بازگشت رُونق به خطوط تولیدِ فارس؛ احیای واحد صنعتی پلی‌اتیلن سپیدان

شیراز - ایرنا - تشکیل نهضت احیای واحدهای تولیدی موجبات بازگشت بنگاه‌های اقتصادی به فعالیت را در مناطق مختلف استان فارس فراهم کرده؛ نهضتی که اخیراً منجر به احیای یک واحد تولیدی محصولات پلیمری با هدف ساخت لوله‌های پلی‌اتیلن در شهر سپیدان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهمترین رویکرد دولت برای احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و بازکردن گره‌ای از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران، برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌های مختلف کشور است.

برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید؛ پشتیبانی از یک هزار و ۵۰واحد در فارس

نشست‌های مربوط به این کارگروه در فارس نیز هر هفته در روزهای سه‌شنبه به ریاست استاندار فارس و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و با هدف تسریع در رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران، توسعه و رونق کسب و کارها و افزایش اشتغالزایی تشکیل می‌شود.

این کارگروه در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ یعنی از ۱۵ فروردین ماه تا ۲۸شهریورماه توانست مشکلات ۶۱۹ واحد تولیدی فارس را که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشتند با برگزاری ۲۱ جلسه گره‌گشایی کند.

سه شنبه نوزدهم دی‌ماه هم پانصدو شصت و دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد و در این جلسه مشکلات ۲۳بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم برای رفع این مشکلات به تصویب رسید؛ با این اقدام تعداد بنگاه‌های اقتصادی حمایت شده در استان از ابتدای سال جاری تاکنون به یک هزار و ۵۰واحد رسید.

استاندار فارس که بر ضرورت بررسی و رصد میزان تحقق مصوبات این کارگروه تأکید بسیاری دارد معتقد است وحدت کلمه در دستگاه‌های دولتی یکی از ارکان اصلی رفع مشکلات و تسهیل در امور تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی است و دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان بویژه شرکت‌های آب، برق و گاز مکلف هستند از واحدهای صنعتی حمایت کنند و این مجموعه‌ها بدون هماهنگی قبلی با کارگروه تسهیل اجازه مسدود کردن حساب‌های بخش خصوصی را به دلیل بدهی ندارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت نیز بر این باور است که مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، قانونی و لازم الاجراست‌، لذا اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با جدیت انجام و گزارش آن ارائه و از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

استاندار فارس تاکید دارد که دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان بویژه شرکت‌های آب، برق و گاز مکلف هستند از واحدهای صنعتی حمایت کنند و این مجموعه‌ها بدون هماهنگی قبلی با کارگروه تسهیل اجازه مسدود کردن حساب‌های بخش خصوصی را به دلیل بدهی ندارندعمده‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی فارس چیست؟

اما این پرسش مطرح است که عمده‌ترین مشکلات این واحدهای صنعتی چیست و چه راهکارهایی برای برون رفت آنها از این مشکلات در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به کار گرفته می‌شود؟

معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این باره گفت: عمده‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی مشکلات مالی است؛ تمام مشکلات برق، گاز و آب این واحدها در کارگروه مطرح و تلاش برای برطرف شدن آنها انجام می‌شود اما مشکلات مالی از مهمترین مشکلات این واحدها محسوب می‌شود که اگر تسهیلات و مبالغ مورد نیاز به این واحدها تزریق شود قطعا شاهد اتفاقات خوبی در عرصه تولید استان خواهیم بود.

مجید کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شنبه هر هفته با عنوان «شنبه رونق تولید و رفع موانع تولید» برای بررسی وضعیت واحدهای تولیدی و برطرف کردن مشکلات در این بخش در نظر گرفته شده که یک کمیته تخصصی پیگیری این امر مهم را بر عهده دارد.

او مشاوره به واحدهای صنعتی را از مهمترین اقدامات این کمیته دانست و گفت: هر شنبه وضعیت و مشکلات ۲۰ تا ۳۰ واحد صنعتی در کمیته های تخصصی ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری و مصوبات پیشنهادی برای ارائه به استاندار فارس آماده می‌شود، سپس گزارش تهیه شده از این جلسات و مصوبات پیشنهادی هر سه‌شنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور استاندار فارس مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تأیید مصوبات اقدامات لازم برای کمک به واحدهای صنعتی انجام می‌شود.

بازگشت رُونق به خطوط تولیدِ فارس؛احیای واحد صنعتی پلی‌اتیلن سپیدان

به گفته معاون صنایع صمت در کنار تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، هر هفته یک جلسه هم برای واحدهای راکد برگزار می‌شود که در این جلسه مشکلات سه یا چهار واحد راکد مورد بررسی قرار می‌گیرد، بسیاری از واحدهای راکد مشکلات مالی دارند که با توجه به بند الف تبصره ۱۶ و با همکاری بسیج سازندگی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسهیلاتی برای این واحدها در نظر گرفته می‌شود.

بدین ترتیب استاندار و مدیران ارشد فارس عزم خود را برای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی استان جزم کرده‌اند تا افزون بر احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل، مشکلات را نیز از سر راه واحدهای تولیدی فعال بردارند.

البته در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مصوبه‌ای به تمامی شهرستان‌ها ابلاغ شده که بر اساس این مصوبه باید مشکلات واحدهای صنعتی در این شهرستان‌ها با ریاست فرمانداران و دبیری اداره صنعت، معدن و تجارت هر شهرستان در قالب کارشناسی رصد و مورد بررسی قرار بگیرد؛ این در حالیست که به گفته مسئولان مربوطه در چند ماه اخیر همه شهرستان‌ها در این بخش فعال شده‌اند.

بر اساس این مصوبه مشکلات واحدهایی که امکان حل آنها در شهرستان وجود ندارد به مرکز استان ارجاع داده شود تا این مشکلات در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح و برطرف شود.

احیای یک واحد تولیدی در سپیدان

یکی از واحدهای احیا شده در این کارگروه واحد تولیدی پلیمر شبنم قطره سپیدان است که در ۸۰کیلومتری غرب شیراز واقع شده؛ این واحد تولیدی که از سال ۱۳۹۸ به دلیل مشکلات مالی به تعطیلی کشیده شده بود در سال ۱۴۰۱ با حمایت این کارگروه توانست به چرخه تولید بازگردد.

مدیرعامل این واحد صنعتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این واحد تولیدی که از سال ۱۳۹۸ به دلیل شرایط بازار و وضعیت مالی صاحبان قبلی تعطیل شده بود؛ پس از ۲سال تعطیلی با حمایت استانداری فارس و اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت احیا شد؛ ما این کارخانه را در سال ۱۴۰۱ خریداری و مجددا راه‌اندازی کردیم.

سیدمحمدهادی حسینی دلخانی افزود: در آن مقطع زمانی متوجه فرسودگی یک سری از تجهیزات کارخانه و لزوم تعویض یا تعمیر این تجهیزات شدیم؛ لذا تدابیر برای تجهیز این واحد تولیدی به امکانات مورد نظر اتخاذ شد، اقدامات لازم جهت تحقق این مهم صورت گرفت و تجهیزات به روز و قدرتمند برای راه‌اندازی این واحد خریداری شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۳ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار شده‌اند که هفت نفر به صورت شیفتی کار می‌کنند، چهار نفر در بازار فروش فعالیت دارند و ۲نفر هم به عنوان حسابدار فعال هستند.

چه محصولاتی تولید می‌شود؟

حسینی در خصوص تولیدات این واحد صنعتی گفت: تولیدات این واحد صنعتی لوله‌های پلی اتیلن جهت آبیاری قطره‌ای است؛ لوله‌هایی که با آن آبیاری کشاورزی انجام می‌شود؛ در واقع عمده تولیدات این واحد صنعتی برای کشاورزان و باغداران است و بخشی از تولیدات هم توسط کارخانه‌های صنعتی خریداری می‌شود.

وی که معتقد است اگر این واحد صنعتی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کند قدرت روزانه یک و نیم تُن تولید دارد، عمده‌ترین مشکل کنونی این واحد صنعتی را تأمین مواد اولیه برای تولید دانست و گفت: سهمیه مواد اولیه بسیار کم و قیمت آن هم بالاست؛ این در حالیست که معمولا در هر کیلو از موادی که استفاده می‌شود بین ۵۰۰ تا ۱۰۰هزار ریال برای تولید کننده سود در نظر گرفته شده؛ البته این ارقام بستگی به وضعیت بازار و قیمت مواد اولیه دارد.

مهمترین چالش‌ این واحد صنعتی چیست؟

مدیرعامل شرکت پلیمر شبنم قطره سپیدان ادامه داد: این واحد صنعتی افزون بر تأمین مواد اولیه با مشکلات دیگری نیز مواجه است؛ مشکلاتی که از عدم تعهد بانک در پرداختی‌ها ناشی می‌شود.

این واحد تولیدی هنگامی که خریداری شد هیچ گردش حسابی نداشت؛ لذا این مشکل در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و مقرر شد برای ما معدل حساب را در نظر نگیرند اما این امر به دلیل عدم همکاری بانک تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه در گردش برای تولید با مواد پتروشیمی نداریم و تولیدات این واحد تولیدی با ضایعات انجام می‌شود؛ البته تمام تلاش خود را برای تأمین سرمایه جهت حل این مشکل به کار گرفته‌ایم و امیدواریم با جذب سرمایه‌ این معضل برطرف شود.

حسینی که قصد انتقال این واحد تولیدی را از شهرک صنعتی سپیدان به نزدیکی شیراز دارد، شروع فعالیت سه نوبت این واحد را از اواسط بُرج ۱۲ تا اواخر برج هفت عنوان کرد و گفت: به دلیل هزینه حمل و نقل به دنبال جابه‌جایی این واحد تولیدی و انتقال آن از شهرک صنعتی سپیدان به نزدیکی شیراز هستیم.

بازگشت رُونق به خطوط تولیدِ فارس؛احیای واحد صنعتی پلی‌اتیلن سپیدان

تلاش برای حل این مشکلات و احیای واحدهای تولیدی راکد در استان فارس در حالیست که معاون امور مجلس رئیس جمهور هم روز گذشته اعلام کرد که در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم واحد احیای مراکز تولیدی و اقتصادی در ریاست جمهوری راه‌اندازی شد و تاکنون بیش از ۶ هزار واحد راکد و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند.

در حقیقت متولیان امور اقتصادی تولید را کلیدواژه حل بسیاری از مشکلات کشور می‌دانند و معتقدند رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن در دولت گذشته ۱.۷ درصد بود اما میزان رشد این بخش در سال ۱۴۰۰ به ۳.۳ درصد و در سال گذشته نیز به ۹.۵ درصد افزایش یافت و اینک به ۹.۹ درصد رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha