چند خبر سینمایی؛ از راه‌یابی «نفس» به هند تا انتشار عکس «معجزه پروین»

تهران- ایرنا- راه‌یابی مستند «نفس» به جشنواره جیپور هند، انتخاب سامان حسین‌پور برای حضور در کمپ استعدادیابی و پایگاه فرم کوتاه جشنواره فیلم برلین و انتشار نخستین عکس از «معجزه پروین» با بازی مارال بنی آدم از خبرهای سینمایی امروز است.

به گزارش ایرنا، مستند «نفس» به طراحی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهزاد رضایی در پنجمین حضور بین‌المللی خود نامزد بهترین مستند از شانزدهمین دوره جشنواره جیپور هند شد. این رویداد که از معتبرترین جشنواره‌های هند است از نهم تا ۱۳ فوریه ۲۰۲۴ (۲۰ تا ۲۴ بهمن) برگزار خواهد شد.

این اثر پیش از این جایزه بهترین فیلم را در بخش «سینمای دیگر» چهل و سومین دوره جشنواره Paladino d'Oro Sport Film Festival دریافت کرد و فینالیست یازدهمین دوره جشنواره راه ابریشم ترکیه، نوستالژیای ایتالیا و نامزد بهترین مستند از جشنواره World Music &Independent Film Festival آمریکا شده است.

همچنین از جدیدترین پوستر این مستند که طراحی آن برعهده رزیتا روستا بوده است، رونمایی شد.

چند خبر سینمایی؛ از راه‌یابی «نفس» به هند تا انتشار عکس «معجره پروین»

«نفس» که پخش بین‌المللی آن برعهده مینروافیلم با مدیریت الهه گودرزی است، تنهایی و عدم ارتباط آدم‌ها در دوران همه‌گیری کرونا و تاثیر آن بر زیست فردی، خلوت و خلاقیت‌های هنرمندان را در کشورهای مختلف جهان به تصویر می‌کشد.

افراد حاضر در این مستند به ترتیب حروف الفبا سرور آشوری‌فر ، یلدیز ابرام، ویسل باشچی، ارویل برویلد، کلادیا بورجا، مسعود چنگیز، مهدی خلیل‌زاده، آذر فهیمی، کوروش قزوینه، سروش قهرمانلو و فربد یداللهی است.

عوامل «نفس» عبارتند از: مشاوران کارگردان: زنده‌یاد خسرو سینایی و امیر یوسفی سادات، تدوین: عدنان مسچی و بهزاد رضائی، صداگذاری و میکس: علیرضا کریمی، تیتراژ پایانی: کیکاووس مختاری و محسن جلیلی، خطاط: آرش قهرمانلو، ترجمه و زیرنویس: فهیمه فروغی، ساخت تیزر: حامد حسینی، تصویربرداران: محسن فلاحی، یزدان موسی‌خانی و حسین مظاهری.

سامان حسین‌پور منتخب کمپ استعدادیابی جشنواره فیلم برلین شد

استعدادهای درخشان برلیناله berlinale talents که پیش‌تر با نام پردیس استعدادهای درخشان برلیناله شناخته می‌شد، یک برنامه برای پیشرفت استعدادهای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (که برلیناله نیز نامیده می‌شود) است. این رویداد یک اجلاس سالانه و بستری برای کشف استعدادهای شاخص در حوزه‌های فیلم و سریال‌های نمایشی است.

در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره برلین از میان ۳۸۳۲ نفر واجد شرایط ثبت نام از ۱۳۱ کشور، فقط ۲۰۲ نفر، در رشته‌های مختلف سینمایی از جمله: نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، تدوین، فیلمبرداری، طراحی صحنه و صداگذاری انتخاب شده‌اند که در بخش کارگردانی این رویداد، سامان حسین پور، فیلم‌ساز کردستانی از ایران، انتخاب و به این کمپ دعوت شده است.

همچنین سامان حسین‌پور، با فیلم‌نامه کوتاه «غزال» موفق به پذیرش در بخش پایگاه فرم کوتاه این جشنواره نیز شده است.

چند خبر سینمایی؛ از راه‌یابی «نفس» به هند تا انتشار عکس «معجره پروین»

در بخش پایگاه فرم کوتاه، Short Form از میان تمام شرکت‌کنندگان، ۱۰ نفر انتخاب و دعوت می‌شوند تا پروژه‌های خود را با متخصصان فیلم و کارشناسان داستان‌گویی موفق و شاخص بین‌المللی به اشتراک گذارند. منتخبان، در ترکیبی مناسب از کارگروه و جلسات انفرادی، هر پروژه را کالبدشکافی، بحث و توسعه داده که در نهایت به ارائه عمومی زیر نظر فعالان صنعت فیلم ختم و این پروژه‌ها در بازار فیلم اروپا، واقع در جشنواره فیلم برلین ارائه خواهد شد.

استعدادهای برلیناله، برنامه‌ای برای توسعه استعداد است که چگونگی و چرایی ساخت فیلم را بررسی می‌کند. از سال ۲۰۰۳، این انجمن به یک انجمن منحصربه‌فرد برای حرفه‌ای‌های فیلم و دوستداران سینما تبدیل شده که شامل گفتگوهای عمومی، کارگاه‌های آموزشی خاص، آزمایشگاه‌های توسعه پروژه و رویدادهای شبکه است. درحالی‌که بخش‌های برلیناله فیلم‌ها را به نمایش می‌گذارند؛ بازار فیلم اروپا، پرجنب‌وجوش‌ترین مرکز تجاری جشنواره است. تمرکز کمپ استعدادیابی بر شناسایی افراد خلاق است و اینکه آنها چگونه دنیا را از دریچه‌ای متفاوت می‌بینند.

هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم برلیناله از ۱۵ تا ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ (۲۵ بهمن تا ۶ اسفند ۱۴۰۲)، در برلین برگزار خواهد شد.

نخستین عکس از «معجزه پروین»

نخستین عکس از فیلم‌ سینمایی «معجزه پروین» با بازی مارال بنی آدم منتشر شد.

این فیلم داستان زندگی پروین اعتصامی بانوی شاعر ایرانی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

چند خبر سینمایی؛ از راه‌یابی «نفس» به هند تا انتشار عکس «معجره پروین»

در این فیلم سینمایی علاوه بر مارال بنی آدم در نقش پروین، هنرمندانی همچون آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، حسین پاکدل، محمدعلی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصر نصیر، رضا فیاضی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، حسام نواب صفوی، ملیکا شریفی نیا، محمد شعبان‌پور، الهه جعفری، محمدرضا شهبانی نوری، مریم ورزی، محمد ساربان، مجید جعفری، شهرداد بانکی و عباس علی محمدی حضور دارند.

فیلم «معجزه پروین» محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

اولین رونمایی از این فیلم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha