تاکید دیده‌بان حقوق بشر بر مسئولیت جهانی در قبال تصمیم لاهه در مورد رژیم اسرائیل

تهران - ایرنا - مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر« هیومن رایتس واچ» تاکید کرد که جامعه بین المللی باید در قبال تبعیت کردن اسرائیل از هر تصمیمی که پس از شکایت آفریقای جنوبی علیه این رژیم توسط دیوان بین المللی دادگستری لاهه صادر می‌شود، مسئول باشد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «تیرانا حسن» در گفت و گو با رویترز، نقش آفریقای جنوبی در ارجاع پرونده عملیات نظامی رژیم اسرائیل به غزه به دیوان بین المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل را ستود و افزود:‌ آفریقای جنوبی رهبری با استفاده از این فرصت مهم، نقش مهمی را در اینجا ارائه کرد.

وی افزود: اگر رژیم اسرائیل از رویه‌ها یا دستورات دادگاه تبعیت نکند، جامعه بین‌الملل باید اطمینان حاصل کند که هر نوع فشار ممکن برای مجبور کردن این رژیم به اجرای واقعی اقدامات، وجود دارد.

حسن گفت که در بحبوحه جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه، آنچه ما شاهد آن بودیم نقض مکرر و آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه بود و ما توانستیم عناصر این جنایت را مستند کنیم.

مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر« هیومن رایتس واچ» با اشاره به اینکه جنایت اعمال قحطی و گرسنگی عیله ساکنان غزه از سوی رژیم اسرائیل را مستند کرده است، افزود که از زمانی که این نهاد حقوقی سیاست رژیم صهیونیستی برای قحطی در غزه را مستند کرده است، هیچ تغییری که نشان دهد مقامات این رژیم رویکرد خود را کنار گذاشته اند ظاهر نشده است.

وی با اشاره به اینکه دیده بان حقوق بشر« هیومن رایتس واچ» به دسترسی کامل و نامحدود ساکنان غزه به کمک‌های بشردوستانه شامل غذا، سوخت و سرپناه تاکید کرده است، افزود: اما این درخواست ها عملی نشد.

سازمان دیده بان حقوق بشر « هیومن رایتس واچ» دیروز (پنجشنبه) در گزارشی رژیم اسرائیل را متهم کرد که از اعمال گرسنگی بر غیرنظامیان به عنوان ابزاری برای جنگ در نوار غزه که جنایت جنگی محسوب می شود استفاده می کند اما رژیم اسرائیل این اتهام را رد کرد.

به گزارش ایرنا، جلسه استماع دادگاه لاهه برای بررسی شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام کشتار جمعی در غزه پنجشنبه برگزار شد.

جلسه نخست دادگاه حدود سه ساعت به طول خواهد انجامید و مهلت داده شده به قضات دادگاه بین‌المللی لاهه بین سه تا ۶ هفته است.

از سوی دیگر، وزارت دادگستری رژیم صهیویستی به تکاپو افتاده و مدعی شد که این دادگاه از تل آویو نخواهد خواست که جنگ غزه را متوقف کند.

اتحادیه عرب و همچنین ۲۰۰ کارشناس و پروفسور حقوق بین‌الملل بر حمایت کامل خود از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در برابر دادگاه بین‌المللی لاهه به اتهام ارتکاب کشتار جمعی و نقض کنوانسیون منع کشتار جمعی سال ۱۹۴۸ تاکید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha