یاری: جام باشگاه‌های کشتی جهان باید بار فنی داشته باشد/قانون کاهش وزن برداشته می‌شود

تهران- ایرنا- رییس سازمان لیگ فدراسیون کشتی در خصوص جام باشگاه‌های جهان گفت: معتقدم برگزاری این تورنمنت به لحاظ کیفی و فنی به کشتی کمک می‌کند و البته برای تیم‌ها هم باید آورده اقتصادی داشته باشد تا تیم‌های ایرانی و جهان در آن شرکت کنند.

به گزارش ایرنا، حمید یاری رئیس سازمان لیگ فدراسیون کشتی در نشست خبری امروز (چهارشنبه ۲۰ دی) با اصحاب رسانه، در خصوص مباحث مختلفی از جمله مسائل مالی لیگ برتر، رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان و... نکاتی را مطرح کرد.

حمید یاری در این نشست اظهار داشت: موفقیت کشتی در ایران و جهان، شور و شعف در جامعه ایجاد می‌کند و امیدوارم این موفقیت‌ها تا المپیک پاریس مستمر و مداوم باشد. سازمان لیگ مسوولیت سنگینی دارد و حتی مدیریت شماری از مسابقات قهرمانی لیگ را برعهده دارد.

وی ادامه داد: در ۲ رده سنی، چهار لیگ کشتی آزاد و فرنگی برگزار شد و حدود ۳۰ استان دررگیر بودند. لیگ می‌تواند باعث رشد و شکوفایی کشتی در کشور شود. هر چند که نسبت به لیگ سایر رشته‌ها گسترده نیست اما می‌تواند ورزش اول کشور را متحول کند. نگاه به لیگ کشتی کاملا متفاوت شده و این ناشی از رویکرد متفاوت علیرضا دبیر است.

یاری افزود: سازمان لیگ از نقد گریزان نیست و نقد منصفانه را به بهترین شکل ممکن می‌پذیرد. من از ابتدا کارم را با کشتی شروع کردم و سلسله مراتب را رعایت کردم و بیگانه با خانواده کشتی نیستم. مطمئنا هر مجموعه کاستی‌هایی دارد اما ما به‌دنبال رفع مشکلات و آئین‌نامه‌ها هستیم تا لیگ پویایی داشته باشیم. حتی برای تیم‌ها مشاور انتخاب کردیم و در موضوعات اخلاقی و فرنگی نیز به‌دنبال ترویج منش پهلوانی به معنای واقعی آن هستیم.

رئیس سازمان لیگ در خصوص چارت سازمانی لیگ گفت: از سال ۱۳۹۷ بحث ارتقای کمیته به سازمان مطرح شده اما هنوز به صورت کامل و رسمی این کار صورت نگرفته است.

یاری در خصوص جام باشگاه‌های جهان گفت: این طرح ابداع ایران بود و زمانی این رقابت‌ها با حضور بیشترین تیم‌ها برگزار می‌شد اما سال گذشته کیفیت آن بالا بود. معتقدم برگزاری جام باشگاه‌های جهان باید هم به لحاظ کیفی و فنی به کشتی کمک کند و هم برای تیم‌ها آورده اقتصادی داشته باشد تا تیم‌های ایرانی و جهان در آن شرکت کنند. امسال سال المپیک است و ما در سه وزن کشتی آزاد به دنبال سهمیه هستیم. هنوز زمان برگزاری جام باشگاه‌های جهان مشخص نیست و در این خصوص باید با حسن رنگرز و محسن کاوه سرمربیان تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد صحبت کنم.

وی ادامه داد: علیرضا دبیر برای پویایی لیگ با مدیران عامل باشگاه‌های بزرگ صحبت کرد تا باشگاه‌ها در رده‌های پایه نیز حضور داشته باشند و تیم‌های لیگ برتری کشتی نیز در سطح پایه حضور داشته باشند.

رئیس سازمان لیگ در خصوص زمان برگزاری رقابت‌ها گفت: تلاش داریم تا بهترین زمان را برای برگزاری لیگ انتخاب کنیم. سال ۱۴۰۳ بعد از المپیک لیگ شروع خواهد شد و به‌دنبال آن هستیم تا رقابت به‌صورت فشرده برگزار نشود و تیم‌ها زمان کافی در داشته باشند.

وی ادامه داد: قانون کاهش وزن سال بعد برداشته می‌شود. کسانی که وزن کم کردند نتایج ضعیفی کسب کردند و به همین دلیل زمان برگزاری لیگ در سال آینده به گونه‌ای خواهد بود که تیم‌ها ضرر نکنند. قراردادها را نیز هدفمند خواهیم کرد و هر تیم باید قراردادهای کشتی‌گیران را در سامانه ثبت کند.

یاری در خصوص عملکرد رئیس هیات‌ها توضیح داد: این از اختیارات رییس فدراسیون است اما کسانی که آمدند در چند سال گذشته خوب کار کردند. ما هم در سازمان لیگ پیگیر برگزاری فینال لیگ در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی هستم.

وی عنوان کرد: مبلغ قراردادها در کشتی آزاد و فرنگی فاصله دارد اما اگر قهرمانان بزرگ کشتی از حضور در لیگ دوری کنند قراردادها سال به سال کمتر می‌شود. امیدوارم حامیان مالی در کشتی فرنگی نیز سرمایه‌گذاری کنند تا این فاصله کمتر شود.

یاری ادامه داد: در برخی مسائل هنوز در مرحله آزمون خطا هستیم. برخی باشگاه‌ها شاید قرارداد خود را در سامانه ثبت نکردند و ما نمی‌توانیم قرارداد داخلی را در سامانه بگذاریم چون قرارداد رسمی ثبت نشده و من هم مثل شما از قرارداد میلیاردی شنیدم. هنوز برخی باشگاه‌ها ماهیت باشگاهی ندارند.

برای خوش‌آمد کسی حرف نمی‌زنم

رییس سازمان لیگ درباره برخی شائبه‌ها مبنی بر طرفداری سازمان لیگ از یکی از تیم‌های فینالیست لیگ کشتی آزاد، گفت: تا شب قبل از آن من را طرفدار تیم مقابل می‌دانستند. همیشه آدم مستقلی بودم و برای خوش‌آمد کسی حرف نمی‌زنم. با اتفاقاتی که در فینال افتاد ناراحت نشدم اما خستگی در تنم ماند. خدا شاهد است چطور کار کردم تا عدالت اجرا شود. اگر نتیجه دیگری رقم می‌خورد این مسائل پیش نمی‌آمد. ۲ سال فینال لیگ ما با نتیجه ۵ بر ۵ تمام می‌شود و این یکی از نقاط قوت کشتی است.  یکی از دوستان این مسائل را مطرح کرد که بعد هم گفت من چیزی از کشتی سر در نمی‌آورم.

وی درباره مطرح شدن دخالت برخی افراد در لیگ کشتی که باعث بوجود آمدن برخی حواشی شد، افزود: یک سری اصول حرفه‌ای را خانواده کشتی هنوز یاد نگرفته‌اند. برخی افراد که اسپانسر آوردند خودشان باعث دلسرد شدن‌شان می‌شوند. بحثی درباره دخالت مدیر تیم‌های ملی یا سرمربیان در کار نبوده است. مربیان حقوق چندانی در تیم‌های ملی نمی‌گیرند که بخواهیم آن‌ها را برای حضور در لیگ محدود کنیم. 

پیگیر صدور آرا انضباطی هستیم

وی درباره انصراف برخی تیم‌های لیگ برتری و برخورد نکردن کمیته انضباطی با بی‌اخلاقی‌ها در لیگ کشتی گفت: کشتی همیشه جایگاه خود را دارد و پیگیر هستیم آرای انضباطی زودتر اعلام شود اما نگاه ما تا حد امکان حمایتی بوده و هدف این بوده که بچه ها طرد نشوند و به بیراهه نروند. قطعا آرای انصباطی برای تیم‌ها و کشتی‌گیران خاطی اعلام خواهد شد. 

یاری در خصوص اینکه آیا بهتر نیست برای افزایش سطح کیفی لیگ کشتی،‌ این مسابقات در چرخه انتخابی تیم‌های ملی گنجانده شوند، گفت: الان دغدغه اصلی کسب سهمیه‌های باقیمانده و موفقیت در المپیک است. امسال زمان داریم تا لیگ را به بیش از ۳ ماه برسانیم. از طریق دبیر مکاتبه‌ای را با سرمربیان تیم‌های ملی داشتیم تا برنامه‌های ۲ ساله خود را بدهند اما هنوز چیزی به دستمان نرسیده است تا بتوانیم با بیشترین هماهنگی در بازده زمانی مناسب شاهد برگزاری لیگ در بهترین حالت خود باشیم.

وی همچنین در خصوص تعداد تیم‌ها در لیگ سال آینده نیز اظهار داشت: برخی تیم‌های لیگ یک از تیم‌های لیگ برتری بیشتر هزینه کردند. با مشورت اشتباه برخی افراد که به حامیان مالی گفتند بیا لیگ برتر اول می‌شوی، وقتی به هدفشان نرسیدند باعث دلسردی آن ها شدند. بلایی سر برخی از این افراد آوردند که دیگر قید حضور در لیگ را زدند و حتی تشک را در باشگاه کارخانه خود جمع کردند. ۸ تا ۱۰ تیم در هر بخش آزاد و فرنگی بیشتر نمی‌توانیم داشته باشیم چرا که از نظر زمانی با توجه به برنامه‌های زیاد تیم‌های ملی امکان برگزاری نخواهیم داشت.

رییس سازمان لیگ کشتی، درباره برخی اظهارات از اینکه شما در کشتی نبودید، گفت: کسی که بگوید خانواده یاری در کشتی نبوده چیزی از کشتی نمی‌داند. کشتی چیزی به من اضافه نکرده و فقط برای عشقم به کشتی کار کردم. من از ۴ سالگی کنار تشک کشتی بودم و برگه داوری جمع می‌کردم. سعی کردم به رسالتم عمل کنم.

وی درباره برخی جنجال‌ها و درگیری‌ها در لیگ کشتی نیز گفت: حواشی باید در چارچوب اخلاقی باشد و در فینال لیگ کشتی آزاد نیز باید طوری عمل می‌کردیم که درگیری ایجاد نشود. قطعا تمام تلاش ما این است که حواشی در لیگ کمتر شود.  

وی ادامه دهد: من کار را خیلی مفت و با هزینه کم درآوردم. خانواده کشتی مظلوم است. لیگ کشتی ظرفیت زیادی دارد اما خودمان کوچکش کرده‌ایم. مخاطبان کشتی کم نیستند اما ببینید مبلغ تبلیغات در لیگ کشتی نسبت به برخی رشته‌ها خیلی کم است چون از اول کم دیده شده است. به دبیر گفتم سر کشتی با هیچکس تعارف ندارم و با کسی هم‌ معامله نمی‌کنم حتی با خود شما. دنبال این نیستم خودم را بزرگ کنم اما آمدم تا زحمات همکارانم را بگویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha