی (اسفراین)، علمی کاربردی اصفهان مرکز سیتی سنتر، سلمان فارسی کازرون، هنر و معماری پارس، نبی اکرم تبریز، سوره تهران، فرهنگیان شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی یزد و تهران و واحد الکترونیک تهران، دانشگاه های هنر و پردیس هنر کرج، برگزار می‌شود.

هیات انتخاب بخش تئاتر دانشجویی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از شهرام احمدزاده، فرزاد معافی غفاری و علی حاج ملاعلی، ۱۵ نمایش منتخب خود را برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

همچنین سه نمایش برگزیده کانون‌های تئاتر دانشجویی سراسر کشور با داوری محمودرضا رحیمی، داریوش مختاری و سیدجواد طاهری در قالب جشنواره سراسری سلسله اجراهای تئاتر دانشجویی که به همت اداره کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده بود، برای حضور در بخش دانشجویی جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

گزارشی در این مورد اینجا بخوانید.

در گزینش، پذیرش اصلح مدنظر است

معاون مالی، اداری و مدیریت منابع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر هیات مرکزی گزینش کارکنان این وزارتخانه نیز به مناسبت گرامیداشت ۱۵ دی و سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) در امر گزینش در نشستی با مدیران هسته‌ای گزینش کارکنان دانشگاه‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت علوم گفت: در گزینش، پذیرش اصلح مدنظر است.

علی خطیبی در این نشست اظهار داشت: امروزه پس از ۴۴ سال به خود می‌بالیم و به نقطه‌ای رسیدیم که دشمنان توان مواجهه مستقیم با نظام را ندارند و دست به اقداماتی چون ترور کور می‌زنند؛ بنابراین باید در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بیشتر تلاش کنیم. در دولت سیزدهم مقوله گزینش دارای اهمیت فراوانی است. در این راستا روسای دانشگاه‌ها مکلف به اهتمام ویژه نسبت به جایگاه گزینش هستند.

دبیر هیات مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم خطاب به مدیران هسته‌های گزینش کارکنان دانشگاه‌ها و سازمان‌های تابعه این وزارت بیان کرد: گزینش خانواده ۶۶ هزار نفری آموزش عالی به عهده شما است، در گزینش پذیرش اصلح مدنظر است.

وزیر علوم در زنجان و افتتاح سکوی ابری هوش مصنوعی/هشدار سازمان سنجش به داوطلبان

وی خطاب به مدیران هسته‌ای گزینش کارکنان دانشگاه‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت علوم تاکید کرد: در گزینش در اصول به هیچ وجه مماشات نکنید. در امر گزینش مُر قانون و حق نظام و مردم باید رعایت شود، یعنی علاوه بر آنکه به پایبندی اصول تاکید داریم، افرادی که با نظام زاویه دارند نباید وارد سیستم شوند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم بیان کرد: در هر آزمون استخدامی و جذبی، قبل از آن که مراحل اداری انجام شود، مسئول گزینش باید در مراحل مصاحبه حضور یافته و نظر دهد.

خطیبی بر رصد فضای مجازی تاکید کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی افرادی را می‌خواهد که حداقل‌های نظام را قبول داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم برگزاری منظم و تداوم این گونه جلسات اظهار امیدواری کرد: آنچه انجام می‌دهیم در هسته‌ها و در دبیرخانه مرکزی گزینش، مورد پسند درگاه حضرت حق قرار گیرد و رفتارهای سلیقه‌ای و شخصی در پرونده‌ها اعمال نشود تا فردای قیامت پاسخگوی آنچه باشیم که انجام می‌دهیم.

پذیرش دانشجو در رشته حقوق قانونگذاری دانشگاه تهران از مهر ۱۴۰۳

دانشیار دانشگاه تهران و مسئول اجرای رشته حقوق قانونگذاری در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران نیز از صدور مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق قانونگذاری در دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده خبر داد.

سید احمد حبیب‌نژاد افزود: با پیگیری‌های هفت ساله و پس از انجام فرایندهای گوناگون در دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، شورای تحول و تشکیل کمیته تخصصی رشته، در نهایت وزارت علوم در ۴ دی ماه ۱۴۰۲ موافقت خود را برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق قانونگذاری در دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی به دانشگاه تهران اعلام کرد و اولین دوره پذیرش دانشجو در این رشته از مهر ماه ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: رشته حقوق در نقشه جامع علمی کشور در اولویت الف توسعه و تعمیق قرار گرفته است و یکی از وجوهی که باید در این توسعه و تعمیق مورد توجه قرار گیرد، خود قانون و قانون‌گذاری است زیرا قانون، محور حقوق در سنت حقوقی ایران محسوب می‌شود و در حالی که شرح و بسط و تفسیر قوانین مدنی و جزایی در کلاس‌های دانشکده‌های حقوق همواره مدنظر بوده است اما خود مفهوم و مبانی و مسائل مرتبط و وابسته به قانون و قانونگذاری به عنوان یک امر مستقل کمتر مورد توجه دانشکده‌های حقوق بوده است.

این پژوهشگر حوزه حقوق قانونگذاری، مهم ترین اهداف راه‌اندازی این رشته را تعمیق ادبیات حوزه تقنین، تربیت متخصصین حوزه قانون، قانونگذاری و قانون‌نویسی، کاهش فاصله میان مراکز و مراجع مقرره‌گذاری و قانونگذاری با مراکز دانشگاهی و افزایش کیفیت قانونگذاری دانست.

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی رییس‌جمهوری در تبیین ضرورت راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق قانونگذاری، تصریح کرد: علاوه بر این با وجود اهمیت فراوان مباحث مرتبط با قانون‌گذاری، فقه التقنین، تفسیر قانون، تنقیح قوانین، مقررات‌گذاری و مبانی نظری قانونگذاری، هیچ کدام از این مباحث به صورت استقلالی و حتی طی یک واحد مستقل در هیچ رشته حقوقی حتی رشته حقوق عمومی به بحث و بررسی گذاشته نمی‌شود و وجود یک درس اصول و فنون قانون‌گذاری به عنوان یک واحد درسی اختیاری در رشته حقوق نیز پاسخگوی این نیاز فراوان نیست، هرچند همین یک واحد اختیاری نیز در بسیاری از دانشکده‌های حقوق ارائه نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران همچنین گفت: در مسیر تعیین دروس رشته و طراحی سرفصل‌ها، اعضای هیات علمی و متخصصان متعددی از دانشکده‌های گوناگون حقوقی و نیز از مراکز پژوهشی تقنینی با کمیته تخصصی رشته همکاری داشته‌اند.

برگزاری آزمون «سامفا»؛ جمعه ۲۲ دی

سازمان‌ سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای با اعلام برگزاری دوازدهمین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفای دانشگاهی) در ۲۲ دی ماه جاری، نحوه‌ چاپ (پرینت) کارت‌ و رفع نقص کارت شرکت در این آزمون را تشریح کرد.

براساس این اطلاعیه دوازدهمین دوره آزمون سامفای دانشگاهی در روز جمعه ۲۲ دی‌ ماه ۱۴۰۲، (۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی و ۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۵ قمری) در داخل کشور در شهرهای قم، تهران، همدان، سنندج (فقط صبح) و خارج از کشور در کشور عراق و در شهرهای نجف اشرف، بغداد، بصره و سلیمانیه (صبح و بعدازظهر) برگزار می شود.

کارت‌های‌ شرکت در آزمون برای‌ متقاضیان‌ این آزمون‌ هم براساس‌ مندرجات‌ بند «الف» این‌ اطلاعیه‌ روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و متقاضیان پس از چاپ کارت شرکت در آزمون، در صورت وجود نقص احتمالی باید مطابق بند «ب» همین اطلاعیه اقدام کنند.

طبق این اطلاعیه، ‌آدرس محل برگزاری آزمون روی کارت شرکت در آزمون سامفا درج شده است. این آزمون در حوزه های داخل کشور به صورت الکترونیکی و در خارج از کشور به روش مبتنی بر کاغذ برگزار مس ودو ساعت برگزاری‌آزمون به شرح ذیل است:

۱. شروع فرآیند آزمون در داخل کشور در ساعت ۸:۳۰ صبح خواهد بود. لازم است داوطلبان در ساعت هشت صبح در حوزه برگزاری آزمون حضور داشته باشند.

۲.زمان شروع فرآیند آزمون در حوزه‌های خارج از کشور نوبت صبح در ساعت ۸:۳۰ صبح ‌و نوبت بعدازظهر در ساعت ۱۴ خواهد بود. لازم است داوطلبان نیم‌ساعت قبل از شروع فرآیند آزمون در محل برگزاری آزمون حضور داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha