نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر گیلان با معرفی ۳۰ اثر برتر پایان یافت

رشت - ایرنا - نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در گیلان با معرفی ۳۰ اثر برتر از بین یک هزار و ۶۰۰ مورد آثار رسیده به دبیرخانه روز پنجشنبه طی آیینی با حضور مسئولان استانی در تالار مرکزی رشت به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، استاندار گیلان با اشاره به نقش هویت‌ساز رسانه ها در جامعه اظهار کرد: تلاش بر آن است از ظرفیت‌ اصحاب رسانه در جهاد تبیین استفاده حداکثری داشته باشیم.

اسدالله عباسی بر حل مشکلات خبرنگاران در بخش های مختلف، بیمه، مسکن و رتبه‌بندی تاکید کرد و گفت: حل این مشکلات در دستور کار قرار دارد، تلاش های صورت گرفته و بهره گیری از توان رسانه ها که در این جشنواره بخشی از آن انعکاس یافته برای تبیین و ترویج انقلاب بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: می کوشیم جبهه‌ای قوی در رسانه ایجاد شود که در مقابل امپراتوری رسانه‌ای دشمن منفعل نباشد.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم عده ای بدخواه و نااهل چهره ای نامطلوب از گیلان بسازند و به دنیا منعکس کنند، شما اهالی رسانه باید با بیان روایت اول ویژگی‌های برجسته هویتی، تاریخی و انقلابی مردم گیلان را منعکس کنید.

استاندار گیلان عنوان کرد: این استان هیچ‌گاه تسلیم استعمار و استکبار نشد و مردمان این خطه با هویت تاریخی، اسلامی و ایرانی در دوران پیروزی انقلاب، مشروطه و قبل و بعد از آن همواره تمدن ساز بوده‌اند و شما باید این نقش ها و نیز دستاوردهای ارزشمند انقلاب را بیان کنید.

عباسی اضافه کرد: این استان در همه این دوره ها بویژه بعد از انقلاب دستاوردهای بسیار بزرگ مادی و معنوی دارد که باید برجسته شود و بر اساس واقعیت‌های موجود در مردم امید آفرینی کرده و ایجاد روحیه و انگیزه شود.

وی گفت: ظرفیت رسانه بسیار قابل توجه است و باید از این امکان بهره مناسب گرفته شده و غنابخشی به جبهه انقلابی با قدرت و اقتدار انجام شود و در عرصه رسانه و فضای مجازی دشمنان را زمین گیر کنید.

وی تصریح کرد: امروز دشمن از هر طرف به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی است اما مردم بصیر و متدین ما در برابر توطئه های دشمنان ایستادگی و مقاومت کرده و می کنند و شما اصحاب رسانه، جوانان و نوجوانان با استعداد دارای خلاقیت و نوآوری می توانید با خلق آثار فاخر و ارزشمند دشمن را نابود کرده و اجازه و فرصت نفوذ در اندیشه نسل های آینده را از آنها سلب کنید.

عباسی تاکید کرد: ما میراث دار شهدایی هستیم که بیرق انقلاب و اسلام را به دست گرفتند و از این مرز و بوم و حریم سیاسی و انقلابی ایران اسلامی دفاع کردند، امروز در فضایی امن نفس می‌کشیم که شهیدانی مانند سردار سلیمانی‌ها برای ما فراهم کردند لذا باید قدردان باشیم.

وی اظهار کرد: کار دشمن دشمنی است و هر زمان که بتواند ضربه می‌زند، نباید به لبخند آنها خوش‌بین باشیم؛ آنها به جنگ نرم در رسانه و فعالیت در فضای رسانه‌ای روی آورده اند تا مغزها را شست و شو داده و به ذهن و اندیشه جوانان رسوخ پیدا کنند زیرا از توان رزمی نظام اسلامی ما باخبرند و می دانند نمی توانند در دریاها و فضای سرزمینی موفق باشند.

استاندار گیلان گفت: دشمن اکنون بدنبال نفوذ از طریق فضای مجازی و جبهه فرهنگی است اما ما از همه ظرفیت‌ها، قلم، بیان، فکر و اندیشه شما برای نابودی دشمن استفاده خواهیم کرد، دشمن رو به زوال است.

وی تاکید کرد: نتایج و تولیدات شما اصحاب رسانه برای ما بسیار حائز اهمیت است و ما در برابر مردم پاسخگو هستیم و رسانه بعنوان واسط بین ما و مردم و بالعکس در این تعامل و ارتباط نقش مهمی دارد.

نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در این آیین انتخابات پیش رو را بسیار مهم و سرنوشت ساز دانست و گفت: این انتخابات باید باشکوه برگزار شود و آگاهانه افرادی را انتخاب کنیم که بنده خدا؟، نه بنده هوا و هوس باشند.

آیت الله رسول فلاحتی گفت : مردم می خواهند کسانی را به ۲ مجلس بفرستند که سرنوشت امت اسلام و ملت های دربند را تعیین خواهند کرد؛ باید مراقبت شود کسانی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا نکنند که رهبری را آزرده خاطر کرده و دست گدایی به سوی غرب دراز کنند.

وی تصریح کرد: در این ۲ مجلس باید دلدادگان نظام اسلامی، آیین و اعتقادات این ملت و مرز و بوم باشند مردمانی که به هنگام پی ریزی قالب های اقتصاد، اندیشه، فرهنگ و سیاست پایبندی به آموزه های اسلام و پیامبر را از یاد نبرند.

وی گفت : ما با بصیرت افرادی را به مجلس بفرستیم که آرمانها و ارکان انقلاب اسلامی(استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی) را بشناسد و بفهمد.

فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این آیین به سابقه درخشان تاریخی گیلان در برهه های مختلف اشاره کرد و افزود: این استان همواره منشا خیر و برکت برای کشور و انقلاب بوده و در ترویج دین اسلام و مذهب تشیع نقش آفرین بوده است.

سردار حمید دامغانی رسانه‌های استان را از ظرفیت های موثر این دیار دانست و افزود: برگزاری این جشنواره در این مقطع این اثرگذاری را مضاعف می کند.

وی به نقش رسانه ای حضرت زهرا(س) در تبلیغ اسلام و نقش تبیینی حضرت زینب (س) در روایت واقعه عاشورا اشاره و عنوان کرد: آنها با روش رسانه ای منطبق با منطق قوی و پرداختن به احساسات مردم قلب هاو اذهان را مورد هدف قرار دادند.

سردار دامغانی در ادامه نام گذاری این جشنواره به نام ابوذر از یاران باوفای امیرالمومنین علی (ع) را که در دوران خانه نشینی حضرت نقش تبیینی بی‌نظیری برعهده داشت را اقدامی شایسته تقدیر دانست و افزود: روش دشمن در مقاطع مختلف استفاده حداکثری از ظرفیت ها برای سلطه بر انقلاب بود و پس از توطئه های بسیار، امروز میدان درگیری را گفتمانی و اعتقادی نموده است زیرا دشمن دریافت اعتقادات فرهنگی ما، دنیای غرب را به چالش کشیده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که فرهنگ و تمدن در دست دنیای اسلام، مسلمانان و ایران باشد دشمن در همه صحنه ها شکست می خورد بنابراین امروز تلاش دارند ملت و نظام را با چالش مواجه کنند از اینرو جنگی تمام عیار و ترکیبی علیه ایران به راه انداخته اند.

وی تاکید کرد: در جنگ ترکیبی بستری به نام جنگ شناختی وجود دارد که حالت پیشرفته ای از عملیات جنگ روانی است؛ جنگ های ترکیبی برای حصول نتیجه باید در جنگ شناختی پیروز میدان باشند و بستر جنگ شناختی، جنگ رسانه ای است.

سردار دامغانی اضافه کرد: دشمن امید، اعتماد و ایمان مردم را نشانه گرفته است تا ذهن جامعه را مورد تهاجم قرار دهد.

وی از اهالی رسانه خواست: از کسانی که در این حوزه از توانمندی خوبی برخودارند خود را در جایگاه تقابل با نظام سلطه قرار داده و نسبت به تعالی و قوام نظام و حکومت اسلامی تلاش کنند و محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنند.

رئیس بسیج رسانه گیلان با بیان اینکه نهمین جشنواره رسانه ای ابوذر در ۱۶ محور، ۱۰ محور عمومی شامل؛ پنج محور بومی و یک محور ویژه شروع به کار کرد، گفت: محورهای عمومی شامل شعار سال، جهاد تبیین، پیوند رسانه، صنعت و تولید، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، دستاوردهای بسیج و سپاه، امید آفرینی، جبهه مقاومت، حجاب و عفاف، سبک زندگی ایرانی اسلامی، جمعیت و فرزندآوری بود.

 وی،   پنج محور بومی را هم شامل؛ تهدیدات آبی، جمعیت و راه‌های برون رفت از پیری جمعیت، گردشگری و حفظ اراضی ملی، مهاجر پذیری، چالش تغییر اراضی منابع طبیعی، رسانه و چشم انداز زیست محیطی گیلان و در بخش ویژه شامل تولید محتوای رسانه ای اثربخش ویژه شهدای دفاع مقدس عنوان کرد.

مهدی پارسا اضافه کرد: این آثار در قالب گزارش خبری، گزارش تحلیلی - تحقیقی، پادکست، تیتر، موشن گرافی، مستند، اینفوگرافی، به این جشنواره ارسال شدند که نسبت به سال گذشته ۷.۵ درصد افزایش داشت.

وی تصریح کرد: از هزار و ۶۰۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه ۱۲۰ اثر در بخش گزارش خبری، ۴۱ اثر گزارش تحلیلی تحقیقی، ۴۷ اثر یادداشت و سرمقاله، ۴۰ اثر مصاحبه، ۳۱۶ اثر تیتر، هشت اثر اینفوگرافی، ۹ اثر موشن گرافی، ۷۸۴ اثر عکس، ۹۷ اثر کلیپ و گزارش ویدیویی، ۲۳ اثر مستندو ۱۰  پادکست بود.

وی در بخشی از سخنان خود خواستار رسیدگی و حل مشکلات حوزه رسانه شد و افزود: رسانه ها برای امید آفرینی و کمک به دولت سیزدهم تلاش می‌کنند تا خدمات ارزشمند دولت را منعکس کنند و برای ارتقا ظرفیت این بخش نیاز است از آنان حمایت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha