روحانی: هاشمی رفسنجانی در سخت‌ترین شرایط کشور پیش‌قدم در حل مشکلات بود

تهران-ایرنا- رییس دولت یازدهم و دوازدهم گفت: راه و مسیری که مرحوم هاشمی پیش پای ما گذاشت هرگز از یادها نخواهد رفت شخصیتی که در سخت ترین شرایط  کشور پیش قدم و در صحنه بر ای حل مشکلات کشور بود.  

به گزارش خبرنگار احزاب ایرنا، حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت هفتمین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در حسینیه جماران ۲ برگزار شد با اشاره به ویژگی های شخصیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: توصیه هاشمی به همه دوستداران نظام و انقلاب این است که هیچگاه ازصحنه سیاست و حل مشکلات جامعه پا پس نکشید و در صحنه بمانید.

روحانی مرحوم هاشمی را شخصیت بی نظیر در صحنه سیاست کشور عنوان کرد و گفت: روزهایی را شاهد بودم که هاشمی تنها و تنها بود بعد از حادثه هفت تیر روزی که مدیر بی نظیر انقلاب آیت الله بهشتی از میان ما رفت، آیت الله خامنه ای هم در بستر بود. مرحوم هاشمی تنها کسی بود که به مجلس آمدو تلاش کرد که مجلس تشکیل شود. آن روز احساس می‌شد مدیر اجرایی کشور تنها و تنها هاشمی رفسنجانی است.

روحانی با بیان اینکه در آن زمان یک نفر در صحنه می‌بایست تمام مسئولیت ها را بر دوش می‌گرفت، تصریح کرد: در دوران جنگ و در سال ۱۳۶۲ پس از سه عملیاتی که با پیروزی همراه نشد، و ناامیدی و یأسی را دامن می‌زد، هاشمی بار سنگین جنگ را به دوش گرفت تا یک پیروزی نسبی در عملیات خیبر به دست آوریم تا در نهایت به پیروزی بزرگ والفجر هشت در سال ۶۴ رسیدیم.

وی افزود: هاشمی به ما می گوید در روز سخت باید به میدان بیایم و امروز روز سخت کشور است؛ به نظر بنده امروز سخت ترین روز نسبت به سالهای ۶۰ است؛ هر کجا هاشمی می توانست صحبت کند دریغ نکرد دو صحنه بزرگ در این ۴۵ سال بود که یک جنگ تحمیلی از آغاز تا پایان بود و هاشمی با تدبیرش پایان جنگ را رقم زد و ای کاش هاشمی در سال ۹۷ نیز بود؛ زیرا پایان جنگ ما در اسفند ۹۷ بود و دولت عراق به صورت رسمی مرز شط‌ العرب را به عنوان مرز ایران و عراق به رسمیت شناخت. همچنین نقش شهید سلیمانی و ظریف باعث شد که نخست وزیر عراق در تریبون به صورت رسمی این موضوع را اعلام کند و بنده در اسفند ۹۷ پایان جنگ را اعلام کردم.

روحانی تصریح کرد: انتخابات به اعتقادم یکی از ثمرات بزرگ جمهوری اسلامی است، این امر باید آزاد، مشارکتی، رقابتی و باامنیت برگزار شود، این همان قولی است که به ملت دادیم. ما باید به این قول عمل کنیم. این قول انقلاب ما به مردم بود تا آنان برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور سابق تاکید کرد: در دی ۵۷ امام در نوفل لوشاتو آینده کشور را ترسیم کرد و در ۱۲ فروردین ۵۸ مردم با رای بی‌نظیر خود رای به جمهوری اسلامی دادند؛ زیرا امام خمینی درست جمهوری اسلامی را تعریف کرده بود. امام در دی ماه ۵۷ فرمود که حکومتی که به دنبال آن هستیم حکومتی مبتنی بر آرای ملت است به گونه ای که تمام آحاد ملت در آن شرکت کنند.

وی گفت: امام به صراحت گفت میزان رای ملت است؛ امروز هم رهبری به صراحت میگویند که یک انتخابات پرشور با مشارکت بالا اولویت کشور و نظام است.

رییس جمهور سابق ادامه داد: بنده می دانم اقلیت از این صحبت رهبری خشنود نیستند؛ بنده میفهمم که صحبت رهبری حرف دل ملت ایران است؛ زیرا ملت ایران یک انتخاباتی می خواهند که با مشارکت و رقابت باشد. مردم باید ببیند آن‌چه از آن ملت است در خدمت ملت است نه جناحی خاص، صداوسیما باید در خدمت مردم باشد نه در خدمت جناح و گروهی خاص، نیروهای مسلح ما که همه به آنان افتخار می‌کنیم و تامین‌کننده امنیت هستند به جناح و گروه خاصی تعلق ندارند و به همه مردم متعلق هستند.

روحانی تصریح کرد: صداوسیما از آن ملت است. این را باید ملت احساس کنند. نیروهای مسلح به عنوان حافظ امنیت ملت و نظام است. نیروهای مسلح اختصاص به حزب و جناح خاصی ندارد.

وی افزود: مگر می‌شود بدون استقلال قوه قضائیه و نیروهای مسلح از جناح‌گری‌ها در انتخابات سالم عمل شود؟ همه این نهادهای عظیم و بزرگ فوق جناح هستند. به گونه‌ای باید عمل کنند که مردم احساس کنند انتخاباتی است که اگر صلاحیتی رد یا تائید می‌شود، شفاف و قانون‌مند و بی‌طرفانه باشد. قاضی وجدان عمومی مردم است. خدا نکند آن روزی پیش بیاید که مردم احساس کنند تائید صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها سلیقه‌ای، حزبی و جناحی شده است.

روحانی اضافه کرد: انقلاب متعلق به همه ملت ایران است. نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به همه ملت ایران است. ما همه یک ملتیم. باید در کنار هم باشیم و دست هم را بگیریم. هیچ‌وقت در اتاق دفتر هاشمی رفسنجانی به روی جناحی باز و جناحی دیگر بسته نبود.

روحانی تاکید کرد: اگر موضع رهبر انقلاب درباره جنگ غزه نبود عده ای در حال وارد کردن کشور به جنگ بودند، ایشان حکیمانه صحبت کردند و گفتند که طوفان الاقصی کاملا فلسطینی بود و ما در آن دخالتی نداشتیم.

رییس جمهور سابق با اشاره به مشارکت پایین در سال ۹۸ و ۱۴۰۰، بیان داشت: برای اولین بار در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ انتخابات حداقلی داشتیم در سال ۹۸ میگفتند دولت حاکم محبوبیت ندارد پس چرا افرادی که از دولت حمایت می‌کردند تایید صلاحیت نکردید، تایید می‌کردید تا مردم خود به آنها رای ندهند.

روحانی تاکید کرد: البته انتخابات زیر ۵۰ درصد هم قانونی است، اما آن انتخاباتی که ملت ایران از ابتدا دنبال آن بودند کجا و این انتخابات کجا؛ در انتخابات ۹۲ و ۹۶ مردم بیش از ۷۳ درصد به پای صندوق آمدند.

رئیس جمهور سابق با اشاره به تایید صلاحیت ها، بیان داشت: چند روز وقت است که اتفاقاتی در صلاحیت ها بیافتد، امید بنده نسبت به گذشته کمرنگ شده، اما امروز روز تاریخی برای شورای نگهبان است؛ تاریخ قضاوت خواهد کرد و باید کاری کرد که ملت امیدوار شوند.

وی با بیان اینکه مشروعیت کل نظام با رای ملت است بیان داشت: امام در نامه به شورای بازنگری به صراحت فرمودند ولی مشروع، ولی منتخب ملت است. همه چیز با رای مردم است. امام چنین نظامی به ما معرفی کرده است. مقام معظم رهبری به همین تاکید دارند. انتخابات را رقابتی و مشارکتی و سالم و امن اعلام می‌کنند. می‌دانم اقلیت حاکم نه مشارکت حداکثری می‌خواهد نه رقابت. می‌خواهد انتخابات سردی باشد که آن اقلیت ادامه دهد. وی افزود: حکومت فرد مهم نیست، منافع ملی مهم است. منافع جناح مهم نیست، رضایت عامه مهم است. ما راهی جز حفظ انقلاب و عظمت ایران نداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha