روایت تایم از افزایش احساسات ضد آمریکایی در جهان

تهران-ایرنا- ریچارد استینگل روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد آمریکایی با اشاره به حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ نابرابر علیه فلسطینیان در غزه نوشت: احساسات قدیمی ضدآمریکایی در سراسر جهان دوباره زنده شده و افزایش تنش و درگیری در خاورمیانه روند مقبولیت جهانی آمریکا را متوقف می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ‌ این نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای در مجله تایم درباره محبوبیت جهانی آمریکا نوشت: بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰، در دوران دولت ترامپ، میزان محبوبیت ایالات متحده در جهان به ویژه میان شرکای کلیدی امنیتی و تجاری این کشور کاهش یافت. در این مدت ایالات متحده از وضعیت مطلوب خود از دید جهانی در دهه ۷۰ به دوران عدم مقبولیت سراسری دهه‌های ۲۰ و ۳۰ تنزل یافت. با این حال در دوران جو بایدن، ایالات متحده بیشتر اعتبار بین‌المللی خود در سال‌های ریاست جمهوری اوباما را به دست آورده و به میانگین امتیاز مطلوبیت ۶۲ درصد رسیده است.

این گزارش افزود:‌ بایدن در یک رویداد مبارزاتی در ماه دسامبر گفته بود آمریکا و اسرائیل در حال از دست دادن حمایت‌های جهانی در سراسر دنیا هستند. چند روز بعد، ۱۵۳ کشور با پیشنهاد مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای آتش‌بس در غزه موافقت کردند در حالی که تنها ۹ کشور در حمایت از ایالات متحده به این لایحه رای منفی دادند و این خود مهر تاییدی بر ادعای بایدن بود.

استینگل که در زمان اوباما سمت معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور دیپلماسی عمومی این کشور را بر عهده داشت نگرانی در مورد تصویر آمریکا در سراسر جهان را یک نکته حیاتی برای مردم این کشور معرفی کرده و نوشت: آمریکایی‌ها از همان سال‌های اولیه استقلال از انگلیس و تشکیل دولت بیش از حد خودشیفته و معتقد بودند چشم دنیا به آن‌ها دوخته شده است.

وی با اشاره به شعارهای فریبنده آمریکایی‌ها درباره دموکراسی پیش از جنگ سرد، ‌این کشور را به طرفداری از دولت های اقتدارگرای ضد کمونیست متهم کرده و نوشت: آمریکا در انتخاب امنیت بر دموکراسی به آرمان‌های خود عمل نمی‌کند.

در این گزارش آمده است: ایالات متحده یک بار با حمله به عراق پس از ۱۱ سپتامبر و اکنون با حمایت بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی با عدم‌تایید جهانی روبه رو شده است.

این مقام سابق آمریکایی سیاست‌های غیرمحبوب مانند حمله به عراق در دوران بوش، "ممنوعیت ورود مسلمانان" در زمان ترامپ و حمایت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی را موجب تضعیف قدرت فرهنگ آمریکایی توصیف کرده و می‌نویسد: به‌عنوان مثال، پس از حمله به عراق، کاهش آمار قابل توجهی در فروش کوکاکولا در تعدادی از کشورها وجود داشت و اعتراضاتی متوجه این تولیدکننده نوشابه آمریکایی بود. اکنون نیز، مانند آن سال‌ها،‌ اعراب شرکت‌های آمریکایی را تحریم کرده‌اند و رسانه‌های اجتماعی مملو از تصاویر تحریم مک‌دونالد، استارباکس و دومینو در سراسر خاورمیانه است.
این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به این‌که آمریکا دیگر الگوی دموکراسی برای مردم جهان نیست افزود:‌ "رسانه های اجتماعی در کنار چیزهایی که در مورد فرهنگ ایالات متحده نشان می دهند، رسوایی ششم ژانویه و تعطیلی دولت را نیز نشان می دهند. در حالی که ششم ژانویه یک تصویر جهانی پاک نشدنی از افول دولت جمهوری به سبک آمریکایی است و حمله به کنگره مانند مجسمه آزادی به نماد جهانی آمریکا تبدیل شده است."

استینگل این تحولات را تصویری از ناکارآمدی دموکراسی آمریکایی و تاییدی بر بی ثباتی آن توصیف کرده و نوشت: بر اساس نظرسنجی پیو تنها ۱۷ درصد متحدان آمریکا می گویند این کشور الگوی خوبی برای سایر کشورها است در حالی که پیش‌تر ۵۷ درصد به الگو بودن آمریکا باور داشتند.
نویسنده این مقاله هشدار داد: به‌رغم عملیات طوفان الاقصی توسط حماس در هفتم اکتبر، اکنون در سراسر جهان رژیم صهیونیستی به عنوان سرکوبگر حقوق بشر فلسطینیان شناخته شده و ایالات متحده به عنوان همدست این رژیم در نظر گرفته می شود. برای بسیاری از مردم جهان، اسرائیل قلدر و آمریکا محافظ این قلدر است. استراتژی نتانیاهو و دولت ترامپ مبنی بر اینکه (رژیم) اسرائیل می تواند روابط خود را با کشورهای خاورمیانه عادی و در عین حال فلسطینی‌ها را به حاشیه براند از بین رفته و این کشورها تا زمانی که چیزی شبیه راه حل دو کشوری وجود نداشته باشد، به میز مذاکره باز نمی گردند.

این گزارش در پایان می افزاید: استدلالی که آمریکا به نفع حاکمیت اوکراین و حقوق بشر ارائه کرده منجر به حمایت جهانی از فلسطینی‌ها و ابراز انزجار از اسرائیلی ها شده است. در چند سال آینده، آمریکایی‌ها بیشتر به عنوان ملت سخت افزاری و بمب افکن و نه مردمی با نبوغ و نوآوری دیده می شوند و انتخاب‌های قدرت سخت این کشور بر مزیت قدرت نرم آن غالب خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha