به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای آساهی شیمبون، برخی ربات ها در جاهایی مثل مزرعه ای در شینتومی در استان میازاکی حضور یافته اند. یک شرکت استارتاپی به نام آکریست با استفاده از فناوری پیشرفته بجای کارگران این مزرعه را اداره می کند.
هوش مصنوعی ربات برای تشخیص محصول رسیده آموزش دیده و ۳۰ هزار تصویر فلفل دلمه ای های رسیده به آن نشان داده شده است.
این ربات از میان ردیف های کشت محصول روی سیم ها نزدیک سقف عبور می کند، وقتی دو دوربین ربات فلفل رسیده ای را شناسایی کند، بازوی ربات آن را می چیند و داخل یک سبد می گذارد.
برداشت یک فلفل دلمه ای برای ربات یک دقیقه طول می کشد که بسیار کُندتر از کارگر است، اما قدرت این ربات در توانایی کار مداوم و بدون وقفه است. قیمت هر ربات حدود ۲ تا ۳ میلیون ین (۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۰ هزار و ۷۰۰ دلار) است.
از دو سال پیش که این ربات بکار گرفته شد، میزان برداشت محصول حدود ۱.۴ برابر میانگین استان میازاکی بوده است.
هیروکی هاتا مسئول فناوری شرکت می گوید: با حضور ربات هیچ روزی ناگهان تعطیل نمی شود و نیازی به تهیه برنامه کاری نیست. اتکا به ربات به عنوان نیروی کار راحت است.
این شرکت هیچ گاه در اندیشه آن نبوده که ربات مکمل کارگران باشد، بلکه مزرعه طوری طراحی شده که با یک نیروی ربات کارگر به فعالیت خود ادامه دهد.
کشاورزی با کمبود شدید نیروی کار روبرو است. براساس اعلام وزارت کشاورزی ژاپن، در سال ۲۰۲۲، حدود ۱.۲۳ میلیون کارگر مزرعه فعالیت داشتند که این آمار در دو دهه آینده حدود یک چهارم کاهش خواهد یافت.
هاتا گفت: در این شرایط کشاورزی ژاپن به پایان راه می رسد و در صورت بروز شرایط غیرمترقبه مثل جنگ مردم گرسنه خواهند ماند.
در مزرعه دیگری در تسو در استان میه هم از ربات ها برای برداشت گوجه فرنگی استفاده می شود.
یوییچیرو آسایی رییس گلخانه آسایی با همراهی شرکت دنسو سازنده قطعات یدکی خودرو، یک اقدام مشترک را به نام "آگری دی" آغاز کرده است.
آسایی از هفت ربات برای برداشت و حمل گوجه ها در مزرعه استفاده می کند. ربات ۳۵۰ کیلوگرم گوجه برداشت شده را حمل می کند، محصول را وزن کرده و به محل تحویل می رساند.
این اقدام مشترک، همچنین یک ربات برداشت محصول ساخته و قصد دارد در اروپا عرضه کند.
آسایی گفت: یک الگوی همکاری بین انسان و ربات تحقق یافته است. بهره وری را می توان با تمرکز زمین های کشاورزی و استفاده از فناوری افزایش داد. فرصت ها در انتظار کسانی است که از تغییر نمی ترسند.
ربات ها با وجود نوآوری های بسیار، هنوز نمی توانند مشکلات نیروی کار را برای همه شرکت ها حل کنند.
ربات ارائه شده در نمایشگاه، براساس سفارش مشتریان کیک را تزیین می کرد.
با گسترش ربات ها در خطوط مونتاژ سازندگان نیمه هادی ها و خودرو، فروش ربات در سال ۲۰۲۲ از یک تریلیون ین فراتر رفت.
ساخت ربات های کوچکتر راه را برای کسب و کار خارج از کارخانه های بزرگ هموار کرد. ربات ها به عنوان راه حلی برای کمبود نیروی کار در تولید مورد توجه قرار گرفته است.
موسسات استخدام نیروی کار برآورد کرده اند که بخش تولید در سال ۲۰۴۰ با کمبود ۱.۱۲ میلیون کارگر روبرو خواهد بود.
آتسو تاکانیشی استاد رباتیک دانشگاه واسدا می گوید: توجه به ربات به علت کیفیت پایدار و بهبود بهره وری متمرکز شده بود، اما کمبود کارگر به بازنگری در این فناوری منجر شده است.
توسعه ربات ها در زمینه توزیع و ساخت و ساز در حال پیشرفت است.
پیشرفت در هوش مصنوعی به توسعه ربات های توانمند در انجام وظایف دشوار که زمانی فقط توسط انسان امکانپذیر تلقی می شد، انجامیده است.
اما سایر شرکت ها در نمایشگاه ربات ها اذعان کردند که ربات ها باوجود قابلیت های عظیم، نباید چاره علاج کمبود کارگر تلقی شوند.
کارگری در یک کارخانه بانشان دادن عکسی به یکی از مسئولان کارخانه، در مورد امکان استفاده از یک ربات برای انجام بخشی از فرآیند تولید سوال کرد. اما این کارگر پس از اطلاع از روند و هزینه نصب چنین رباتی ناامید شد.
این مسئول شرکت گفت سفارش ساخت یک ربات برای تامین نیازهای خاص یک کارخانه تا ۱۰ میلیون ین هزینه دربردارد.
هنوز شرکت های کوچک بسیاری هستند که استخدام کارگر را ارزانتر می دانند.
هیروشی فوجی وارا مسئول اجرایی انجمن ربات ژاپن گفت: فرایند کار که به عنوان استاندارد تعیین شده، باید مورد بازنگری قرار گیرد تا کار ربات از کار انسان متمایز شود.
تاکانیشی گفت: در حالی که ساخت ربات ها در گذشته تحت هدایت شرکت های رباتیک بود، در آینده نیاز به ورودی بیشتر کاربران است.
چنین همکاری هایی در برخی شرکت ها دارای نیازهای خاص با سازندگان ربات ها شروع شده است.
تاکانیشی گفت: انتظار تغییر ناگهانی غیرمعقول است. در ابتدا باید وظایف سنگین تر به عهده ربات ها سپرده شود تا محیط کار انسانی بهبود یابد.
نظر شما