استاندار سمنان: سد فینسک تمامی مجوزهای زیست‌محیطی و ردیف اعتباری لازم را دارد + فیلم

سمنان - ایرنا - استاندار سمنان گفت: سد فینسک دارای تمام مجوزهای زیست‌محیطی و ردیف اعتباری است و اجرای این طرح بدون هیچگونه تغییر و با جدیت دنبال خواهد شد.‌

سیدمحمدرضا هاشمی عصر جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بی‌تردید تامین آب به‌عنوان اصلی ترین دغدغه مردم و مسئولان استان سمنان مطرح بوده و این موضوع بارها و بارها در سفرها و دیدارهای مسئولان عالی نظام و مدیران سطح ملی عنوان شده است.‌

استاندار سمنان با اشاره به اقدامات انجام شده در استان در راستای تامین منابع آبی پایدار، خاطرنشان کرد: یکی از طرح های اجرایی و درحال انجام در استان سمنان که با هدف تامین آب آشامیدنی پایدار برای مردم استان و زائران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در حال انجام است، اجرای طرح سد فینسک در حوزه سرزمینی استان سمنان محسوب می‌شود که تمامی مجوزهای لازم این طرح و از جمله مجوز ماده ۲۳ قانون الحاق ۲، چندی پیش از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت نیرو ابلاغ شد.

هاشمی با تاکید بر اینکه در سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به استان سمنان به‌منظور ساخت سد فینسک اعتباراتی منظور و هزینه شده است، گفت: مسئولان استان با عنایت به اخذ تمامی مجوزهای محیط زیستی و تخصیص ردیف بودجه برای انجام این طرح، با وحدت و همدلی و جدیت، این موضوع راپیگیری خواهند کرد.

استاندار سمنان: سد فینسک تمامی مجوزهای زیست‌محیطی و ردیف اعتباری لازم را دارد + فیلم

اختصاص ردیف اعتباری برای سد فینسک

استاندار سمنان پیش از این اطلاع داده بود: طبق ابلاغ رسمی رییس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور به وزارت نیرو، اعضای کمیسیون ماده ۲۳، حدود ۱۲ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تامین آب آشامیدنی به میزان هفت و نیم میلیون متر مکعب طی سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۸ (به مدت پنج سال) اختصاص دادند.

وی افزوده بود: طبق ابلاغ رسمی رییس سازمان سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت نیرو، اعضای کمیسیون ماده ۲۳، با اجرای طرح آبرسانی از سد مخزنی فینسک به شهرستان‌های سمنان و مهدی‌شهر موافقت شد.طبق ماده ۲۳ آبرسانی از سد مخزنی فینسک به شهرهای سمنان، مهدی‌شهر، درجزین، شهمیرزاد و پنج روستای تحت شبکه شرب شهر سمنان اخذ شد.

ساخت سد فینسک از سال ۱۳۸۹ در منطقه جغرافیایی استان سمنان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در سفر آیت‌الله رئیسی به استان سمنان در پاییز سال ۱۴۰۰ مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال برای ادامه ساخت سد مصوب شد و اکنون با توجه به شرایط بحرانی آب و کم‌آبی جدی در این استان، تکمیل این سد مطالبه مردمی جدی است‌.

منطقه مورد مطالعه سد فینسک در فاصله ۷۶ کیلومتری شمال شرق شهر سمنان واقع است. این سد با حجم مخزن ۱۱ و ۸۷ صدم میلیون مترمکعب و از جنس مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی با هدف تأمین هفت و ۲۳ صدم میلیون مترمکعب آب آشامیدنی و ۸۱ صدم میلیون متر مکعب آب کشاورزی اراضی پایین دست و ۲ و ۲۳ صدم میلیون متر مکعب نیاز زیست محیطی طراحی شده و در حال اجرا است.

قرار است آب ذخیره شده پشت سد مخزنی فینسک از طریق سامانه آبگیری به وسیله یک خط لوله تا نزدیکی بند انحرافی «کاورد» منتقل و توسط سامانه انتقال به شهر سمنان منتقل شود تا مناطق پایین‌دست سد مانند مهدیشهر، درجزین، سمنان و پنج روستای سمنان، از آب آشامیدنی با تکمیل سد فینسک برخوردار شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha