ایران آماده همکاری با همسایگان شرقی برای ریشه‌کنی بیماری‌های عفونی است

اسلام‌آباد - ایرنا - نماینده وزیر بهداشت در اجلاس جهانی امنیت بهداشت در پاکستان با اشاره به برابری شاخص‌های برتر جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و بهداشت با استانداردهای بین المللی، گفت: ایران در راستای دیپلماسی سلامت آماده همکاری در راستای تبادل تجربیات و اجرای برنامه های مشترک با همسایگان شرقی برای کنترل و ریشه کنی بیماریهای عفونی شایع در منطقه است.

دکتر حبیب غزنوی ریس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان روز پنجشنبه و در دومین روز از اجلاس جهانی امنیت بهداشت در اسلام‌آباد طی مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: به سفارش جناب آقای دکتر عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان و در راستای پیشبرد دیپلماسی سلامت و علمی جمهوری اسلامی ایران که شیوه‌ای برای تعامل با جهان است، در اجلاس اسلام‌آباد حضور یافتیم.

وی افزود: این اجلاس اولین کنگره جهانی امنیت بهداشت از این حیث به شمار می رود که خوشبختانه به میزبانی کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان برگزار می گردیده است.

نماینده ایران در اجلاس اسلام‌آباد اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت خدمات ارزنده دانشمندان و متخصصان کشورمان و تجارب بیش از چهار دهه استقرار نظام شبکه در کشور الگوی منطقه‌ای و جهانی ارزنده ای برای ایجاد یک ساختار قدرتمند نظام سلامت ارائه نموده است. این اجلاس فرصت مناسبی برای زمینه سازی در جهت تبادل تجربیات و تقویت همکاری در راستای حفظ و ارتقاء سلامت بیش از ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش کشورهای عضو گروه همکاری ۵ می باشد.

وی گفت: ایران در مقابله با بیماری‌های واگیردار از جمله ریشه کنی فلج اطفال، حذف سرخک و مالاریا و کنترل سایر بیماریهای عفونی از جمله سل و سایر بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن موفقت های چشمگیری داشته و در مواردی مثل حذف سرخک موفق به اخذ گواهینامه بین المللی از طرف سازمان جهانی بهداشت گردیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: علیرغم تلاش ها و اجرای مداخلات پیشگیرانه، برخی بیماریهای عفونی از قبیل فلج اطفال و مالاریا در پاکستان و افغانستان یک مشکل جدی بهداشتی محسوب می‌شود. برای حفظ سلامت مردم منطقه و کنترل بیماری های عفونی شایع در منطقه تعاملات و همکاریهای مرزی با کشورهای همسایه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

ایران آماده همکاری با همسایگان شرقی برای ریشه‌کنی بیماری‌های عفونی است

وی اظهار داشت: متاسفانه مشکلات کشورهای همسایه در حوزه سلامت و محدودیت های موجود در ساختار نظام سلامت کشورهای مذبور دستیابی به اهداف برنامه های سلامت در منطقه را با چالش های جدی مواجه نموده است. بیست سال از ریشه کنی فلج اطفال در ایران می گذرد اما همچنان سالیانه دو نوبت برنامه های واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در در استان های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان انجام می‌شود. ایران در زمینه حذف بیماری سرخک نیز موفقیت های بزرگی بدست آورده است اما ناچاریم برای حفظ سلامت کشور و مرزهای شرقی نسبت به اجرای پویش های واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: با مشارکت کشورهای پاکستان و افغانستان و از جمله اجرای اقدامات هماهنگ و مشترک می توان اقداماتی نتیجه بخش‌تر، موثرتر و سریع تر برای حل مشکلات مشترک بهداشتی منطقه بویژه در راستای کنترل بیماریهای عفونی را طراحی و اجرا نمود.

دکتر غزنوی با اشاره به سفر سال گذشته میلادی خود به کراچی پاکستان و دیدار با مسوولان دولت ایالتی، حضور در اجلاس جهانی امنیت بهداشت در اسلام‌آباد را فرصتی جدید برای تداوم گفت وگوها با دولت میزبان و سایر هیات‌های شرکت کننده برای تعمیق همکاری‌ها دانست.

براساس این گزارش، اجلاس جهانی امنیت بهداشت با حضور هیات‌هایی از کشورهای مختلف، نمایندگان سازمان‌های بین المللی و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران به میزبانی دولت پاکستان امروز در اسلام‌آباد گشایش یافت. نشست اختتامیه این رویداد بین المللی امروز برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha