دیپلمات چین، راهبرد ۲۰۲۴ پکن را توسعه نوسازی جهان اعلام کرد

تهران – ایرنا – وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی در سمیناری با موضوع بررسی دستاوردهای دیپلماتیک چین گفت: دیپلماسی چین به اصل اعتماد و اتکا به خود، باز بودن و فراگیر بودن، انصاف و عدالت و همکاری برد-برد، پایبند خواهد بود تا مسیر مشترک نوسازی را برای مردم همه کشورها پیش ببرد.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، تحلیلگران بر این باورند که با برنامه‌های جامعی که در کنفرانس امور خارجی حزب کمونیست چین از ۷ تا ۸ دی در پکن تدوین شد، چین به همکاری خود با جامعه بین‌المللی در رسیدگی به عدم قطعیت‌های فزاینده و ایفای نقش خود به عنوان یک عامل تثبیت کننده و جهانی ادامه خواهد داد.

وانگ یی، به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) و وزیر خارجه چین، در مراسم افتتاحیه سمینار وضعیت بین‌المللی ۲۰۲۳ و دیپلماسی چین که روز سه‌شنبه در پکن برگزار شد، سخنرانی کرد.

وی خاطرنشان کرد که سال ۲۰۲۳ سال تغییرات عمیق در روابط بین‌الملل و سال پیشرفت محکم در نوسازی چین و همچنین سال اکتشاف و برداشت برای دیپلماسی چین بود.

وانگ تاکید کرد که دیپلماسی چین در یک سال گذشته، در مواجهه با مسائل مهم مربوط به آینده و توسعه بشریت و جهان، همواره در کنار سلامت و پیشرفت تاریخی ایستاده و تصمیماتی اتخاذ کرده است که در آزمون عمل و زمان سربلند بیرون آمده است.

وی گفت: ما در مواجهه با همکاری و تقابل، همکاری را قاطعانه انتخاب می‌کنیم، در برابر اتحاد و تفرقه، وحدت را قاطعانه انتخاب می‌کنیم، در برابر گشایش و بسته بودن، صراحت را قاطعانه انتخاب می‌کنیم، در برابر صلح و جنگ، قاطعانه انتخاب می‌کنیم. وانگ گفت: صلح را انتخاب می‌کنیم؛ در مواجهه با چندجانبه گرایی و یکجانبه گرایی، ما قاطعانه چندجانبه گرایی را انتخاب می‌کنیم و در مواجهه با عدالت و قدرت، ما قاطعانه عدالت را انتخاب می‌کنیم.

ناظران می‌گویند با کنفرانس مرکزی کار مرتبط با امور خارجی که جهت سیاست‌گذاری خارجی چین را در سال ۲۰۲۴ مشخص می‌کند، این کشور در میان چالش‌های رو به رشد کمک‌های بیشتری به حکومت جهانی خواهد کرد.

چالش‌های جدید

در سمینار روز سه شنبه، وانگ شش نقطه برجسته دیپلماسی چین در سال ۲۰۲۳ را بررسی کرد، از جمله دیپلماسی دولت، ایجاد جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشر، سومین مجمع یک پهنه یک راه برای همکاری‌های بین‌المللی، گسترش برجام، نشست چین و آسیای مرکزی و آشتی تاریخی بین عربستان سعودی و ایران.

وانگ در مورد دیپلماسی دولت خاطرنشان کرد که در طول سال ۲۰۲۳، شی جین پینگ شخصا دو رویداد مهم دیپلماتیک را رهبری و در آن شرکت کرد، در سه اجلاس چند جانبه شرکت کرد، چهار دیدار مهم انجام داد و بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار کرد و همچنین گفت وگوهایی از طریق پیوندهای ویدیویی و تماس‌های تلفنی انجام داد.

در این سمینار، وانگ تاکید کرد که در سال ۲۰۲۴، دیپلماسی چین، تحت رهبری کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با محوریت شی جین پینگ، به ترکیب توسعه چین با توسعه جهان و ترکیب منافع مردم چین با منافع مردم جهان ادامه خواهد داد.

وانگ گفت: همراه با سایر کشورها، مسئولیت‌های عصر حاضر را به دوش می‌کشیم و برای مقابله با چالش‌ها و ارتقای جهان به سوی آینده‌ای بهتر و روشن‌تر با چشم‌اندازی وسیع‌تر و اقدامات پیشگیرانه‌تر، همکاری خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha