نگاهی آماری به نیم فصل اول لیگ برتر؛ استقلال، قهرمان در خانه/ ذوب‌آهن موفق در سفر

تهران- ایرنا- نیم فصل اول رقابت‌های فوتبال ایران در شرایطی به پایان رسیده که استقلال تهران با بُرد ۱۰۰درصدی در دیدارهای خانگی بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده و ذوب‌آهن اصفهان نیز در صدر تیم‌های موفق خارج از خانه قرار دارد.

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا، رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با برگزاری دیدارهای هفته پانزدهم به تعطیلات نیم‌فصل رفت. تعطیلاتی که با رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا هم‌زمان شده و شاگردان امیر قلعه‌نویی در قطر باید برای کسب موفقیت بجنگند. بعد از دیدارهای برگزار شده ۱۵ هفته، نگاهی گذار به آمار و ارقام ثبت شده در این لیگ انداخته‌ایم.

در مجموع دیدارهای برگزار شده تیم فوتبال استقلال تهران از ۱۵ بازی برگزار شده با ۹ برد، ۵ تساوی و یک باخت و با ۳۲ امتیاز در صدر جدول لیگ برتر فوتبال ایران قرار دارد و بعد از آن سپاهان اصفهان با ۱۰ برد، یک تساوی، ۴ باخت و ۳۱ امتیاز دیده می‌شود. در رده سوم پرسپولیس تهران نیز با ۸ برد، ۶ تساوی و یک باخت دیده می‌شود و با ۳۰ امتیاز در جایگاه سوم این رده‌بندی قرار دارد.

سپاهان با ۳۳ گل زده بهترین خط حمله لیگ را در نیم فصل اول به خود اختصاص داده و بعد از آن تیم‌های استقلال و تراکتور با ۲۳ و ۲۱ گل دیده می‌شوند. بدترین خط دفاعی نیز از آن تیم‌های صنعت نفت آبادان با ۲۵، نساجی و مس رفسنجان با ۲۲ گل خورده است.

نگاهی آماری به نیم فصل اول لیگ برتر؛ استقلال، قهرمان در خانه/ ذوب‌آهن موفق در سفر

با نگاهی گذار به آمار دیدارهای برگزار شده، می‌بینیم استقلال تهران در دیدارهای خانگی بهترین عملکرد را داشته و با برد ۱۰۰درصدی در ورزشگاه آزادی هیچ امتیاز و فرصتی را برای صدرنشینی از دست نداده است. شاگردان نکونام در بازی‌هایی که میزبان بوده‌اند ۱۴ گل زده و تنها ۳ گل دریافت کرده‌اند تا نشان دهند شرایط بسیار خوبی در بازی‌های خانگی دارند.

بعد از آبی‌های پایتخت، تیم‌های سپاهان و پرسپولیس بهترین عملکرد را در بازی‌هایی خانگی خود داشته‌اند. طلایی‌پوشان اصفهانی از ۸ بازی خانگی ۶ برد و ۲ باخت را در کارنامه خود ثبت کرده‌ و ۱۸ گل زده و ۸ گل خورده را در آمار خود می‌بینند. پرسپولیسی‌ها هم از ۸ دیداری که در ورزشگاه آزادی به میدان رفته‌اند ۵ برد و ۳ تساوی،‌ ۱۰ گل زده و ۵ گل خورده را به نام خود ثبت کرده‌اند. به عبارتی دیگر تیم‌های استقلال، سپاهان و پرسپولیس از دیدارهای خانگی خود به ترتیب ۲۱، ۱۸ و ۱۸ امتیاز را به دست آورده‌اند.

نگاهی آماری به نیم فصل اول لیگ برتر؛ استقلال، قهرمان در خانه/ ذوب‌آهن موفق در سفر

اما این آمار در دیدارهای خارج از خانه متفاوت است. در صدر بهترین تیم‌های خارج از خانه به نام ذوب‌آهن اصفهان بر می‌خوریم، تیمی که از ۸ بازی برگزار شده ۵ برد، ۳ تساوی، ۱۱ گل زده و ۶ گل خورده را به نام خود ثبت کرده و ۱۸ امتیاز را کسب کرده است. در رده دوم، تیم شگفتی‌ساز شمس‌آذر قزوین دیده می‌شود. تیمی که در بازی‌های خارج از خانه ۴ برد، ۲ تساوی و ۲ باخت را به نام خود ثبت کرده و با ۱۲ گل زده و ۸ گل خورده، ۱۴ امتیاز را کسب کرده است.

در رده سوم سپاهان اصفهان دیده می‌شود. آنها از ۷ بازی خارج از خانه ۴ برد، یک تساوی، ۲ باخت، ۱۵ گل زده و ۷ گل خورده داشته‌اند و با ۱۳ امتیازی که به دست آورده‌اند در بعدی بهترین‌ تیم‌های خارج از خانه ایستاده‌اند.

اما در انتهای جدول؛ در بازی‌های خانگی بدترین عملکرد به تیم صنعت نفت آبادان می‌رسد. آنها از ۸ دیداری که در خانه برگزار کرده‌اند ۳ تساوی و ۵ باخت داشته و با ۴ گل زده و ۱۲ گل خورده از مجموع ۲۴ امتیازی که می‌توانستند کسب کنند تنها سه‌امتیاز را دشت کرده‌اند.

بعد از آنها پیکان قرار دارد. خودروسازان از ۷ بازی برگزار شده، ۴ تساوی و ۳ باخت داشته‌اند و تنها موفق به کسب ۴ امتیاز شده‌اند. با این توضیح که ۳ گل زده و ۸ گل خورده حاصل عملکرد آنها در دیدارهای خانگی بوده است. هوادار در این بخش در رده سومین تیم ضعیف دیدارهای خانگی قرار دارد. آنها از ۸ بازی برگزار شده، تنها یک برد، ۲ تساوی و ۵ باخت را تجربه کرده‌اند و موفق به کسب ۵ امتیاز شده‌اند.

نگاهی آماری به نیم فصل اول لیگ برتر؛ استقلال، قهرمان در خانه/ ذوب‌آهن موفق در سفر

در دیدارهای خارج از خانه، عنوان ضعیف‌ترین تیم به نساجی مازندران می‌رسد. این تیم ریشه‌دار، ۶ شکست و تنها یک تساوی را از ۷ بازی برگزار شده بیرون از خانه کسب کرده‌اند و این کافی است تا آنها با کسب یک امتیاز در انتهای جدول قرار بگیرند.

استقلال خوزستان هم از ۷ بازی برگزار شده ۵ شکست و ۲ تساوی را در کارنامه خود می‌بینند و ۲ امتیاز را از مجموع ۲۱ امتیاز قابل وصول، کسب کرده است. فولاد خوزستان علی‌رغم آنچه تصور می‌شد از ۸ بازی خانگی، تنها یک برد دارد و با ۵ شکست و ۲ تساوی از ۲۴ امتیازی که می‌توانست کسب کند به ۵ امتیاز اکتفا کرده و عنوان سومین تیم ضعیف دیدارهای خارج از خانه لیگ برتر فوتبال ایران را از به خود اختصاص داده است.

در نیم فصل نخست لیگ برتر فوتبال ایران در مجموع ۲۵۳ گل از خط دروازه‌ها عبور کرده که به صورت میانگین رقم ۲/۱۱ را نشان می‌دهد. بیشتر گل‌های زده شده در نیم فصل نخست نیز بین دقایق ۷۵ تا ۹۰ بوده است که این موضوع نیازمند بررسی و واکاوی بیشتر است و باید دید چه دلایلی باعث بروز این آمار می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت آماری نیمه‌های یک بازی را مرور کنیم می‌بینیم که تیم فوتبال سپاهان در ۴۵ دقیقه اول بهترین آمار را به خود اختصاص داده است اما ۴۵ دقیقه دوم از آن تیم فوتبال استقلال تهران است. سپاهانی‌ها، ۱۶ گل و ۱۰ کلین شیت را در نیمه نخست به نام خود کرده‌اند و آمار استقلال حکایت از ۱۶ گل و ۱۱ کلین‌شیت دارد.

در نهایت، میانگین کارت زرد در هر بازی ۳/۹۹ و میانگین کارت قرمز نیز ۰/۳۱ بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha