۲۶ دی ۱۴۰۲، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85352127
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

گرما و خشکسالی، مانع اصلی فرود پرندگان مهاجر در گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- گلستان با وجود مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، گمیشان و خلیج گرگان از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر به شمار می‌رود اما با گذشت چند ماه از آغاز ورود این میهمانان، بر اساس مشاهدات میدانی کارشناسان، هنوز این استان نتوانسته رسم میزبانی را به‌ جای آورد که علت آن گرمای هوا و خشکسالی است.

به گزارش ایرنا، مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به سایت‌های آبی استان گلستان از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود.

انواع مرغابی‌، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک‌ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های پرندگان مهاجری هستند که نیمی از سال را در زیستگاه‌های آبی گلستان ساکن می‌شوند.

از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده که در گلستان شناسایی شده است ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند.

استان گلستان به واسطه برخورداری از زیستگاه‌های آبی متنوع، سکونتگاه مناسبی برای زمستان‌ گذرانی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود اما به اعتقاد کارشناسان با کاهش بارندگی‌ها و تاثیر آن در افزایش سطح خشکی تالاب‌ها و ذخایر آبی، در سال‌های اخیر ورود این پرندگان برای سکونت چند ماهه به زیستگاه‌های استان کاهش یافته است.

طبق اعلام رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، امسال هم پیش‌قراولان پرندگان مهاجر از گونه خودتکا ابرو سفید اواسط شهریور در تالاب آجی گل در محدوده شهرستان گنبدکاووس فرود آمدند.

محمود شکیبا افزود: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با دمای هوا در تالاب‌های استان گلستان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

وی گفت: هر ساله همزمان با سراسر جهان در کشورهای عضو کنوانسیون رامسر و سایر معاهده‌های بین المللی مرتبط، کار سرشماری پرندگان مهاجر از ۱۱ دی ماه (اول ژانویه) به مدت بیش از یک ماه انجام می‌شود و امسال هم این برنامه مطابق سال‌های قبل در دستورکار قرار گرفت.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: کارشناسان محیط زیست با حضور در ۲۳ زیستگاه مهم آبی گلستان از مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان به عنوان محل‌های اصلی حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی در حال سرشماری پرندگان مهاجر هستند.

شکیبا افزود: مشاهدات کارشناسان از ابتدای سرشماری تا به امروز نشان از کم شدن جمعیت پرندگان مهاجر حاضر در زیستگاه‌های آبی استان در مقایسه با ۸۶ هزار قطعه سال گذشته دارد.

وی مهمترین علت کاهش جمعیت پرندگان مهاجر را گرم شدن هوا و خشکسالی اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه بارندگی‌های پاییزه و زمستانه تاثیر خوبی بر آبگیری برخی منابع آبی از جمله تالاب‌های آلماگل و آجی‌گل داشت اما گیاهان و جلبک‌های مورد تغذیه پرندگان آبزی و کنار آبزی در زمان ورود آنها به این زیستگاه‌ها به رشد کافی نرسیده بود.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha