۱۱۵ هکتار گیاه کاملینا در مراغه کشت شد

مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت:  گیاه کاملینا با هدف تولید دانه‌های روغنی در ۱۱۵ هکتار از اراضی این شهرستان کشت شد. 

به گزارش ایرنا «سعید خیر اندیش» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: گیاه کاملینا در تناوب با غلات کاشته شده است.

115 هکتار گیاه کاملینا در مراغه کشت شد
مدیر جهاد کشاورزی مراغه: کشاورزان با کاشت کاملینا در سال‌های آیش هم به حاصلخیزی خاک کمک می کنند و هم صاحب درآمد مناسب می شوند

وی اضافه کرد: متوسط عملکرد گیاه کاملینا در شرایط مطلوب دیم در این شهرستان بین ۱.۵ تا ۲ تن در هر هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی مراغه گفت: دانه روغنی کاملینا هم‌ خانواده کلزا است که دارای نیاز آبی بسیار کم ،مقاومت خوب به سرما، تحمل بالا به خشکی و عموم آفات است.

وی با بیان اینکه میزان روغن این محصول حدود ۴۰ درصد است، اضافه کرد: کشاورزان با کاشت کاملینا در سال‌های آیش هم به حاصلخیزی خاک کمک می کنند و هم صاحب درآمد مناسب می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه این را هم بیان کرد که دانه روغنی کاملینا به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود.

به گزارش ایرنا دانه روغنی «کاملینا» در ردیف گیاهان اقتصادی، سازگار و دارای تناوب مناسب کشت با غلات دسته‌بندی می‌شود و کشت آن در شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌شرقی روند رو به رشدی دارد.

کاملینا یا «Camelina sativa» بر اساس نتایج پژوهش‌ها احتیاج آبی بسیار کمی داشته و در برابر سرمای بهاره مقاومت بیشتری نسبت به سایر گیاهان دانه روغنی به خصوص کلزا دارد.

همچنین بر اساس آنچه که در کتاب «کاملینا، گیاهی کم‌توقع و سازگار» طی سال ۱۳۹۸ در دانشگاه رازی منتشر شد، این گیاه از مقاومت بالایی در برابر آفت‌های رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک‌های گرده‌خوار برخوردار است.

خواص و کاربردهای کاملینا در این کتاب اینگونه توصیف شده است که «روغن آن دارای مقادیر بالایی از امگا ۳ است که باعث پیشگیری از سرطان و چاقی می‌شود؛ در صنعت به عنوان سوخت زیستی، تولید رزین، واکس‌ها و همچنین برای تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد».

علاوه بر آن در ادامه کاربردهای این گیاه نوشته شده است: «در کارخانه‌های روغن‌کشی برای جلوگیری از فساد و اکسیداسیون و افزایش ماندگاری روغن، اقدام به افزودن آنتی‌اکسیدان صنعتی می‌کنند که برای سلامت انسان بسیار خطرناک است؛ این در حالی است که کاملینا به دلیل داشتن آلفاتوکوفرول و ویتامین E بالا، که از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است، نیاز به هیچگونه افزودنی برای ماندگاری ندارد».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha